RECENZIA Remake dánskej drámy The Guilty dorazil na Netflix: Ako sa podaril film tentokrát?

Netflix vydal očakávaný remake dánskej drámy The Guilty

Netflix vydal očakávaný remake dánskej drámy The Guilty (Zdroj: Netflix)

#Pred tromi rokmi sme mali aj v našich kinosálach možnosť vidieť dánsku drámu Den skyldige, v preklade – Vinný. Nebol by to však americký Hollywood, aby originálny nápad nespracoval po svojom. Problém je, že novinka The Guilty, ktorú vyprodukoval streamovací gigant Netflix, si zachovala formu a dokonca aj obsah dánskeho originálu. Stojí napriek tomu za tvoj čas a podal Jake Gyllenhaal lepší herecký výkon Dán Jakob Cedergren?

RECENZIA James Bond nemá čas zomrieť: Oplatilo sa rok a pol čakať na posledné vystúpenie Daniela Craiga?

„911, toto je tiesňové volanie…“

Joe Baylor pracuje ako telefónny operátor na tiesňovej linke v centre Los Angeles. V podstate je to ten človek, s ktorým sa stretneš, keď zavoláš na tiesňové volanie 911. Denne spoločne so svojimi kolegami rieši problémy ľudí z veľkomesta na západnom pobreží. Popri tom sa snaží dať dokopy aj vlastný život a nájsť si čas na rodinu.

Jedného dňa, napriek tomu, že o chvíľu končí jeho bežná smena, ho z rutiny vytrhne ženský hlas volajúci o pomoc. Predstaví sa ako Emily. Joe zistí, že bola unesená svojím manželom, ktorý je zrejme ozbrojený a v bielej dodávke ju vezie preč z mesta. Joe s temperamentnou povahou sa do prípadu naženie a chce Emily pomôcť za každú cenu. Kto je však v tejto dráme skutočná obeť?

Táto zápletka sa ti možno zdá povedomá. Áno, scenár je akoby vytrhnutý z dánskeho originálu, ktorý mal premiéru v roku 2018. Netušíme, či má americké publikum len problém s jazykovou bariérou alebo si producenti povedali, že dobré európske filmy treba mať aj vo vlastnej filmotéke. Ak si aj náhodou nevidel pôvodný film, vedz, že jeho obsah je totožný s americkým remakom. Nuž, a rovnaká ostala aj forma.

Hlavnej úlohy sa zhostil skvelý Jake Gyllenhaal
Hlavnej úlohy sa zhostil skvelý Jake Gyllenhaal (Zdroj: Netflix)

Celá stopáž v jednej miestnosti

The Guilty najviac odlišuje od ostatných filmov z Netflixovej produkcie forma rozprávania. Aj napriek tomu, že sledujeme príbeh unesenej Emily, my ho vlastne ani tak nevidíme, ako skôr počujeme. Celá stopáž sa totiž odohráva na jedinom poschodí budovy, teoreticky sa dá kategorizovať aj ako v jednej miestnosti. Až na pár sekundové zábery z exteriéru neopustíš postavu Joea Baylora, ktorého si tentokrát strihol skvelý Jake Gyllenhaal.

Jake si film užíva a cíti sa vo svojej úlohe komfortne. Podáva veľmi presvedčivý herecký výkon. Vie ti predať všetky emócie – strach, hnev, ale aj smútok. A práve emócie podľa mňa ako jediné odlišujú originál od amerického remaku. Gyllenhaal sa mi jednoducho len zdal ako lepší hlavný protagonista, ale možno len kvôli tomu, že je jedným z mojich obľúbených hercov. Rád ho vidím vo vždy iných projektoch, a The Guilty mu sadol. Jake si odo mňa znova zaslúži obrovský palec hore, aj keď herecky stále najviac exceloval v snímkach Prisoners a Nightcrawler.

Gyllenhaal si musí nájsť čas aj na svoju rodinu
Gyllenhaal si musí nájsť čas aj na svoju rodinu (Zdroj: Netflix)

Solídna réžia a vcelku dobrý vizuál

Do režisérskeho kresla si sadol Antoine Fuqua, známy tvorca filmov Training Day, Ostreľovač či Equalizer. Svoju prácu odviedol suverénne dobre, a to aj vďaka bohatým skúsenostiam, ktoré s akčným žánrom má. Aj keď The Guilty nie je čistokrvne akčný film, ale skôr dráma, únos Emily prežívaš, akoby si ho sledoval. Scenár si vzal na mušku Nic Pizzolatto, tvorca seriál True Detective. Či bol k prepísaniu príbehu z dánčiny do angličtiny potrebný takýto talentovaný človek, je už otázka pre samotných producentov.

Film trvá len hodinku a pol a aj keď si počas neho zavretý v jednej miestnosti, nudiť sa zaručene nestihneš. Príbeh pekne odsýpa a veľmi mu v tom pomáha aj precízna kamera a plynulý strih. Hudbu však nahradí sound design a spoločne s volajúcimi počuješ aj ruchy, ktoré sa okolo nich odohrávajú. Dej ťa preto okamžite vtiahne a tvoja predstavivosť si dokáže predstaviť situáciu, do akej sa Emily dostane.

Snímka je rovnomenný remake parádneho dánskeho filmu Den skyldige
Snímka je rovnomenný remake parádneho dánskeho filmu Den skyldige (Zdroj: Netflix)

Remake, ktorý si zaslúži pochvalu

Aj keď to zrejme nerád priznávam, bol som z filmu veľmi príjemne prekvapený. Nečakal som nič prelomové a dostal som skvelo strávený čas v spoločnosti Jakea Gyllenhaala, ktorý podal skvelý herecký výkon. Na ňom vlastne stojí a padá celý koncept. Dá sa preto The Guilty považovať za dobrý film? Nuž, toto je naozaj ťažká otázka. Ak odkopíruješ domácu úlohu a dostaneš za ňu dobrú známku, zaslúžil si si ju?

Netflix chcel mať v repertoári podobne skvelý film, aký nám Dáni priniesli pred tromi rokmi, a musím prekvapivo prehlásiť, že sa im to podarilo. Ak si snímku ešte nevidel, skús dať pred ňou šancu dánskemu originálu. No druhým dychom dodávam, že ak by bol film originálnym počinom, vedel by som udeliť oveľa vyššie hodnotenie a zvažoval by som ako favorita na najlepšie filmy roka. Takto je to ale „len“ za tri body, ku ktorým si však diváci bez znalosti originálu môžu pokojne ešte jeden bod pridať.

P.S.: Páči sa ti tento koncept a hľadáš niečo podobné? V tom prípade skús nedávny film Locke s Tomom Hardym či overenú klasiku 12 rozhnevaných mužov.