Kto je Demna Gvasalia? Módny rebel na čele značky Balenciaga aj z crocsov urobil fashion kúsok!!

Demna Gvasalia

Na fotografii Demna Gvasalia a jeho múza Bella Hadid (Zdroj: Instagram/demnagram)

#Gruzínsko má nepochybne zaujímavú históriu aj prírodné scenérie. Aj napriek tomu táto krajina s viac ako 3,7 miliónmi obyvateľov nepatrí práve k vyhľadávaným. Módny návrhár Demna Gvasalia však svoju rodnú hrudu dostal viac do povedomia, keď sa stal kreatívnym riaditeľom ikonickej značky Balenciaga. Ako sa mu to podarilo a prečo ho módny svet miluje? Poďme si ho bližšie predstaviť.

VIZITKA
Dátum a miesto narodenia: 25. marca 1981, Sokhumi, Gruzínsko
Vzdelanie: Kráľovská akadémia výtvarných umení Antverpy, Štátna univerzita Ivane Javakhishvili Tbilisi
Vlastná značka: Vetements
Aktuálna funkcia: Kreatívny riaditeľ Balenciaga

Zaujímavé korene

Demna Gvasalia sa narodil 25. marca 1981 do prísne ortodoxnej kresťanskej rodiny. Jeho detstvo ani zďaleka nepripomína rozprávkový život. Už ako 12-ročný bol nútený utiecť z domova. Udialo sa to počas rusko-gruzínskej vojny v Abcházsku v rokoch 1992 – 1993. Aj na základe nepriaznivého životného osudu sa jeho rodina rozhodla odsťahovať do Nemecka. V Düsseldorfe žili od roku 2001.

Škola, nadanie a cieľavedomosť

Demna študoval medzinárodnú ekonómiu na Štátnej univerzite v Tbilisi. Neskôr navštevoval Kráľovskú akadémiu výtvarných umení v Antverpách, kde v roku 2006 ukončil magisterský titul v odbore odevný dizajn. Kombinácia jeho talentu a odhodlanosti začala postupne prinášať svoje ovocie.

Prvá zaujímavá spolupráca prišla ešte v roku 2006, keď Demna spolupracoval s návrhárom Walterom van Beirendonckom. Demna mu vypomáhal s návrhom pánskej kolekcie. Zlom v jeho kariére však nastal až v roku 2013. Vtedy sa ocitol na pozícii senior dizajnéra v luxusnom módnom dome Louis Vuitton. Demna mal na starosti dámsku kolekciu a stretol sa s takými menami ako je Marc Jacobs alebo Nicolas Ghesquièr.

Túžba po niečom, čo bude mať jeho rukopis, sa naplnila v roku 2014, keď predstavil svoju vlastnú značku VETEMENTS. Ako píše magazín Vogue, popularitu si získala extrémne rýchlo, na výslnie sa dostala doslova v priebehu niekoľkých mesiacov. Obľúbila si ju najmä mladá generácia, keďže Demna do módy vniesol kúsok nadhľadu, nevšednú rigidnú estetiku aj streetwearového ducha. 

Balenciaga nabrala nový smer

Keď v roku 2015 prišla ponuka, aby sa stal kreatívnym riaditeľom značky Balenciaga, nebolo nad čím váham. Demna tak nahradil Alexandra Wanga a očakávania boli aj podľa portálu letiquette obrovské. Demna musel dokázať, že vie posunúť svoju víziu na úroveň veľkého módneho domu. Na druhej strane, preslávený módny dom, ktorý od odchodu Nicolasa Ghesquièrea v roku 2012 strácal na sile, vložil svoj osud do rúk nekonformného návrhára a nebolo úplne isté, čo od neho možno očakávať.

V rámci značky však môžeme toto obdobie označiť za prelomové. Balenciaga bola od tohto momentu vnímaná ako kontroverzná značka, ktorá narušila zaužívané koncepty mužskej a dámskej módy. Ak by sme mali opísať jeho štýl, použili by sme slová ako jedinečnosť, prehnanosť a výraznosť.

Poznáte legendárne tenisky Triple S?

Kúsky Balenciaga sú také nečakané, že sa neraz stávajú terčom kritiky alebo posmechu. Zároveň tu vždy existuje obrovská masa ľudí, ktorá ich chce nosiť. Možno sa pýtate, ako vznikajú takéto návrhy. Odpoveď na to ponúkol Demna pre Vogue. „Vždy pracujeme tak, že niečo dekonštruujeme, aby sme vytvorili niečo iné. To je môj všeobecný prístup. Deštrukcia, aby sme tvorili. Myslím si, že je to životne dôležité.“

Štúdiá Balenciaga v Paríži na Rue de Sèvres sú vždy preplnené kúskami odevov z druhej ruky a zvitkami látok“.  Ako informuje letiquette, počas experimentu prídu dizajnéri alebo dokonca aj samotný kreatívny riaditeľ a odšijú rukáv alebo golier, aby ho mohli našiť na diel, ktorý práve vytvárajú. Výsledkom tohto chaosu sú kúsky, ktoré nikomu, či už oprávnene alebo neprávom, nikdy nenapadlo vyrobiť, nieto ešte nosiť. 

Poznáte model Triple S? Išlo o pomerne slávne tenisky, ktoré špecifikovalo to, že mali 3 rôzne podrážky. Hovorí sa, že Demna tenisku vytvoril zlepením kúskov z rôznych topánok, ktoré boli rozrezané. Model vyrobený v Taliansku predstavili v januári 2017 a predával sa za takmer 700 eur.

Prehliadky, aké nikto iný nemá

Platí to aj v prípade kolekcie z roku 2018, keď Balenciaga predstavila (ne)obľúbené modely topánok Crocs. Podľa Demnu je otázka vkusu veľmi subjektívna a móda by mala byť predovšetkým o zábave.

Jedinečnosť Balenciaga sa odráža aj na módnych prehliadkach. Namiesto tradičných modeliek a modelov sa na prehliadkach tohto módneho domu často objavujú neznáme tváre či starší ľudia. Modelov údajne neraz hľadajú aj rok. Niekedy však ide aj o náhodne oslovených ľudí na ulici alebo kamarátov návrhára. Obrovský rozruch však značka vyvolala aj pri 51st Couture Collection. Okrem iného tu modely predvádzali ľudia so zahalenou tvárou. Ako to na nej vyzeralo, si môžete pozrieť vo videu nižšie.

Škandál obrovských rozmerov

Obľúbený dizajnér sa, bohužiaľ, nevyhol ani poriadne kontroverzným prešľapom. Keď koncom minulého roka uviedla značka Balenciaga svoju vianočnú kampaň, stretla sa s nevôľou a pohoršením celého sveta. Na vizuáloch boli totiž vyobrazené malé deti s hračkami, ktoré mali kostýmy v štýle BDSM. Vyznievalo to teda nanajvýš nevhodne a sexuálne.

Celý rad známych ľudí obvinil značku z propagovania pedofílie a zneužívania detí. Na sociálnych sieťach sa začali množiť príspevky s označením #cancelBalenciaga. Demna si svoju chybu, samozrejme, uvedomil a za svoj nerozvážny počin sa všetkým ospravedlnil. My veríme, že talentovaný dizajnér sa podobným škandálom vyhne. Bola by ho určite škoda.


Buď s nami aj na Instagrame a dozvieš sa o každom novom článku ako prvý!

Zdroj: hashtag.sk,vogue.fr, kering.com
Odporúčame