Autá tak populárne, že ich nestíhali vyrábať: Značka Škoda prekonala vojnu aj krízu, čo o nej ešte netušíš?

značka škoda

Ako sa vyvíjala dnes veľmi obľúbená značka Škoda? (Zdroj: Pixabay)

#Možno si na tie časy nepamätáš, kedysi sa však o značke Škoda hovorilo ako o ľudovom vozidle. Bežne to tak s novými vecami býva, neraz čelia posmeškom a nedôvere. „Škoda? Akurát tak škoda peňazí!“ Za pár rokov sa však stal zo značky love brand a vyprofilovala sa medzi to najlepšie z kategórie dostupných vozidiel. Čo stálo za týmto úspechom? Toto je jej história.

Pilotná Slavia

Škoda začala písať svoju históriu ako značka Slavia. Za ňou stáli dvaja šikovní muži – mechanik Václav Laurin a kníhkupec Václav Klement. Tí v roku 1895 založili podnik Slávia v Mladé Boleslavi v Českej republike. Spíjala ich nielen láska k cyklistike ale aj vynaliezavý um a talent.Najskôr vyrábali bicykle a o niečo neskôr prešli aj na motocykle, ktoré zožali veľké úspechy. K automobilom sa dostali až v roku 1905.

Prvý automobil dostal pomenovanie Voiturette A. Malo dobrú cenu, bolo praktické a za zmienku stojí aj štýlový dizajn. Výkon tohto automobilu bol 7 koní a s jeho príchodom sa zmenilo aj logo firmy. Vychádzalo z iniciálok priezvisk oboch zakladateľov a teda L&K.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa ŠKODA Ижевск | АСПЭК-Авто (@skoda.aspec.izhevsk),

Vojna verzus Škoda

Prvá svetová vojna otriasla aj už akciovou spoločnosťou L&K. Firma bola nútená začať vyrábať zbrane. Následne prešli do výroby nákladných vozidiel a leteckých motorov. V období 1906-1915 vzišlo z firmy dokopy 19 vozidiel medzi nimi jeden motocykel. Autá mali skvelú povesť a z Mladej Boleslavi sa dostali aj do Ruska, Japonska či na Nový Zéland.

Zvyšujúca sa náročnosť a výroba dohnala Laurina a Klementa k tomu, aby uvažovali nad spojením so silným partnerom. Ešte v roku 1924 továreň zachvátil veľký požiar, ktorý ju takmer celú zničil.

Ich novým partnerom sa napriek tomu stal strojárenský podnik Škoda Plzeň. Udialo sa tak v roku 1925 a odvtedy firma fungovala pod názvom Škoda. Zmenilo sa logo a firma pokračovala v mimoriadne úspešnom období.

Hospodárska kríza

V roku 1930 firma pocítila dosah vtedajšej veľkej hospodárskej krízy. Napriek tomu neprestávali vyrábať vozidlá. Len počas rokov 1926 až 1935 vzniklo v Škode 22 modelov. Najznámejším sa stal nový koncept vozidla označený ako ŠKODA 418 POPULAR. Od neho sa následne odvíjali aj zvyšné.

Do roku 1934 niesli autá číselné pomenovanie, následne sa k nim pridal charakteristickejší popis ako ŠKODA 421 RAPID, už spomínaný POPULAR a mnohé ďalšie. Problém nastal počas druhej svetovej vojny. Vtedy bola firma nútená prejsť na výrobu terénnych vozidiel pre potreby vtedajšieho nacistického Nemecka. 8. mája 1945, kedy sa  vojna blížila ku koncu, bola továreň zbombardovaná.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Joep Verbeeten (@jobjoris),

Rekordné predaje

Ani to však firmu nepoložilo na kolená a sna vyrábať kvalitné automobily sa nevzdala. Vo vtedajšom Československu však nastal socializmus. Škoda sa stala národným podnikom s označením AZNP ŠKODA Mladá Boleslav. Vtedajší politický systém bránil spoločnosti v rozvoji.

V období 1946 až 1955 vzniklo v závode iba 7 modelov. Tie však neboli konkurencieschopné. Automobily sa predávali najmä vo východnom bloku a na západe zaznamenávali výrazný úpadok. To sa zmenilo až v roku 1961, kedy Škoda prišla s modelom FELICIA. Záujem o tento automobil výrazne prevyšoval možné výrobné kapacity.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Andreas Varnhorn Fotografie (@andreasvarnhorn),

Za zmienku stojí aj model Škoda 1000 MB z roku 1964, ktorý bol známy tým, že mal koncepciu zadného pohonu. Firma zaznamenala s týmto modelom rekord – predalo sa ich viac ako milión kusov. Ďalší veľmi výrazný úspech prišiel až o 23 rokov. V roku 1987 Škoda uviedla na trh dlho očakávaný model FAVORIT. Išlo o prvý model u tejto značky, ktorý mal motor vpredu. Ešte dnes môžeme populárny Favorit občas stretnúť na cestách.

Pod taktovkou Volkswagenu

Politický prevrat v Československu z roku 1989 spôsobil, že sa firma rozhodla začať hľadať nového a silného investora. Ten mal priniesť pre značku konkurencieschopnosť a predídenie zániku. O dva roky neskôr sa tak spojila s nemeckým gigantom, značkou Volkswagen. Vo Volkswagen Group tým pribudla štvrtá značka. Značka sa opäť premenovala a stala sa z nej Škoda, automobilová akciová spoločnosť. Vďaka tomu Škoda opäť rástla.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Bridas Racing (@bridas_racing),

V roku 1999 došlo k výraznej zmene loga a z modro-bielej sa stala čierno-zelená. Do roku 2005 vznikli známe a pomerne obľúbené modelky ako ŠKODA 105, ŠKODA RAPID, ŠKODA FELICIA ale aj OCTAVIA, FABIA a SUPERB. Pribudli nové závody postavené v Rusku, Číne a v Indii.

Nová éra

Dalo by sa povedať, že nová éra začala od roku 2006, kedy sa zmodernizoval celkový vzhľad vozidiel. Do portfólia pribudlo prvé SUV a ľudia výrazne zmenili pohľad na značku. Z kedysi známeho „Škoda? To je škoda peňazí“ sa stala vyhľadávaná značka známa svojou kvalitou a priaznivou cenou. O Škode dnes sníva mnoho ľudí, stala sa synonymom rodinných áut.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa ŠKODA AUTO Slovensko (@skodaautosk),

Škoda Auto má tri hlavné závody, všetky umiestnené v Českej republike – Mladá Boleslav, Vrchablí a Kvasiny. Okrem toho sa vyrába na Ukrajine, v Bosne a Hercegovine či v Kazachstane a v už spomínanom Rusku, Číne a Indii. Od roku 2011 sa používa nové logo spoločnosti. Od roku 2017 si v Škode uvedomujú potrebu elektrifikácie a ich záväzok je podľa skoda-auto.cz priniesť do roku 2025 až 5 čisto elektrických vozidiel.

Zdroj: skoda-auto.cz, Hashtag.sk, embecka.sk
Odporúčame