RECENZIA Mila Jovovich bojuje proti príšerám veľkým ako panelák: Oplatí sa skočiť do kina na Monster Hunter?

Monster Hunter je prvým filmom, ktorý sme si po dlhšom čase pozreli v kine

Monster Hunter je prvým filmom, ktorý sme si po dlhšom čase pozreli v kine (Zdroj: Constantin Film)

#Povedzme si to úprimne a na rovinu – viac ako na tento film sme sa tešili na návrat do kinosál. Od konca decembra sú kinové komplexy na Slovensku zatvorené, ale Cinemax od 27. mája konečne so súhlasom vlády otvoril svoje brány a my sme teda mali možnosť vychutnať si akčné sekvencie na veľkom plátne s parádnym zvukovým systémom. Vybrali sme sa teda na prvý kino film tohto roku. Stojí ale Monster Hunter za tvoj čas?

RECENZIA Army of the Dead kraľuje rebríčku sledovanosti: Ako dopadol najnovší zombie film od Zacka Snydera?

Herná adaptácia, ktorá sa hry príliš nedrží

Ak poznáš hru Monster Hunter od známeho herného štúdia Capcom, zrejme tušíš, čo ťa vo filme očakáva. Vyvediem ťa ale z omylu. Filmári si príbeh vždy prispôsobia podľa seba a okrem vzhľadu príšer, podobných zbraní a hlavnej zápletky tu nenájdeš takmer nič rovnaké. Všetko to začína armádnou výpravou, ktorá je prerušená kvôli silnej búrke. Táto búrka ale prenesie armádny konvoj do iného sveta, kde neplatia pravidlá prírody tak, ako ich poznáme.

Akčná fantasy jazda sa teda môže začať. Poručíčka Artemis v nezmámenej krajine musí so svojou jednotkou bojovať o holý život. Po napadnutí obrovskej príšery musí opustiť svoju jednotku a nájsť si úkryt v nehostinnej piesočnej krajine. V snahe vrátiť sa domov spája sily so záhadným lovcom, ktorého zručnosti a skúsenosti pre prežitie v tejto zemi sú viac než užitočné.

Hlavnú úlohu vo filme Monster Hunter stvárnila Mila Jovovich
Hlavnú úlohu vo filme Monster Hunter stvárnila Mila Jovovich (Zdroj: Constantin Film)

Najväčším plusom je hlavná protagonistka

Monster Hunter je veľmi obľúbenou hrou, a to najmä vďaka súbojovému systému a úžasným príšerám. Vo filme však ani jedno z toho nie sú prednosti, na ktoré sa bude upriamovať tvoj zrak. Najväčším plusom je preto nepochybne práve Mila Jovovich, ktorá stvárnila poručíčku Artemis. Túto herečku určite poznáš z herných adaptácii Resident Evil, ale aj nového Hellboya. Monster Hunter teda nie je jej prvá skúsenosť s hernou adaptáciou.

Nebudem tu teraz tvrdiť, že jej herecký výkon je hodný Oscara. Preto Mila nebola do úlohy Artemis dosadená. Táto ukrajinská rodáčka je jednoducho skvelou akčnou hrdinkou a dokáže zachrániť aj tak spackaný film ako posledný Resident Evil. Nedá mi nevyzdvihnúť jej drsný výraz, kaskadérske kúsky, ktoré po väčšine predvádza sama, ale aj samotný zápal pre projekt, ktorému sa upísala. Úloha jej veľmi sadla a nebyť jej, snímku by nezachránilo zrejme nič.

Mila Jovovich bojuje proti príšenrám, ktoré sú veľké ako bytovka
Mila Jovovich bojuje proti príšerám, ktoré sú veľké ako bytovka (Zdroj: Constantin Film)

Mínusov je viac

Projektu sa, žiaľ, chopil režisér a scenárista Paul W.S. Anderson. Jeho štýl nakrúcania akcie veru nesadne každému – netvrdím ale, že nikomu. Paul má vo svojej viac ako 25-ročnej režisérskej filmografii snímky ako Pompeje, remake Troch mušketierov, Votrelec vs. Predátor, spomínaný Resident Evil či Mortal Kombat ešte z 90. rokov. Jeho jediným poradeným filmom je Rallye smrti s Jasonom Stathamom.

Pýtaš sa teda, prečo je akcia „zlá“? Takéto slovo by som nezvolil. Tej akcie tu pomerne dosť chýba a ak aj nejaká príde, veľmi rýchlo je po nej. Jediná ako-tak fajn akčná sekvencia prichádza až na konci filmu, to si však už uspatý zo zbytočne dlhého začiatku, nudných vedľajších postáv a príliš predvídateľného dejového vývoja. Povedzme si však na rovinu, že Paul W.S. Andreson hral len s takými kartami, aké mu štúdio nižším rozpočtom rozdalo.

Do tretice sa ti nebude páčiť ani prostredie filmu. Prvá hodina sa odohráva výlučne v bielej púšti. Sem-tak nájde naša hrdinka hrdzavé auto či kosti príšer, ale nič iné. Niekedy som si pripadal, akoby som pozeral na bielu stenu. Nič zaujímavé sa neudeje, vývoj postáv nemá kam smerovať, prostredie sa nemení a nezachránia to ani hlúpe opakujúce sa vtipy a vcelku solídna hudba. Jednoducho, technická časť mala byť zverená úplne inému tímu. Netvrdím, že budú všetci nespokojní, ale väčšina z vás určite.

Film sa vo väčšine stopáže odohráva v nezáživnej bielej púšti
Film sa vo väčšine stopáže odohráva v nezáživnej bielej púšti (Zdroj: Constantin Film)

Zahodená šanca na poriadnu adaptáciu

Herná adaptácia Monster Hunter dýcha životom, ponúka zaujímavú mytológiu sveta a lepšie postavy. Film si z nej vzal menej, ako mohol, a preto fanúšikov hry určite nepoteší. Mila Jovovich snímku zachránil aspoň v stvárnení hlavnej hrdinky, ale to jednoducho nestačí na dobrý filmový zážitok. Rozhodne treba vypnúť mozog, psychicky sa pripraviť na nudnejšiu prvú hodinku a neočakávať veľa. Možno len tak si film budeš vedieť poriadne užiť.

Napriek pár plusom a množstvu mínusov ti ale aj tak odporúčam zájsť do kina. Keby sme pozerali film doma, nedali by sme zrejme ani už aj tak nízke hodnotenie. Veľké plátno a parádny zvuk však spravia aj zo zlého filmu kultúrny zážitok. Kiná nás dnes potrebujú viac ako kedykoľvek predtým a ak chceš, aby sa v rovnakom stave zachovali a ty si mohol chodiť na podobné premietania, musíš ich čo najskôr navštíviť. Je už na tebe, či si pozrieš Monster Hunter, nový Mortal Kombat alebo niektorú z ponúkaných oscaroviek.