RECENZIA Trhlina je diváckym megahitom: Za nadšením sa však skrýva snímka, ktorá nadchne len málokoho

Trhlina (foto: Cinemax)

#Slovenský film v posledných rokoch vstáva ako fénix z popola. Ľudia sa konečne hrnú na domácu produkciu, ktorá na seba nemá problém zarobiť. Výsledkom sú divácky tak úspešné hity, ako Čiara, Špina či Únos. Všetky spomínané však návštevnosťou do vrecka strčila novinka režiséra Petra Bebjaka, ktorá sa venuje záhadným zmiznutiam v pohorí Tribeč.

Snímka Trhlina získala veľmi cenný rekord v podobe najväčšieho počtu divákov (83 266), ktorí videli projekt počas premiérového víkendu v kinách. A vzhľadom na pondelkové preplnené sály môžeme konštatovať, že toto číslo už bezpochyby prekročilo magickú hranicu 100-tisíc. Trhlina je jednoducho absolútnym diváckym hitom. Odchádzali však návštevníci z kina aj náležite spokojní?

Foto: Continental Film

Nevysvetliteľné zmiznutia

Nezamestnaný absolvent Igor objaví záznamy výpovedí psychiatrického pacienta Waltera Fischera. Ten pred sedemdesiatimi rokmi záhadne zmizol v pohorí Tribeč, a keď sa po vyše dvoch mesiacoch rovnako záhadne objavil, mal na tele čudné popáleniny a zranenia. Bol dezorientovaný, nedokázal vysvetliť, čo sa mu stalo, už nikdy sa nespamätal.

Igor pátra ďalej a s údivom zisťuje, že Fischerov prípad nie je ojedinelý – zmienky o tajomnom miznutí ľudí v tomto pohorí siahajú hlboko do histórie. Hrôzostrašných prípadov pribúda. Igor s priateľkou Miou, konšpirátorom Andrejom a tvrdým skeptikom Dávidom preniká čoraz hlbšie a odhaľuje skutočnosti, ktoré sú oveľa desivejšie, než akákoľvek fantázia. Vyberú sa na výpravu priamo do tribečských lesov, kde zažijú čosi vymykajúce sa chápaniu. Spočiatku nevinné pátranie sa nemôže skončiť nijak inak, než tragicky.

Foto: Continental Film

Nečakaj typickú „ľakačku“ 

V prvom rade je potrebné povedať, že Trhlina nie je žiadnym hororom (teda minimálne žánrovým určite nie), ale mysterióznym thrillerom. Snažiť sa však pochopiť film bez toho, aby ste čítali knihu, je skutočne umením. Úvod filmu je efektný, dokáže zaujať a navodiť atmosféru tajomna, no postupne sa žiaľ mení na spleť príliš zamotaných scén. Tie v konečnom dôsledku nedávajú zmysel a v závere neponúkajú odpovede na náležité otázky.

Hlavní hrdinovia sa dajú dokopy rýchlejšie, ako človek vôbec stihne zareagovať a (ne)logicky sa teda rozhodnú vybrať do tajomného pohoria, aby zistili, kto z nich má vlastne pravdu. Množstvo divných rozhodnutí, klišé premisa s inzulínom a bezduché rozhovory postáv zachraňuje jedine efektná hudba, ktorá (vlastne ako jediná) navodzuje potrebnú atmosféru.

Foto: Continental Film

Scény, ktoré zaujmú viac, než samotní herci

Aby som nebol len kritický, dostali sa nám aj niektoré efektné scény so svetlami, ktoré dokázali zaujať, no inak reakcie postáv nedávali v mnohých momentoch (druhá návšteva domu) absolútne žiadny zmysel. Herecké výkony taktiež nijako neoslnia. Hlavný hrdina je nevýrazný a k svojej priateľke sa počas celého filmu správa ako totálny idiot. Na Tomášovi Maštalírovi sú zaujímavé asi len fúzy. A to nepopieram, že je skvelý divadelný herec, ktorého rozhodne na doskách treba vidieť.

Kamera Martina Raua má svoje svetlé i temné momenty. Pri statických záberoch neurazí, niektoré scény z lesa majú naozaj svoje čaro, no niekedy si treba uvedomiť, že pre gradáciu napätia nie je „roztrasená“ kamera tou najlepšou voľbou. Celkovo je z projektu až príliš cítiť, že pôvodne išlo o trojdielny televízny projekt. V niektorých pasážach preráža až príliš vláčne tempo, zatiaľ čo finále je uponáhľané a minimálne nelogické.

Foto: Continental Film

Trpké sklamanie

Trhlina ponúka omnoho viac otázok než odpovedí, o čo, predpokladám, režisérovi Bebjakovi aj išlo. Čakať vysvetlenie nadprirodzených javov vo finále je hlúpe, no minimálne rovnako tak, ako otvoriť nespočetné množstvo možností, náznakov a vodítok, ktoré zostali totálne nevypovedané. Film nie je vyslovene zlým počinom, no chýba mu akákoľvek dávka kreativity či nápadu, ktorá z neho mohla urobiť niečo viac, než len nepodarenú kópiu Záhady Blair Witch.

Hodnotenie: #####

PS: Nie, konštatovanie, že „na slovenský film dobré“ tentokrát nepostačí.

Dostal si chuť zájsť na niečo do kina? Pozri na program CINEMAXU vo vašom meste!

9 odpovedí na “RECENZIA Trhlina je diváckym megahitom: Za nadšením sa však skrýva snímka, ktorá nadchne len málokoho”

  1. ten film je ako skodovka. nikto nechape preco si ju luda kupuju a preco je to nicim zaujimave auto oblubene. ale asi bude dobre, ked ho ma aj sused. tak si kupim aj ja.
    a tie vykony hecov su na zaplakanie. strnule, amaterske, napnute, prehravaju. kde su casy starych ceskoslovenskyc hercov, kedy mal clovek pocit, ze to ani nehraju, len ze pri nejakej beznej situacii zapli kamery.

    • Nesúhlasím… Mám prečítaných viac diel, od Pána Kariku a KNIHA TRHLINA je famózna. Vo štvrtok som si bola pozrieť film, na ktorý, som sa tešila, ako, nikdy a bola som nadšená, proste, pecka … A nikto, ma nepresvedčí o opaku. Nikto!!!

  2. Čítal som najprv knihu,takže som bol zvedavý na film.Ďalším dôvodom vysokej návštevnosti bude nenápadná reklama v podobe článkov o natáčaní filmu, ktoré sa začali objavovať na nete pred premiérou. Vo filme sa objavilo pár dobrých momentov (svetlá v lese, hudba),ale niektorí herci hrali vyslovene zle a to, že majú v tom lese naozaj strach som neuveril ani Maštalírovi.

  3. Film Trhlina neodporucam. Ma vela „dramaturgickych chyb“ a nelogickosti, divak sa pocas pribehu neboji, skor sa snazi vyznat sa v spletitosti nelogickych situacii… Osobne ma najviac zaujala len hudba.To je vsetko

  4. SPOILER
    Myslím, že film bol nepochopený viac ako by režisér čakal. Z môjho pohladu šlo o skvelý film, kde sa človek mal skôr zamerať na podvedomie hlavnej postavy – Igora. Podla toho ako sa film odohrával, šlo skôr o jeho psychické zdeptanie z drog. Z príbehu sa dozvedáme postupne, že Igor vyštudoval masmediálnu vysokú alebo sa snaží získať peniaze cez internet, písaním vlogov. Igorove slová na začiatku filmu, ked to ešte ako tak dávalo zmysel boli, parafrázujem:“ …Nezáleží či je príbeh pravdivý, ale či zaujme.“
    Ako si odchytil autora kníh a nútil mu svoj scénar.
    Chyba č.1: Ako mohol vedieť o tom trezore? Ako mu mohol trezor šepkať? Ako vedel, že trezor je srdcom stavby?… Jednoducho nijak. Ved príbeh predsa rozprával on, mohol ho trochu prifarbiť, nie?
    Reálne ho mohol nájsť len tak aaaa máme tu velkú záhadu. Ideálne pre vlog.

    V trezore naššiel nejaké spisy, platne a PODSTATNÉ – Efedrin. Nazývajme ich lieky ďalej.
    Ako počúval platne , čítal strašidelné príbehy ,myslím, že popritom bral aj tie lieky. Keďže predtým jeho priatelka viackrát naznačila , aj naznačovať bude ešte pár krát dokonca filmu, že bral drogy predtým. Stretával sa s pochybnými luďmi. Mojej teórii pomáha aj fakt , že si Igor zobral od spolupracovníka cigaretu so slovami: „Veď áno, prestal som fajčiť.“ A uškŕňal sa na kolegu, od ktorého si ju zobral. Jeho chute sa mi jednoducho vrátili. Celý ten proces ďalej ,že sa stretli v kaviarni, šli do lesa atď…. bolo v jeho hlave. Možno tam aj bol, alebo to skor naznačovalo nejaký jeho boj s okolitým svetom.
    Keď povedal, že jeho priatelka zostala v tom lese, nemusí to nevyhnutne znamenať, že zomrela/stratila sa/ bludičky ju zobrali…. Mohlo to znamenať iba ich rozchod.
    Ked si pozorne všimnete aj rozhovory postáv. Charaktery postáv. Postavy Maštalíra a Andreja(Alebo Daniela, počas filmu sa im viackrát mená premenili, môže to znamenať zmätok v Igorovom podvedomí) kludne mohli predstavovať jeho vnútorné „ja“. Silné, sebavedomé, dospelé ja – Maštalír. Vodca, ktorý ho viedol. Na druhej strane tu máme protiklad – mainaka na informácie, cukrovkára, slabšiu osobnosť. Dieťa. Aj ich interakcie medzi sebou, 90% rozhovorov sa týkalo ich. Konflikt medzi jeho ja.
    Na konci filmu sa zase objavujú naše lieky- ale už prázdne. Ku koncu sa vygradovalo -> flaštička už bola prázdna. Už mal v sebe takú vysokú dávku, že ani nevedel o sebe.
    Čo sa týka napríklad prečo vlastne Maštalír neexistoval a iných otázok, uznajte: Čítajte niekolko dní strašidelné spisy, počúvajte nahrávky a popritom sa dopujte drogy. Čudujem sa , že videl iba svetlá vo filme…
    A jedna scéna, ďalšia , ktorá potvrdzuje moju teóriu: Keď Igora viedli do nemocnice. Jeden jediný záber. Zreničky sa mu ani nepohli. Jasné drogy.

    V podstate je to film o jeho živote a jeho osobnom zlyhaní.
    Tak, dúfam, že som sa vyjadrila dosť jasne ^^

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií