Čo má značka Volkswagen spoločné s Hitlerom? Výrobca najrýchlejších áut sveta má za sebou poriadne pestrú históriu!

#Značka Volkswagen patrí medzi najobľúbenejších automobilových výrobcov. S kľudným svedomím si dovolíme tvrdiť, že Slováci ju milujú. Aj preto sme sa rozhodli pozrieť na túto značku a jej vznik oveľa podrobnejšie.

Vznikla na príkaz

Zatiaľ čo bol automobilový priemysel v Amerike rozbehnutý, v Európe sa auto považovalo za luxusný tovar, ktorý mohol mať len málokto. Vznik sa datuje na rok 1937. Idea bola taká, aby vznikla značka áut, ktorá by bola dostupná širokej pracujúcej verejnosti. A teraz sa podrž. S týmto nápadom mal prísť práve Adolf Hitler. Uvádza sa, že dôvodom bolo posilnenie dôvery ľudí vo vládu. Už v tomto momente sa automobilka líši od ostatných. Nevznikla totiž z remeselníckych dielní, ale na príkaz nemeckého vedenia.

Názov vzišiel z vtedajšieho Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens – Spoločnosť pre prípravu nemeckého ľudového vozidla. Názov Volkswagen v preklade teda znamená ľudové vozidlo. Povereným na zostrojenie prototypu bol Ferdinand Porsche, ktorý sa dodnes pokladá za zakladateľa značky. Prvé autá sa nazývali KDF-Wagens.

Na slávu si museli počkať

Cesta prvého vyrobeného vozidla však nebola taká jednoduchá. Problémom bola vtedajšia kúpna sila obyvateľstva. Aj keď malo ísť o ľudové vozidlo, pre priemerného robotníka to bol nedosiahnuteľný cieľ. Ako predlohu pre Volkswagen a vytvorenie unikátnej továrne slúžila značka Ford. V tom čase sa jednalo o najmodernejšiu továreň na výrobu áut na svete.

S nástupom druhej svetovej vojny sa však plány na výrobu áut značne zmenili. Továreň sa preorientovala na zbrojnú výrobu. Uvádza sa, že sa zameriavali najmä opravárenské práce na lietadlách a dodávanie palivových nádrží a krídel či vyrábanie terénnych strojov.

Až po skončení druhej svetovej vojny sa mohla automobilka ako-tak pozviechať a začať sa venovať výrobe áut. V apríli 1945 obsadili výrobný podnik americké jednotky. O tri mesiace neskôr sa už dostali do rúk Britom. Zdroje sa následne rozchádzajú v tom, ako to bolo ďalej, a otázka vlastníctva zostávala nejasná. Isté je ale jedno. Rozbiehali sa pomaly. Výraznejší úspech nastal až v momente, kedy predstavili a naplno rozbehli výrobu modelu známeho ako Chrobák“.

Legendárny Chrobák

Toto milé autíčko bolo charakterizované zaoblenou strechou, kompaktnou veľkosťou a rozhodne dokázalo vyvolať pozitívnu emóciu všade, kde sa objavilo. „Nikdy nebol autom pre elity, či superbohatých ľudí. Oslovoval tých, ktorí si radi užívajú všetky krásy života a tešia sa z každého dňa,“ uvádza sa na blogu značky Volkswagen.

V roku 1962 spoločnosť oslávila významnú udalosť – predaj miliónového „chrobáka“. Do roku 2003 ich malo byť predaných neuveriteľných 23 až 25 miliónov kusov. Zaujímavosťou je, že zvýšený dopyt po tomto autíčku mal nastať po tom, ako ho ľudia videli vo filme Herbie. Aby toho nebolo málo, tak podľa portálu spartacus-educational.com odovzdal skicu na vzhľad tohto automobilu Hitler.

Vznik najpredávanejších vozidiel

V 60. rokoch dochádza k zlúčeniu so značkou Audi a firmou NSU. Vďaka tomu mohol Volkswagen na začiatku 70. rokov uviesť na trh model Golf a Passat. Mimochodom, oba modely patria medzi 10 najpredávanejších áut na svete vôbec. Golf dokonca v počte vyrobených kusov prekonal aj Chrobáka. V nasledujúcich rokoch k sebe VW pripojili španielsky Seat a českú Škodu. Vznikol tak jeden z najväčších svetových automobilových koncernov vôbec.

P.S. Pozri si, kam patrí aj Porsche, Lamborghini či Bentley. Možno budeš prekvapený!

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Robert Salazar (@rs_mk7)

Najrýchlejšie auto sveta

Je zrejmé, že značka vyrába naozaj zaujímavé autá. Okrem vyššie uvedených nemožno opomenúť ani mimoriadne štýlový a nadčasový Volkswagen Typ 2.

Pod značkou Bugatti sa Volkswagen rozhodol vyrobiť najrýchlejšie auto na svete. Celé označenie nesie názov Bugatti Veyron a zapísané je aj v Guinessovej knihy rekordov. Hovorí sa však, že náklady na výrobu tohto auta sú vyššie, ako je jeho predajná cena. Len tak pre zaujímavosť, cena sa pohybuje na úrovni 1.9 milióna dolárov.

Značka ale zažila aj niekoľko škandálov. Tým najväčším bol rozhodne takzvaný Dieselgate. Samotná značka sa pred pár rokmi priznala, že inštalovala zhruba do 11 miliónov naftových áut softvér, ktorý mal manipulovať s testami emisií. Ani táto kauza však nezastavila ich obľúbenosť.

Jedinečnejšie Slovensko

V roku 1991 sa rozhodlo aj o príchode firmy na Slovensko. Stali sme sa tak 11. krajinou v poradí, kde VW zahájil svoju produkciu. Odvtedy sa Volkswagen Slovakia stal najväčším a najdlhšie produkujúcim výrobcom automobilov v modernej histórii Slovenskej republiky.

Zdroj: Hashtag.sk, rallystore.ru, volkswagenblog.sk, historiafiriem.blogspot.com, oborudow.ru, spartacus-educational.com, luxe.digital,
Odporúčame