Oplatí sa kúpa jazdeného elektromobilu? Zisti, koľko ušetríš a na čo si dať radšej dobrý pozor

Oplatí sa kupovať elektromobil z druhej ruky? (Zdroj: GettyImages)

Jazdené autá sú medzi mladými vodičmi veľmi obľúbené. Za dostupné peniaze môžeš získať komfortné, výkonné a kvalitné auto, ktoré ešte pred pár rokmi stálo aj dvakrát toľko. Čo však v prípade, že si chceš kúpiť elektromobil? Aké výhody a nevýhody so sebou kúpa jazdeného elektromobilu prináša?

Keďže najlacnejšie nové elektromobily stoja na slovenskom trhu vyše 20 000 €, drvivá väčšina mladých ľudí si ich nemôže dovoliť. Avšak, elektromobily sa už nejaký ten rôčik predávajú, čo znamená, že sa v bazároch objavujú prvé jazdené exempláre. Výber jazdených elektromobilov je síce aj v dnešnej dobe do značnej miery obmedzený, no už si máš z čoho vyberať. Myslieť by si však mal na niekoľko základných vecí.

Koľko si pripraviť?

Hoci jazdené elektromobily sú lacnejšie ako nové, stále nie sú úplne lacné. Jazdený elektromobil v dobrom stave zoženieš už v cenovej hladine 8 000 – 10 000 €. Za takéto peniaze kúpiš jazdený Nissan Leaf, Fiat 500e, Citroen C-Zero či Volkswagen E-Up. Teda, hovoríme o menších elektromobiloch, ktorých dojazd na plné nabitie sa obvykle pohybuje v rozpätí 100 – 170 kilometrov. A keď už sme pri tom dojazde…

hračkárske červené autíčko na 50 eurových bankovkách
Priprav sa, pri kúpe jazdeného elektromobilu síce ušetríš, no stále ťa čaká pomerne vysoká suma (Zdroj: Pixabay)

Pozor na stav baterky

Snáď najväčším nepriateľom jazdených elektromobilov je akumulátor (baterka), ktorý sa v priebehu rokov opotrebúva, v dôsledku čoho klesá jeho kapacita. Teda, kým nový elektromobil mal dojazd na plné nabitie 200 km, jazdenka so 100 000 kilometrami už v dôsledku poklesu kapacity akumulátora na plné nabitie prejde napríklad len 160 km. Pokles kapacity akumulátora závisí od mnohých faktorov, najmä však od toho, ako predchádzajúci majiteľ auto nabíjal a ako s ním jazdil.

Pri kúpe jazdeného elektromobilu si tak dávaj najväčší pozor práve na stav akumulátora. Čím viac kilometrov má auto najazdené, tým bude pokles kapacity akumulátora väčší. Pred kúpou je dobré nechať akumulátor zdiagnostikovať v servise. Na základe diagnostiky ti technik presne povie, v akom stave je baterka a koľko pôvodnej kapacity jej ostáva.

akumulátor
Na stav baterky si daj obzvlášť dobrý pozor (Zdroj: Pixabay)

Lacná prevádzka, lacná údržba

Na druhej strane, ak už nájdeš elektromobil s dobrým stavom baterky a zaplatíš za neho svojich ťažko zarobených 9 000 €, následne si môžeš užívať všetky cenné benefity, ktoré elektromobil poskytuje. Napríklad, jazdenie za pár eur, či lacné PZP. Nehovoriac o servise.

Ak si za 9 000 € kúpiš jazdený Bavorák, síce budeš frajer, no okrem drahého poistenia a vysokých nákladov na palivo riskuješ aj poriadne drahé opravy. Pri jazdenom aute nikdy nevieš, aký prúser na teba číha. Výmena oleja, sviečok, rozvodov, rôznych motorových tesnení, netesniaci výfuk, problémy s prevodovkou, turbom a mnohým iným. Elektromobil ťa od väčšiny týchto problémov odbremení. Prakticky jediná vec, ktorá by mohla vyžadovať pozornosť, sú diely podvozka, prípadne brzdy, čo sú pomerne malé výdavky. Inak môžeš spokojne jazdiť bez obáv z drahého problému.

nabíjanie bieleho elektromobilu
Na začiatku síce zaplatíš viac, no neskôr na mnohom ušetríš (Zdroj: Pixabay)

Ako s následným predajom

Klesajúca kapacita akumulátora môže spôsobiť ešte jeden problém – skomplikovať predaj elektromobilu. Ty si už kúpiš jazdený elektromobil, ktorého akumulátor má nižšiu kapacitu ako v prípade nového auta. Pri tvojom jazdení kapacita zas o niečo klesne, čo môže spôsobiť problém pri predaji. Prečo je však pokles kapacity takým problémom?

Ak je kapacita akumulátora nízka, auto má menší dojazd. To ti nemusí prekážať, no ak už kapacita klesne výrazne, aj dojazd sa skráti na veľmi nízke hodnoty, kvôli čomu sa elektromobil stáva čoraz menej použiteľným. Kým na krátke cesty po meste ti nízky dojazd nemusí prekážať, dlhšia cesta môže byť priam nerealizovateľná. Áno, poškodené časti akumulátora sa dajú repasovať, respektíve vymeniť, čím sa akumulátoru prinavráti jeho pôvodná kapacita a dojazd. Repas akumulátora je však celkom drahý, pripraviť si musíš niekoľko stoviek, až tisícok eur.

elektromobily zaparkované v rade na parkovisku
Možno je vhodné zamyslieť sa aj nad budúcnosťou a možnosťami ďalšieho predaja (Zdroj: Pixabay)

Verdikt

Oplatí sa teda kúpa jazdeného elektromobilu? Ak hľadáš auto, na ktorom budeš jazdiť hlavne po meste a okolí, máš našetrených 8 – 10 000 €, chceš jazdiť ekologicky, lacno a bez rizika poruchy či veľkých výdavkov na servis, jazdený elektromobil bude tým správnym autom pre teba. Dokonca, elektromobil si môžeš pokojne kúpiť, aj keď bývaš v bytovke.

Naopak, kúpa lacného jazdeného elektromobilu sa ti neoplatí v prípade, že často absolvuješ dlhšie trasy a najazdíš veľa kilometrov. Samozrejme, ak máš viac peňazí, kúpiť si môžeš jazdený elektromobil vyššej kategórie, ponúkajúci dojazd niekoľko stoviek kilometrov (napríklad Teslu), no v takom prípade si musíš pripraviť vyše 20 000 €.

Aký je tvoj názor? Uvažoval by si pri kúpe jazdeného auta aj nad elektromobilom? Daj vedieť v komentári!


Ak chceš vedieť o autách viac, prečítaj si ďalšie zaujímavé články na Dominikovom blogu Dominiccars.sk. Môžeš sa tešiť na rôzne testy aj tipy z prvej ruky.

Zdroj: Hashtag.sk
Odporúčame