#Pri hercovi Liamovi Neesonovi sa filmoví fanúškovia delia na dve skupiny ľudí. Tá prvá si hneď vybaví filmy, ako Excalibur a Schindlerov zoznam. Druhá si ho zase pamätá ako Qui-Gon Jinna zo Star Wars či ako akčného hrdinu, ktorý bojuje za spravodlivosť (a život svojej dcéry).
Do kín teraz prichádza snímka Láska v Toskánsku (Made in Italy), kde Neesona uvidíme v úlohe, na ktorú nie sme až tak zvyknutí. Stojí film za tvoju pozornosť a návštevu kina? To sa dozvieš v nasledujúcich riadkoch.

Jeden dom a komplikovaný vzťah
Londýnsky umelec Robert a jeho syn Jack pred rokmi prišli o ženu a matku. Navzájom sa odcudzili, teraz sa však spoločne vracajú do svojho starého rodinného domu v Toskánsku, ktorý potrebujú narýchlo predať. S usadlosťou sú spojené ich šťastné aj nešťastné spomienky, ktoré vybledli a spustli rovnako ako dom.
Namiesto idylickej vidieckej vily, ktorú si pamätajú, nájdu takmer ruinu s pretekajúcou strechou, kusmi omietky opadávajúcimi zo stien a so spráchnivenými okenicami i dverami vypadávajúcimi z pántov. Nezostáva im nič iné, len sa tu neplánovane zabývať a pustiť sa do opráv.
Ako rekonštrukcia pokračuje, otec a syn krok za krokom opravujú aj svoj ochladnutý vzťah, ktorý po matkinej smrti schátral rovnako ako ich vidiecka usadlosť. Pôvabné Toskánsko s úzkymi cestičkami medzi zelenými pahorkami, miestni ľudia, talianska pohoda, slnko a nesmelý začiatok romantického vzťahu Jacka a Natalie fungujú ako najlepšia rodinná terapia.

Keď je režisér lepší herec
Musím povedať, že Láska v Toskánsku ma sklamala aj prekvapila. Funguje totiž na úplne inej úrovni, než som si myslel pred tým, ako som si sadol do sedačky v kine. Scenáristicky je totiž film veľkým fiaskom. Za niektoré scény (a „zvraty“) by sa totiž nemuseli hanbiť ani tvorcovia slovenských denných seriálov.
To len potvrdzuje fakt, že James D’Arcy je omnoho lepší herec (Dunkirk, Atlas Mrakov), ako režisér a scenárista. Pri Láske v Toskánsku sa podujal na obe úlohy a je z neho v tomto smere cítiť nevyzrelosť. Micheál Richardson v hlavnej úlohe syna sa tiež nedokázal priblížiť ku kvalitám Liama Neesona.

Čarovné Toskánsko
Tomu však, na druhú stranu, postavu zničeného otca a umelca veríte a myslím si, že zo scenára vyžmýkal to najlepšie, čo sa dalo. Veľmi príjemné sú aj exteriérové scény. Toskánsko jednoducho má niečo do seba a s najväčšou pravdepodobnosťou budeš po projekcii hľadať letenky a ubytovanie v tomto čarovnom kraji.
Kamera Mika Eleyho nijako neurazí, no privítal by som menej scén na divé maky, trávu a podobné hlúposti, ktoré zbytočne naťahujú stopáž snímky. Hudba neprináša žiadny zapamätateľný motív, no na druhú stranu aspoň nie je rušivá. Aspoň však neskáče medzi žánrami tak, ako samotný film.

Pozri sa na film inak
Najväčším problémom celého filmu je to, ako ho vnímať. Ak totiž ideš na film a necháš sa pohltiť dejom, vo výsledku si ižuješ len zábery Toskánska a dobré finále v podaní Neeson – Richardson, ktoré ho vyťahuje z podpriemerných vôd.
No pokiaľ ideš do kina s tým, že ústredné herecké duo sú naozaj otec zo synom (Richardson má meno po mame), ktorých manželka a matka aj v skutočnosti tragicky zahynula, máš vyhraté. Obaja herci totiž prechádzali pri nakrúcaní niečím podobným, ako aj ich postavy, a to sa vidí len málokedy. Aj práve kvôli tomu si film zaslúži tvoju pozornosť.
Hodnotenie: #####
PS: Pokiaľ máš chuť na niečo kvalitnejšie a s podobnou tématikou, daj určite šancu snímke Dobrý ročník. Rozhodne nebudeš ľutovať.
Zdieľať na