Revolúcia v bankovníctve: Obliekame sa slobodne a ekologicky

Foto: Poštová banka

Aj vás s príchodom jari pokúšajú nové kolekcie v obchodoch? Skôr ako sa necháte zlákať pestrofarebnými výkladmi, položte si otázku – potrebujem naozaj nové veci a potrebujem ich toľko? Poradíme vám kde a ako kupovať nové kúsky tak, aby ste investovali rozumne a udržateľne, ale dozviete sa aj to, čo urobiť s oblečením, ktoré už nenosíte.

Téma udržateľnosti a negatívneho dopadu konzumnej spoločnosti na životné prostredie je čoraz diskutovanejšou aj u nás. Ak sa chceme správať šetrne k nášmu rozpočtu aj k planéte Zem, položme si pred každým nákupom (oblečenia) tieto otázky: Potrebujem naozaj ďalší nový kúsok? Je vyrobený z prírodných či obnoviteľných zdrojov? Kto a ako vyrobil tento produkt? Dbá spoločnosť, ktorú nákupom podporujem, o svojich zamestnancov, životné prostredie a prírodu? Každým nákupom totiž prejavujete podporu a dávate svoj súhlas s filozofiou firmy, u ktorej nakupujete.

Foto: Poštová banka

Nie sme takí bohatí, aby sme si kupovali lacné veci

Ak sa vám zdá zbytočné, ba priam až nereálne „investovať“ do obyčajných džínsov 100 eur, dovoľte nám vysvetliť, prečo takéto nákupné správanie schvaľujeme. Hodnota kúskov, ktoré vyrábajú udržateľné značky dbajúce na životné prostredie, spočíva v niečom inom. Celková suma výrobku odzrkadľuje cenu použitých materiálov, vyplatenie pracovnej sily, prepravu z tovární do skladov či obchodov, balenie, papierové visačky, transparentný prístup k informáciám a mnoho ďalších faktorov. Jednoducho, takéto džínsy sú vyrobené férovo.

To sa však nedá povedať o tzv. fast fashion značkách, ktoré svoj tovar vyrábajú z umelých a lacných materiálov, továrne majú rozmiestnené v chudobných krajinách, kde využívajú lacnú pracovnú silu. Viacerým firmám bolo dokonca dokázané využívanie detskej pracovnej sily. Veď ako je možné, že z 10 eur, ktoré zaplatíte za džínsy v bežnom reťazci, dokáže firma pokryť náklady na materiály, výrobu, prepravu, balenie, vešiaky a marketing?

Rozdiel medzi udržateľnou módou a fenoménom „rýchlej módy“  už poznáte. Pamätajte, že cieľom rozumného nakupovania nie je kvantita, ale kvalita. Za kvalitný kúsok si síce priplatíte o čosi viac, no berte to ako investíciu, pretože ho budete môcť nosiť pokojne aj niekoľko rokov, čo sa o tovare z reťazcov nedá povedať. Netvrdíme, že na fast fashion platí doživotný zákaz. Ak ste presvedčený o tom, že si váš vysnívaný kúsok oblečiete minimálne 30-krát, máte od nás zelenú. Dajte rozhodovaniu čas a nenakupujte impulzívne, pokojne si na to dajte deň až dva a ak vás túžba po konkrétnom kúsku neopustí, kúpte si ho.

Foto: Poštová banka

Čo s oblečením, ktoré už nenosíte?

Jednou z možností je darovať oblečenie do zbierok alebo ho odniesť do second-handu. Tovar, ktorý už vy nevyužijete, môže predsa stále využiť niekto, kto si možno nemôže dovoliť úplne nový model.

Vyskúšať môžete aj upcycling. Vdýchnite starým a nepotrebným kúskom nový život a vyrobte si nové s úžitkovou hodnotou. Vďaka upcyclingu si môžete ľahko vyrobiť utierky, vrecúška na zeleninu a ovocie či gumičky do vlasov. Ak si trúfate a máte predstavivosť a zručnosť módneho návrhára, pokojne sa pustite do náročnejších prác, akými sú košele či nákupné tašky.

Foto: Poštová banka

Aj v banke sa učia upcyklovať!

V centrále Poštovej banky urobili niečo, na čo iné bankové inštitúcie u nás ešte nenabrali odvahu. Zrušili dress code! Formálnosť vystriedala voľnosť a  plytvanie peňazí za oblečenie nahradí ekologický prístup v otázke módy, o čom sa dočítate viac aj na blogu banky. O internej novinke v Poštovej banke sme sa porozprávali s jej generálnym riaditeľom Andrejom Zaťkom,  ktorý tento nápad bez váhania podporil.

Čo vás viedlo k tomuto, pre banku, neštandardnému rozhodnutiu?

Tento krok má viac rozmerov – profesionálny, ľudský a ekologický. Zamestnancom dávame možnosť chodiť do práce v tom, v čom sa cítia sami sebou – ako sa človek cíti, tak pracuje. Veríme, že naše úspechy nestoja na oblekoch. Zároveň spúšťame aj zber zbytočného biznis oblečenia, vďaka ktorému všetky nevyužité obleky a kostýmy poslúžia tým, ktorí ich potrebujú viac ako my. V banke budú prebiehať aj workshopy na tému upcyklácia nepotrebného oblečenia. Naučíme sa, ako si zo staršej košele vyrobiť nový kus oblečenia, alebo nákupnú tašku a podobne. Spojili sme sa s NOSENE a práve ľudia, ktorí stoja za týmto úspešným sekáčom, projektom, pre nás pripravia spomínané workshopy a  vyzbierané šatstvo posunú ďalej. Našou filozofiou je meniť postoj ľudí k peniazom. A aj oblečenie by sme mali nakupovať s rozumom a rovnako tak zaobchádzať i s kopami vecí, ktoré už nenosíme, aby sme nevytvárali ešte viac ťažko a draho recyklovateľného odpadu.

Neobávate sa, že neformálne oblečenie zníži dôveryhodnosť ľudí pracujúcich v banke?

Prieskum, ktorý sme si dali vypracovať, nám potvrdil, že pri kúpe bankových a poistných produktov je pre ľudí dôležitejšia kompetentnosť pracovníkov ako to, čo má zamestnanec  oblečené. Pre nás je dôležité aj zistenie, že sloboda pri výbere oblečenia do práce podnecuje pocit pohody v zvyšuje výkon. Našim zamestnancom po zrušení dress codu nič nezakazujeme ani neprikazujeme. Ak sa v biznis oblečení cítia dobre, môžu v ňom chodiť aj naďalej. Moji kolegovia si oblečenie budú vyberať slobode, ale zároveň s vedomím, že aj po zrušení dress codu banka zostáva bankou a nemení sa na kúpalisko.  

Zdroj: PR článok
Odporúčame