Peter vybudoval pražiareň kávy: Toto všetko treba spraviť pre jej úspech

Pražiareň kávy COFFEEIN

(Zdroj: Pražiareň kávy COFFEEIN)

#Aj z malého mesta sa dá presadiť a dostať do veľkého sveta. Ako príklad môže poslúžiť životný príbeh tridsiatnika Petra Szaba, ktorý vyrástol v Šahách. Z tohto 7-tisícového mestečka vybudoval rýchlo rastúcu pražiareň kávy Coffeein, ktorá praží už viac ako dve tony kávovníkových zŕn mesačne.

Priblížime vám jeho príbeh a to, čo sa skrýva za jeho úspechom. Nebola to priamočiara cesta a musel odviesť množstvo tvrdej práce, ktorú zvonku na prvý pohľad nevidieť. V ťažkých chvíľach sa však dokázal zaťať a dával do toho všetko. My sme jeho progres rozdelili do niekoľkých hlavných bodov.

Nájdi svoju cestu

Keď ste vo veku 18 až 25 rokov, tak možno netušíte, čo budete v živote robiť. K niektorým veciam máte možno bližšie, niektoré sú vám cudzie. „Ja som si vybral strednú zdravotnícku školu, odbor masér,“ povedal Peter Szabó v rozhovore pre náš magazín. „V tomto odbore som pracoval v hoteli v Tatrách a neskôr som si s priateľkou otvoril vlastný masážny salón v Bratislave.“

Neskôr však vytušil, že masérstvo má síce rád, ale asi to nechce robiť celý život. „Pri hodinových či dvojhodinových masážach som mal veľa času na premýšľanie. Desilo ma pomyslenie, že toto budem robiť celý život. Chvíľu som špekuloval nad eshopom s čajom, ale napokon ma zavialo ku káve. Nebojte sa teda skúšať rôzne veci a hľadať svoju cestu. Skôr či neskôr ju určite nájdete.“

Pražiareň kávy COFFEEIN
(Zdroj: Pražiareň kávy COFFEEIN)

Skúšaj, čo na danej ceste funguje

Keď Peter pocítil lásku ku káve, bolo mu jasné, že bude kráčať touto cestou. Dnes už vie, že najskôr to nerobil správne. Kupoval kávu praženú v Taliansku a predával ju. Keď mu to nešlo, začal kupovať kávu z českej pražiarne a doma ju prebaľoval, aby ju predával pod vlastnou značkou Coffeein. Ani to však nebola správna cesta.

„V izbe som to vážil na kuchynskej váhe a sáčkoval. Neboli to dobré zrná, ale až tak veľa som vtedy o káve nevedel. Boli mimoriadne prepálené a ligotali sa. Neskôr som si uvedomil, že ak chcem v tejto oblasti uspieť, kávu si musím pražiť sám. Najskôr som si kúpil 500-gramovú pražičku, na ktorej som sa učil. Keď to ľudia videli, chceli moju čerstvo praženú kávu ochutnať. A keďže im chutila, začal som pomerne rýchlo napredovať. Avšak kým som sa dostal až do tohto bodu, prešlo pár dlhých a ťažkých rokov.“

Pražiareň kávy COFFEEIN
(Zdroj: Pražiareň kávy COFFEEIN)

Vzdelávaj seba i ostatných

S progresom je spojené aj vzdelávanie. Ak chce byť človek v nejakej oblasti dobrý, musí sa učiť. A s učením nesmie nikdy prestať. Peter o káve veľa čítal a pozeral videá, nuž a s nazbieranými informáciami sa delil prostredníctvom blogu o káve. Dnes má napísané už obrovské množstvo článkov.

„Práve cez blog som sa najviac dostal do povedomia,“ skonštatoval. „Veľmi mi to pomohlo, pretože som ľuďom potreboval vysvetliť, prečo je moja káva trikrát alebo štyrikrát drahšia ako káva z bežného obchodu. Písal som o káve, o jej spracovaní, o pražení. Na toto všetko som v roku 2016 nadviazal vydaním knihy Cesta kávy, ktorá mala veľký úspech.“

Pražiareň kávy COFFEEIN
(Zdroj: Pražiareň kávy COFFEEIN)

Nepodceňuj marketing

Písanie článkov môžeme označiť za „obsahový marketing“, ale len na ňom Coffeein stáť nemohol. To by nestačilo. Peter preto do repertoáru zaradil aj ďalšie marketingové nástroje. Páčili sa mu výlety na rôzne kávové akcie, degustácie a prednášky.

„Na týchto miestach mohli ľudia moju kávu ochutnať. Poviem to takto; mohli si prečítať aj 500 článkov a s niektorými by to nič nespravilo. Keď však potom ochutnali našu kávu na espresso, boli moji,“ usmial sa Peter Szabó. „Okrem toho sa samozrejme venujem aj PPC a aktívne využívam sociálne siete. Dnešná doba ponúka množstvo marketingových možností a všetkým by som chcel pripomenúť, že ich určite netreba zanedbávať. Majú totiž obrovskú silu.“

Pražiareň kávy COFFEEIN
(Zdroj: Pražiareň kávy COFFEEIN)

Svoju robotu rob kvalitne

Ani všetko to, čo sme spomenuli, však stačiť nemusí. Treba k tomu pridať aj kvalitnú robotu vykonávanú s potrebným zápalom. Človek musí svoju prácu milovať a vložiť do nej srdce. Peter to robí. Neustále vyhľadáva nové kávy, ochutnáva ich a jedinečné kúsky potom pridáva do portfólia Coffeeinu.

„Ochutnal som už nespočetné množstvo káv a tie najlepšie sa snažím zaradiť do našej ponuky. Keď k nám príde zelená káva, tak si pozriem, ako bola spracovaná i aká je tvrdá a vlhká. V závislosti od toho urobím prvé pokusné praženie, ktoré si poznačím a kávu ochutnám. Keď ju vyladím tak, že ma chuťovo nadchne, tak máme hotový profil, ktorý potom opakujeme. Krivku v prípade potreby upravujeme, pričom zohľadňujeme aj spätnú väzbu baristov z našej kaviarne a samozrejme zákazníkov.“

Pražiareň kávy COFFEEIN
(Zdroj: Pražiareň kávy COFFEEIN)

Úspech sa dostaví

Kruh sa uzatvára. Dokonalé nastavenie všetkých týchto oblastí vedie k úspechu. Je za tým však omnoho viac, ako sme vám prezradili v tomto článku. Deň čo deň musíte vstávať s myšlienkou na to, čo milujete a s rovnakou myšlienkou aj zaspávate. V takom prípade sa z vašej práce stane niečo viac. Premeníte ju na vaše poslanie. Na službu ľuďom.

„Vidieť spokojného zákazníka je asi to maximum, ktoré môžeme v našej práci dosiahnuť. Keď si niekto kúpi kávu a potom nám napíše mail, že niečo také voňavé a chutné ešte nepil, tak to je úplne najviac. Presne preto tu som. Ľuďom chcem ukázať, že káva sa dá robiť aj inak, ako to v našich končinách poznáme a ako máme dlhé roky zaužívané. Kávový svet je obrovský a fascinujúci. Keď do neho raz vstúpite a spoznáte jeho pravú krásu, opantá vás. Cesty späť už niet,“ dodal Peter Szabó.

Teraz môžeš ochutnať čerstvo praženú výberovú kávu s 10 % zľavou. Na Petrovom e-shope www.coffeein.sk môžeš uplatniť kód hashtag10 a ochutnaťskutočnú kávu. Kód platí do 31.1.
Zdroj: PR článok
Odporúčame