Povedal si si už pri seriálovej scéne, že by z nej bolo dobré memečko? Možno práve to bol zámer jej tvorcov

House of the Dragon

Ak si si už pri nejakej seriálovej scéne povedal, že by z nej bolo dobré memečko , tak vedz, že to možno nebolo náhodou (Zdroj: HBO)

#Memečka a gify s výrokmi, ktoré sme počuli v našich obľúbených seriáloch, sa stali bežnou súčasťou online komunikácie. Stretávame sa s nimi prakticky denne. Napadlo ti však už, že vďaka svojej popularite dokážu byť aj dobrou reklamou? Seriáloví tvorcovia si to dobre uvedomujú. Podľa mnohých divákov natoľko, že scény cielene píšu tak, aby z nich následne mohol vzniknúť napríklad gif.

Protichodné reakcie

„Nikdy nežartujem o koláčoch,“ povedala princezná Rhaenyra Targaryen v prvej časti seriálu House of the Dragon. Na prvý pohľad nevinná, vtipná veta nám približuje charakter postavy a pomáha nám vytvoriť si o nej počiatočný obraz. Zároveň ide o zapamätateľnú frázu, ktorá hneď upútala divákov. Nie všetkých však v pozitívnom zmysle. Niektorí si ju hneď dali na tričko, no podľa iných bola fráza silená, akoby bolo jej účelom vyslovene to, aby z nej fanúšikovia spravili gif.

„Uf, niekto v prequeli ku Game of Thrones práve povedal ,nikdy nežartujem o koláčoch‘, takže tu zjavne máme ďalší seriál v žánri ,napísané tak, aby vznikli čo najlepšie gify,“ napísal na Twitteri reportér Zack Budryk.

Jeho názor vyvolal protichodné reakcie. Časť komentujúcich bola názoru, že snaha o vytvorenie scén tak, aby z nich mohlo byť meme, môže ísť na úkor deja či charakteru postáv. Viacerí zas Budrykov názor kritizovali.

„Nemôžem sa dočkať nadchádzajúcej éry, v ktorej sa budú tvorcovia zapamätateľným frázam zámerne vyhýbať, aby ich nikto nemohol obviniť z toho, že scény píšu ako budúce gify,“ napísal v reakcii na Budrykov tweet jeden komentujúci.

,Memes‘ nie sú v televíznej tvorbe ničím novým

Pre The Guardian sa na túto tému vyjadril aj Kelsey Kirvan, scenárista a producent, ktorý momentálne učí na filmovej škole vo Vancouveri.

„Písanie takýchto zapamätateľných fráz je svojim spôsobom súčasťou tradičnej tvorby televíznych dialógov. Tvorcovia sa v podstate o tvorbu ,meme‘ momentov snažili vždy,“ povedal.

Podľa neho sa aj pred vznikom sociálnych médií snažili autori seriálov vymyslieť svojim postavám chytľavé frázy, ktoré by fanúšikovia začali používať. „Ak teda ide o trend, trvá už veľmi dlho,“ dodal Kirvan.

Scenárista James Capel je toho názoru, že gify a memes môžu získať seriálom nových divákov. Tvorcovia sa ale podľa neho sústredia v prvom rade na to, aby seriál fungoval ako celok. To, či bude natočený a režírovaný tak, aby si z neho neskôr diváci mohli robiť meme a gify, nie je pre tvorcu seriálu podstatné.

„Z pohľadu televízneho tvorcu si nemyslím, že by sa na to bral veľký ohľad. Pri práci na seriáli sa samozrejme snažíme vytvoriť vtipné, emocionálne a zapamätateľné momenty, no vnímame ich hlavne ako súčasť príbehu,povedal.

Hoci v niektorých prípadoch možno naozaj ide o zámer, asi aj ty uznáš, že pozerať seriály s týmto vnútorným nastavením nie je práve rozumné. Navyše sa nezdá, že by autorov obvinenia z toho, že scény vopred plánujú ako meme, veľmi trápili. Tvorcovia gifov tak podľa všetkého stále budú mať dosť materiálu, ktorý môžu použiť. Memečká z obľúbených seriálov či filmov len tak ľahko o svoju relevantnosť taktiež neprídu.


Chceš byť nonstop v obraze?

Zdroj: hashtag.sk, theguardian.com
Odporúčame