RECENZIA Dokáže nájsť Raya posledného žijúceho draka? Novinka od Disney si možno pôjde po Oscara

Raya a posledný drak je podarená Disneyovka

Raya a posledný drak je podarená Disneyovka (Zdroj: Disney)

#Štúdio Disney malo v pláne vydať film Raya a posledný drak už v novembri minulého roka, avšak pandémia ich plán zmarila. Dátum vydania sa posunul na začiatok marca a my sme pevne dúfali, že na nový animák zavítame aj do kina. To však u nás kvôli zatvoreným komplexom nie je možné, a preto sme museli siahnuť po titule na internete, nakoľko ju Disney vypustilo aj na svojej streamovacej stanici.

Príbeh, ktorý ťa chytí za srdce

Kedysi dávno vo fantastickej krajine Kumandra žili ľudia a draky v spoločnej harmónii. Keď jedného dňa na krajinu zaútočili zlovestné netvory nazývané Drunny, draky spojili svoje sily, aby pomocou vlastnej obety zachránili ľudí. Teraz, po 500 rokoch, sú tieto monštrá späť a osamelá bojovníčka Raya sa vydáva na dlhú a nebezpečnú cestu, aby vystopovala posledného draka a nebezpečné Drunny, ohrozujúce rozdelenú Kumandru, porazila.

Partia Rayiných priateľov
Partia Rayiných priateľov (Zdroj: YouTube/Walt Disney Animation Studios)

Počas Rayinej cesty spoznáš okrem rôznych zákutí sveta aj množstvo postáv. Cesta tejto bojovníčky sa stretne s jej rivalkou Namaari, ktorá na pradávne draky neverí. K Rayinmu dobrodružstvu sa pridá mladý kuchár Boun, tvrďas Tong či skupina pouličných opičiek. Môže to znieť neuveriteľne, ale všetky postavy si zamiluješ a každá z nich je potrebná aj pre samotný príbeh.

O ňom sa dá taktiež rozprávať celé hodiny. Aj keď sprvu môže pôsobiť jednoducho, ba až prvoplánovo, časom zistíš, že nie je. Hlavnou témou, ktorej sa film Raya a posledný drak venuje, je dôvera. Tá je v dnešných dňoch veľmi dôležitá, a mnohí na ňu niekedy zabúdame. Pritom je to vlastnosť, ktorú vieme ponúknuť zadarmo. Dokonca tu nehľadaj žiadne hluché či nudné miesta, tie tu totiž nenájdeš.

Raya a polsledný drak má úžasne vystavaný svet
Raya a posledný drak má úžasne vystavaný svet (Zdroj: YouTube/Walt Disney Animation Studios)

Nádherný svet rozdelený chamtivosťou

Krajina Kumandra je inšpirovaná japonskou kultúrou. Pôsobí veľmi živo a upokojujúco, má niekoľko magických zákutí a skrýva veľké množstvo tajomstiev a záhad. Čo je však rovnako dôležité, jej história je bohatá a so svetom úzko spätá. Podrobne sa dozvieš o formovaní krajiny a jej obyvateľstva. Celý svet drží v harmónii žiarivý drahokam, ktorý vytvorili draci pred pol tisícročím, keď zachránili ľudstvo pred skazou.

Kumandra je však teraz rozdelená na päť teritórií. Tie sú pomenované podľa častí draka a drahokam sa ukrýva v časti Srdce, teda na ostrove uprostred širokej rieky. Jej vodca zvoláva predstaviteľov ostatných kmeňov na stretnutie s ponukou, aby zabudli na boje o drahokam a znova zjednotili krajinu. S tým však nesúhlasia všetci a chamtivosť napokon vyhráva. Tu sa začína náš príbeh a ver mi, bude to jazda, na ktorú nezabudneš.

Skamenená socha draka z filmu Raya a posledný drak
Skamenená socha draka z filmu Raya a posledný drak (Zdroj: YouTube/Walt Disney Animation Studios)

Pastva pre oči aj uši

Aj napriek tomu, že Disney malo vždy svoje animáky na vysokej technickej úrovni, Pixar ich predsa len vedel tromfnúť. Raya a posledný drak je však počin, ktorý sa nielen po príbehovej, ale aj po technickej stránke tomuto velebenému štúdiu veľmi približuje. Animačné prvky ako tráva, piesok, hmla alebo dokonca voda vedia vyraziť dych. Raya je Disneyovka, ktorá sa konečne môže postaviť na jednu úroveň s pixarovkami.

Výborná však nie je len animačná stránka. Pastvou pre uši jej aj hudobný podkres známeho skladateľa Jamesa Newtona Howarda. Takmer každá skladba vie zdvihnúť z kresla a zaručujem ti, že soundtrack filmu budeš počúvať aj po skončení filmu. Rovnako aj voiceover, hlasové nahovorenie, postáv či ozvučenie akčných scén dopadlo na výbornú.

Rayina odveká rivalka Namaari
Rayina odveká rivalka Namaari (Zdroj: YouTube/Walt Disney Animation Studios)

Pokus o pixarovku, ktorý vyšiel

Keby si nevedel, ktoré štúdio sa podieľalo na výrobe tohto animáku, povedal by si, že ide o počin od Pixaru. Raya naozaj pôsobí profesionálne a Disney Animation Studios prinieslo konečne po rokoch originálny animovaný film miesto ďalšieho nechceného remaku. Samozrejme, nájdu sa tu aj chybičky krásy. Niekedy sú vysvetlenia, napríklad fungovanie sveta, predstavované formou rozhovorov, teda expozícii. Lepšie by jednoznačne bolo, keby sa postavy dozvedeli niektoré skutočnosti formou prekvapenia spoločne s divákom.

Raya a posledný drak je aj napriek miestami predvídateľnému deju či zbytočným expozičným rozhovorom výborný film, ktorý odporúčam všetkým. Myslím, že ak by vyšiel v spomínanom novembri, vedel by ohroziť pixarovku Soul. Tá si tento rok jednoznačne pôjde po Oscara. Nevadí, Raya sa nominácii nevyhne budúci rok. Dovtedy bude jej fanbase len a len rásť.

Zdroj: hashtag.sk, Disney+, Falcon