#Medzi mnohé elektronické športy okrem iného patrí aj simracing, ktorý sa do popredia dostáva v našich končinách o dosť neskôr, ako v USA alebo krajinách západnej Európy. Ide o videohry zamerané na simuláciu pretekov reálnych áut, ktoré sa snažia priblížiť čo najbližšie k skutočným závodom. Tieto hry obsahujú množstvo (ak nie všetky) prvky reálneho pretekania, od spotreby paliva, cez nastavenia automobilov, dynamického opotrebenia pneumatík a poškodenia vozidla.
Špičkou v tomto žánri je iRacing
Jedným z najznámejších a momentálne najviac prosperujúcich simulátorov je iRacing. Ten bol oficiálne vydaný v roku 2008 a od prvotnej verzie má momentálne veľmi ďaleko. Za tie roky sa neúprosné vylepšovanie a približovanie k realite dostalo na takú úroveň, že sa tí najlepší dokážu dostať z virtuálneho kokpitu aj do toho reálneho. Ak máte vytrvalosť trénovať a túžbu byť skutočne najlepším, môžete si v iRacingu zasúťažiť proti hviezdam, akými sú napríklad Max Verstappen a Lando Norris, či proti Daleovi Earnhardtovi Juniorovi.
Keďže ide o šport, po tisíckach hodín tvrdej driny sa môže stať, že koníček prerastie do práce na plný úväzok. V iRacingu je množstvo tímov, ktoré sú podporované sponzormi rovnako ako pri reálnych pretekoch.
Slovenský supertalent Daniel Pásztor
Dnes si teda predstavíme slovenského pretekára, ktorého hobby sa pomaly črtá k vysnívanej závodnej kariére. Daniel Pásztor je 19-ročný študent na strednej škole, ktorý sa venuje simracingu zopár rokov. Od roku 2019 sa presunul z veľkej časti hlavne na iRacing. Momentálne je azda najlepším slovenským jazdcom v tomto simulátore, čo sa hodnotenia (iRatingu) týka. S vyše 9000 bodmi je na tom omnoho lepšie ako druhý Slovák v tomto rebríčku, ktorý má o viac ako 3000 bodov iRatingu menej (každý nový člen začína s hodnotou 1350).
VIZITKA
Meno: Daniel Pásztor
Dátum narodenia: 30. 9. 2002
Aktuálny tím: Williams Esports
Danielova púť simracingom sa začala v roku 2013, keď ako 11-ročný objavil rFactor. Jeho hlavnou doménou sú GT3 a GTE autá. Počas ďalších rokov potom presedlal medzi rFactorom 2, Assetto Corsa až sa nakoniec dostal k iRacingu, v ktorom momentálne má svoje hlavné pôsobisko.
Hlavnú výhodu posledného zmieneného vidí Daniel v jednoduchosti rozbehnutia svojho závodného hobby. Stačí si zakúpiť členstvo v iRacingu, zapojiť svoje herné vybavenie a preteky proti ostatným hráčom sa môžu začať. V niektorých iných simulátoroch totiž musíte vynaložiť úsilie nájsť si komunitu, ktorá prijíma nových pretekárov. Ako azda jedinú nevýhodu v iRacingu vidí cenovú dostupnosť, keďže treba platiť mesačné členstvo (13 dolárov mesačne, viacmesačné balíčky sú omnoho lacnejšie) a k tomu si ešte musíte zakúpiť licencie na trate či autá. To sa môže vyšplhať na stovky, ba až tisícky dolárov.
Danielovým snom je živiť sa pretekaním ako full-time prácou a taktiež si vyskúšať, aké je to pretekať proti profesionálnym jazdcom aj v kokpite reálneho auta. Vďaka jeho skúsenostiam so simracingom sa mu podarilo vystriedať zopár e-športových tímov, ktoré figurujú medzi tými najlepšími v iRacingu.
Prešiel si stajňami, ako sú Prologue React E-Sport, URANO eSports a v neposlednom rade Williams Esports, kde pôsobí v dobe písania tohto článku. Ako svoj doposiaľ najväčší úspech považuje výhru s tímom URANO eSports v ADAC Digital GT500 v roku 2021, kedy si za prvú priečku odniesli so spolujazdcom 5000 €.
Zaujímavosť na záver: Danielovi bol udelený ban z ligy v rFactore kvôli tomu, že bol na svoj mladý vek v tej dobe príliš dobrý.
Poď na náš TikTok a pukneš od smiechu! Nové sketche každý týždeň
Zdieľať na
Zdieľaní