RECENZIA Netflix predstavuje blockbuster Projekt Adam: Podarí sa Ryanovi Reynoldsovi zachrániť budúcnosť?

Netflix vydal novinku Projekt Adam

Netflix vydal novinku Projekt Adam (Zdroj: Netflix)

#V kinách je po Batmanovi akosi sucho. Ani sa nečudujeme, veď kto by proti tak skvelému blockbusteru postavil akúkoľvek snímku? Tento týždeň sa nám o filmový zážitok postaral Netflix svojím novým Projektom Adam. Hviezdami nabitá hodina a pol sa nesie v duchu cestovania časom a inými sci-fi technológiami. My sme si k telke pripravili aj popcorn a snažili sa naplno si ho užiť. Ako to napokon celé dopadlo?

RECENZIA Robert Pattinson spasil DC: The Batman je skvelý film, ktorý budeš chcieť okamžite vidieť znova

Budúcnosť sa stretá s minulosťou

Na začiatok malá poznámka – cestovanie časom je možné, len o tom zatiaľ nevieme. Presne tak začína Projekt Adam, v ktorom sa štyridsiatnik Ryan Reynolds v roku 2050 pokúša vo vesmírnom plavidle uniknúť prenasledovateľom. Potrebuje sa dostať do minulosti, aby zachránil svoju budúcnosť. Napokon skončí v roku 2022 a stretáva svoje mladé ja, ktoré mu v tejto náročnej úlohe má pomôcť.

Okrem Reynoldsa ťa v hodinu a pol trvajúcej jednohubke čakajú aj Mark Ruffalo, Jennifer Garner, Zoe Saldana a mladý Walker Scobell. Hlavnú záporáčku si strihla Catherine Keener a musím ti už teraz prezradiť, že ide o najhlúpejšiu a najpovrchnejšie napísanú postavu vo filme. Herečka sama o sebe nám už dávnejšie ukázala, že vie hrať, ale scenár ju poriadne limitoval.

Shawn Levy sa chopil réžie. V minulom roku sme od neho videli Free Guy a veru neboli sme dvakrát nadšení. Projekt Adam je lepšie zrežírovaný, čomu však pomohla o niečo komplexnejšia zápletka, v ktorej sa Levy dokázal viac vyhrať. Popravde som však počas sledovania uvažoval nad tým, ako to tí štyria scenáristi (áno, to je veľa ľudí) dajú napokon dokopy a uvedomil si jednu vec.

Reynolds spoznáva svoje mladé ja
Reynolds spoznáva svoje mladé ja (Zdroj: Netflix)

Cestovanie časom je vo filme vždy problémové

Paradox cestovania v čase nevidíme vo filme prvýkrát. Počas sledovania som sa neraz zamyslel nad tým, ako by mohol reálne fungovať. A prečo? Lebo vo filme nedáva príliš zmysel. Lenže v podstate žiaden z filmov, ktoré prezentujú cestovanie časom oboma smermi, nefunguje. Preto sa niektorí tvorcovia snažia prekabátiť tento nevyriešiteľný rébus tým, že v čase skáču len dopredu (Interstellar, Arrival).

Čo ak postava cestuje za svojím minulým ja? Nemala by si to náhodou už pamätať? A čo ovplyvnenie iných postáv, povedzme rodičov? Nemali by v budúcnosti (teda prítomnosti) o tom nejaké poznatky? Ak sa nad tým poriadne zamyslíš, nájdeš jeden problém za druhým. Film na ne kašle a snaží sa len odrozprávať lineárny príbeh. To sa mu darí. Preto ťa varujem, aby si sa počas sledovania nedostal do skúmania zložitých otázok, na ktoré nenájdeš odpoveď ani po skončení.

Vo filme sa objaví viacero známych tvárí
Vo filme sa objaví viacero známych tvárí (Zdroj: Netflix)

Efekty pre telku postačia

Na film sme sa tešili aj kvôli efektom. V minulosti sme už zažili digitálny bordel od Netflixu (napríklad nedávne Red Notice). Podľa traileru vyzerali efekty solídne a môžem potvrdiť, že naozaj sú. Síce presne vieš, kedy postava stojí pred greenom, kedy je budova dorobená digitálne a kedy výbuch auta nahradí CGI, no neprekáža ti to. Efekty sú dostatočné pre sledovanie filmu na telke, v kine by už tak dobre nefungovali. Netflix presný budget nezverejnil, no pohybovať by sa mal niekde medzi 50 až 60 miliónmi (bez reklamy).

Z technickej stránky už nedokážem vyzdvihnúť nič. Kamera aj strih sú priemerné, žiadna akčná scéna nevyčnieva. Netflix stavil na istotu a nakrútil akčný dobrodružný blockbuster, aký by si asi čakal. Snaží sa riešiť aj citlivé témy, akými je smrť, no ak je hlavnou postavou Ryan Reynolds, nikdy hlboké myšlienky nepadnú na úrodnú pôdu. No a čo sa humoru týka, nezasmial som sa ani raz, ale žiadny joke ma neurazil – teda až na „prdenie“ postreleného brucha v úvode filmu. To naozaj stačilo iba raz.

Akčné scény sa ti do hlavy nevryjú
Akčné scény sa ti do hlavy nevryjú (Zdroj: Netflix)

Jedenkrát áno, druhýkrát už nie

Ako sme spomínali, po Batmanovi budú kiná chvíľu prázdne. Daj si teda od nich pauzu a pozri si Projekt Adam. Napriek tomu, že nemá čím prekvapiť a jeho úlohou je bezpečne zapadnúť medzi Netflix filmy, mám z neho vcelku dobrý pocit. Ak si vezmeš niečo na jedenie, naleješ si kolu a rozozvučíš obývačku, teš sa na necelých 100 minút príjemnej zábavy. Nič viac, nič menej. Aj tak si ho pozrieš len raz.

Filmy sa už dávno nenakrúcajú s úmyslom zamyslieť sa. Toto platí dvojnásobne, ak sa nakrúca priamo pre streamovaciu službu. Projekt Adam by mal potešiť každého konzumného diváka, no zrejme len málokto by ho definoval ako dobrý film. Aj od nás si odnáša len priemerné hodnotenie, ktoré by však po návšteve z kina bolo zrejme nižšie.

Poď na náš TikTok a pukneš od smiechu! Nové sketche každý týždeň