RECENZIA Trhlina je diváckym megahitom: Za nadšením sa však skrýva snímka, ktorá nadchne len málokoho

Trhlina (foto: Cinemax)

#Slovenský film v posledných rokoch vstáva ako fénix z popola. Ľudia sa konečne hrnú na domácu produkciu, ktorá na seba nemá problém zarobiť. Výsledkom sú divácky tak úspešné hity, ako Čiara, Špina či Únos. Všetky spomínané však návštevnosťou do vrecka strčila novinka režiséra Petra Bebjaka, ktorá sa venuje záhadným zmiznutiam v pohorí Tribeč.

Snímka Trhlina získala veľmi cenný rekord v podobe najväčšieho počtu divákov (83 266), ktorí videli projekt počas premiérového víkendu v kinách. A vzhľadom na pondelkové preplnené sály môžeme konštatovať, že toto číslo už bezpochyby prekročilo magickú hranicu 100-tisíc. Trhlina je jednoducho absolútnym diváckym hitom. Odchádzali však návštevníci z kina aj náležite spokojní?

Nevysvetliteľné zmiznutia

Nezamestnaný absolvent Igor objaví záznamy výpovedí psychiatrického pacienta Waltera Fischera. Ten pred sedemdesiatimi rokmi záhadne zmizol v pohorí Tribeč, a keď sa po vyše dvoch mesiacoch rovnako záhadne objavil, mal na tele čudné popáleniny a zranenia. Bol dezorientovaný, nedokázal vysvetliť, čo sa mu stalo, už nikdy sa nespamätal.

Igor pátra ďalej a s údivom zisťuje, že Fischerov prípad nie je ojedinelý – zmienky o tajomnom miznutí ľudí v tomto pohorí siahajú hlboko do histórie. Hrôzostrašných prípadov pribúda. Igor s priateľkou Miou, konšpirátorom Andrejom a tvrdým skeptikom Dávidom preniká čoraz hlbšie a odhaľuje skutočnosti, ktoré sú oveľa desivejšie, než akákoľvek fantázia. Vyberú sa na výpravu priamo do tribečských lesov, kde zažijú čosi vymykajúce sa chápaniu. Spočiatku nevinné pátranie sa nemôže skončiť nijak inak, než tragicky.

Nečakaj typickú „ľakačku“

V prvom rade je potrebné povedať, že Trhlina nie je žiadnym hororom (teda minimálne žánrovým určite nie), ale mysterióznym thrillerom. Snažiť sa však pochopiť film bez toho, aby ste čítali knihu, je skutočne umením. Úvod filmu je efektný, dokáže zaujať a navodiť atmosféru tajomna, no postupne sa žiaľ mení na spleť príliš zamotaných scén. Tie v konečnom dôsledku nedávajú zmysel a v závere neponúkajú odpovede na náležité otázky.

Hlavní hrdinovia sa dajú dokopy rýchlejšie, ako človek vôbec stihne zareagovať a (ne)logicky sa teda rozhodnú vybrať do tajomného pohoria, aby zistili, kto z nich má vlastne pravdu. Množstvo divných rozhodnutí, klišé premisa s inzulínom a bezduché rozhovory postáv zachraňuje jedine efektná hudba, ktorá (vlastne ako jediná) navodzuje potrebnú atmosféru.

Scény, ktoré zaujmú viac, než samotní herci

Aby som nebol len kritický, dostali sa nám aj niektoré efektné scény so svetlami, ktoré dokázali zaujať, no inak reakcie postáv nedávali v mnohých momentoch (druhá návšteva domu) absolútne žiadny zmysel. Herecké výkony taktiež nijako neoslnia. Hlavný hrdina je nevýrazný a k svojej priateľke sa počas celého filmu správa ako totálny idiot. Na Tomášovi Maštalírovi sú zaujímavé asi len fúzy. A to nepopieram, že je skvelý divadelný herec, ktorého rozhodne na doskách treba vidieť.

Kamera Martina Raua má svoje svetlé i temné momenty. Pri statických záberoch neurazí, niektoré scény z lesa majú naozaj svoje čaro, no niekedy si treba uvedomiť, že pre gradáciu napätia nie je „roztrasená“ kamera tou najlepšou voľbou. Celkovo je z projektu až príliš cítiť, že pôvodne išlo o trojdielny televízny projekt. V niektorých pasážach preráža až príliš vláčne tempo, zatiaľ čo finále je uponáhľané a minimálne nelogické.

Trpké sklamanie

Trhlina ponúka omnoho viac otázok než odpovedí, o čo, predpokladám, režisérovi Bebjakovi aj išlo. Čakať vysvetlenie nadprirodzených javov vo finále je hlúpe, no minimálne rovnako tak, ako otvoriť nespočetné množstvo možností, náznakov a vodítok, ktoré zostali totálne nevypovedané. Film nie je vyslovene zlým počinom, no chýba mu akákoľvek dávka kreativity či nápadu, ktorá z neho mohla urobiť niečo viac, než len nepodarenú kópiu Záhady Blair Witch.

PS: Nie, konštatovanie, že „na slovenský film dobré“ tentokrát nepostačí.

Dostal si chuť zájsť na niečo do kina? Pozri na program CINEMAXU vo vašom meste!