#Grónsko a Panama, dve krajiny, ktoré sa líšia vo všetkých možných aspektoch, a predsa majú niečo spoločné. Obidve krajiny sú v poslednom čase na svetovej politickej scéne trendovými témami, a to v dôsledku zmienok amerického prezidenta Donalda Trumpa. To podnietilo portál Kiwi.com, aby sa na obe lokality pozrel z pohľadu cestovného ruchu.
Grónsko je známe svojou strategickou polohou medzi Európou a Severnou Amerikou a jeho bohaté prírodné zdroje už dlho priťahujú pozornosť svetových mocností. Tento arktický klenot však v posledných rokoch zaznamenal aj nárast cestovného ruchu. Tento trend ešte umocnilo otvorenie nového medzinárodného letiska pri meste Nuuk v novembri 2024.
Letisko teraz dokáže vybaviť diaľkové lety, ktoré predtým museli pristávať na bývalej vojenskej základni. Vďaka tomuto vývoju je Grónsko dostupnejšie pre širší okruh cestovateľov, ktorí vyhľadávajú jedinečné zážitky, ako je pozorovanie polárnej žiary či veľrýb, expedície na ľadovce, pešia turistika po trase za polárnym kruhom a spoznávanie inuitskej kultúry.

Grónsko získava celosvetový význam
Hoci údaje Kiwi.com ukazujú, že ide o jednu z menej vyťažených trás, na ktorej je len niekoľko rezervácií, vyhľadávanie letov do tejto krajiny naznačuje, že sa rýchlo dostáva do povedomia svetových cestovateľov. Google Trends ukazuje nárast celosvetového vyhľadávania Grónska od decembra s vrcholom v druhom januárovom týždni. V jednom momente Grónsko dokonca predbehlo Panamu, ďalšiu trendovú krajinu. Vyhľadávanie letov do Grónska na stránke Kiwi.com sa v januári zvýšilo o 120 percent v porovnaní s predchádzajúcim rokom a o 50 percent v porovnaní s decembrom 2024.
„Najvýraznejší nárast záujmu o Grónsko sme zaznamenali v USA, kde bol v januári druhý najvyšší počet vyhľadávaní. V minulom mesiaci naši zákazníci uskutočnili štyrikrát viac vyhľadávaní ako pred rokom,“ komentoval vznikajúci trend Sergi López Rey, riaditeľ obchodnej analýzy zo spoločnosti. „Nie je prekvapením, že najväčší počet vyhľadávaní sa týkal spojení z Dánska, ktorých bolo v januári v porovnaní s minulým rokom trikrát viac a medzimesačne vzrástli o 50 percent,“ uzavrel.
Tieto krajiny však nie sú osamotené, pretože Grónsko vyvolalo obrovský záujem na celom svete – vyhľadávania v Spojenom kráľovstve +178 percent medziročne, v Nemecku +100 percent, vo Francúzsku +219 percent, v Poľsku +154 percent, v Kanade +82 percent a v Českej republike +224 percent – aby sme uviedli aspoň niekoľko príkladov.
Stále zelená príťažlivosť Panamy
Na druhej strane , Panama je už mnoho rokov obľúbená medzi cestovateľmi, ktorí milujú turistiku ako jedna z najpopulárnejších destinácií v regióne. Či už cestovatelia hľadajú džungľu, mrakodrapy alebo srdečnosť miestnych obyvateľov, Panama má všetko. Môžu objavovať prírodné pamiatky, túlať sa po kedysi pirátmi zamorenom starom meste alebo ochutnať miestne špeciality, ako sú grilované chobotnice a vyprážané banány.
„Najvhodnejší čas na návštevu Panamy je od decembra do apríla, kedy je tu ideálne počasie. Panama má tropické podnebie po celý rok, od decembra do apríla je obdobie sucha a od mája do novembra obdobie dažďov, ktoré má však stále dostatok slnečných dní,“ odporúča Levente Fülöp, mladý maďarský cestovateľ, ktorý Panamu navštívil v rámci letnej výzvy World Travel Hackers organizovanej portálom Kiwi.

Keďže ide o hlavnú turistickú sezónu, nedávne vyhlásenia prezidenta Trumpa nespôsobili výrazné medziročné zmeny, ale podľa údajov Kiwi.com došlo v januári v porovnaní s decembrom minulého roka k celosvetovému nárastu vyhľadávania letov do Panamy o 20 percent. Z USA sa vyhľadávania zvýšili o 17 percent, z Kolumbie o 35 percent, z Francúzska o 29 percent, z Brazílie o 32 percent, z Talianska o 41 percent a zo Spojeného kráľovstva o 26 percent.
Zatiaľ čo Grónsko prudko stúpa v celosvetovom vyhľadávaní a Panama si zachováva udržiava svoju príťažlivosť, tieto kontrastné trendy v cestovaní zdôrazňujú celosvetový apetít po nových destináciách aj po nadčasových tropických zákutiach.
Zdieľať na