RECENZIA Nová rozprávka je poriadne vedľa: Kritici ju vychvaľujú, diváci odchádzajú z kina sklamaní!

Do kín dorazil animák Keď sa červenám

Do kín dorazil animák Keď sa červenám (Zdroj: Pixar)

#Prešiel necelý rok, odkedy sme v kinách navštívili animák Luca a Pixar sa nám pripomína znova. Tentokrát sa miesto chlapčenských problémov v dospievaní pozrieme na tú dievčenskú stranu. Keď sa červenám mieri predovšetkým na mladšie publikum, čo nám bolo jasné už z ukážok. Nečakali sme však, že v ňom nenájdeme takmer žiadnu hlbšiu metaforu. Oplatí sa ti kúpiť lístky na nový počin štúdií Disney a Pixar?

RECENZIA Slovenský hit Šťastný nový rok sa dočkal pokračovania: Zasmeješ sa rovnako aj na komédii Dobro došli?

Denník o dospievaní, dievčenské vydanie

Meilin Lee je energická školáčka. Bujará, ambiciózna a nadmieru úspešná, vyniká v škole aj doma. Jej partia verných kamarátov jej vždy kryje chrbát – majú spoločnú posadnutosť chlapcami z chlapčenskej hudobnej skupiny 4Town, ktorá sa vymyká kontrole, ale ktorá trinásťročná dievčina to tak nemá? Doma je Mei poslušná cieľavedomá strážkyňa rodinného chrámu predkov a spokojne pracuje po boku svojej matky Ming.

Jedného dňa sa však tínedžerka Meilin začne záhadne a z ničoho nič „meniť“ na obrovskú, mimoriadne emotívnu červenú pandu a deje sa to práve v tých najnevhodnejších chvíľach, keď sa Mei veľmi rozruší. Medzi Mei a jej mamou sa týmto otvára priepasť, ktorá ju prinúti sa vyrovnať s oduševnenou tínedžerkou a poslušnou dcérou a s rodinnou kliatbou.

„Je temperamentná, sebavedomá, šprtka, vášnivá, čudácka a trochu snobská,“ hovorí režisérka filmu Domee Shi o svojej hlavnej postave. „Keď som bola v jej veku, bola som Mei. Vášnivo som písala ako fanúšička Harryho Pottera a rovnako vášnivo kreslila. Mala som tajný skicár, ktorý moji rodičia nesmeli vidieť a ani o ňom nemali páru, že vôbec existuje. Teraz, keď som vyrástla, poznám toľko úžasných žien, ktoré mali všetky podobné šprtské začiatky ako Meilin. Chcela som to ukázať práve na Mei.“

Meilin sa mení na červenú pandu
Meilin sa mení na červenú pandu (Zdroj: Pixar)

Príbehu chýba Pixarovské čaro

Všetky Pixarovky majú dve veci spoločné – neskutočne realistickú animáciu a príbeh s hlbším podtextom, ktorý ocenia aj dospelí. Teda, takmer všetky. Pozrime sa najprv práve na ten príbeh. Meilin sa, žiaľ, nezapíše do našich hláv ako ďalší Nemo, Buzz, Mike a ostatní. Nemá totiž dospelému divákovi čo ponúknuť. Jasné, naznačujú sa tu témy ako prvá menštruácia či prvé rande a ja ich nechcem zľahčovať. No napriek tomu si myslím, že v celkovom kontexte nemajú až takú silu.

Celý príbeh prebíja nadhľad – tvorcovia na témy hľadia až príliš z vysoka. Aj keď sa dostaneme k „tabu“, do minútky je preč. Film ťahá skôr humor, ktorý je však znova cielený na mladšie publikum, prinajlepšom začínajúcich tínedžerov. Je to zlé? Vôbec nie. Ale ak pozeráme pixarovku, sme zvyknutý na niečo iné a to iné tentokrát nebolo doručené v miere, na akú sme zvyknutí.

Meilin sa pri rozrušení začne červenať – nie keď je naštvaná, šťastná… jednoducho rozrušená. Znamená to, že nemôže dávať najavo žiadne emócie? Áno aj nie. Nepochopil som príliš zámer tvorcov povedať, čo malo v skutočnosti toto „turning red“ vlastne byť. Sú totiž situácie, keď je naša hlavná postava rozrušená a nepremení sa na pandu. Zaujímavé. A mimochodom, príbeh vo veľkej miere ťahajú jej tri priateľky/spolužiačky, ktoré sú zaručene najlepším elementom celého filmu.

Hlavná postava nie je príliš sympatická
Hlavná postava nie je príliš sympatická (Zdroj: Pixar)

Prvotriedna animácia

Keď sa červenám je majstrovsky technicky vystavané. Tento fakt nemôže poprieť nikto. Pixar znovu o niečo posúva latku svojej animácie a ak sa nebudeš baviť príbehovo, nadchne ťa aspoň vizuálna stránka. Hýbe sa každý jeden chlp na pande, každý jeden list na strome a skvelo sedí aj dabing. Síce som bol na originálnom znení, bolo mi potvrdené, že aj slovenský dabing je na vysokej úrovni, čo je však v posledných rokoch už skôr štandard.

Hudbu k filmu skomponoval Ludwig Gorranson (Čierny Panter, Mandalorian, Tenet), no buď sa príliš nesnažil, alebo nebola dostatočne nahlas. Pixarovky sú známe aj svojimi skvelými soundtrackmi, ktoré zaslúžene vyhrávajú Oscary, no Keď sa červenám príliš nespĺňa toto nepísané pravidlo. Napriek tomu ti radím, aby si naňho do kina zašiel, pretože je už „voľne dostupný“ na stiahnutie a čím menej peňazí zarobí, tým menej takýchto filmov uvidíme.

Aspoň animácia vyzerá skvelo
Aspoň animácia vyzerá skvelo (Zdroj: Pixar)

Oddychovka v kine aj na gauči

Ak hľadáš rozprávku, ktorú by si si rád pozrel v kine, práve si ju našiel. Nová pixarovka je cielená na mladšie publikum (približne 6 – 15 rokov), no vedeli sme si ju užiť aj napriek tomu. Musím sa však priznať, že som z kina odišiel mierne sklamaný, pretože som jednoducho čakal viac, resp. niečo pre mňa. Rozprávky pre deti nakrúcajú dnes Dreamworks, Disney a Illumination. Pixar by nemal kráčať týmto prúdom, ale pokračovať vo vlastnom. V prípade, že nezájdeš do kina, podpor film aspoň kúpou DVD za pár eur.

Film Keď sa červenám sa napriek vcelku nízkym hodnoteniam od divákov dočkal skvelého ohlasu od kritikov. Jasné, nemusíš mať rovnaký pohľad na snímku ako ja, no vedz, že novú Dušu, V hlave či Hore tentokrát nedostaneš. Ide o jednu z najslabších pixaroviek a áno, je to stále jemne nadpriemerný film. Štúdio s lampičkou v logu si ním nepokazilo reputáciu, avšak ich 25. film nebude skvostom, ktorým sa budú pýšiť.

P.S.: Nenašiel som ani A113, ani žlto-červenú loptičku Lexo jr., ani Pizza Planet auto.

Ešte viac zaujímavých noviniek, rozhovorov, módy, kvízov, vtipov a inšpirácie? Poď k nám na Instagram!