Komplikovaná láska, vraždy či známe monštrá: Kórejské filmy zažívajú druhú zlatú éru, prečo ich milujeme?

Kórejský film

Juhokórejský film Vlak do Pusanu (Zdroj: Next Entertainment World)

#Kórejský film dnes zažíva druhú zlatú éru. Je populárny takmer všade na svete a holdujú mu aj Slováci a Česi. Ako sa kórejské filmy vlastne formovali, aké dnes ponúkajú ťažiskové témy a ktoré kúsky dokázali zaujať divákov, kritikov a dokonca aj akademikov?

Zlatá éra a po nej cenzúra

Zlaté éra kórejského filmu sa datuje od 50. do 70. rokov minulého storočia. Snímky z týchto rokov zachytávali najmä vojnové témy, a to od kapitulácie Japonska, cez kórejskú nezávislosť, až po samostatnú kórejskú vojnu, počas ktorej v rokoch 1950 až 1953 vzniklo len 14 filmov.

Po vojne dokázali Kórejci produkovať viac ako stovku filmov ročne. Medzi témami bola najmä spomínaná vojna, ale aj rozdelenie severu a juhu. Najznámejším filmom tohto obdobia je kriminálna dráma The Housemaid. Na vlne rovnakého žánru ostali Kórejci dlhé roky. Film však v kinách zarobil v prepočte len 35-tisíc dolárov.

V 70. rokoch nastúpila cenzúra, pretože vtedajší prezident nastolil takzvaný systém Yusin. Filmy začali odrážať propagandu vlády a tento stav trval sedem rokov – konkrétne do roku 1979. Od 80. rokov zažil kórejský film znova trochu voľnosti.

Do filmového priemyslu začali tiecť peniaze zo štátu a vznikali kvalitné filmové školy. To všetko sa odrazilo na prístupe dnešných juhokórejských filmárov, ktorí už takmer 20 rokov produkujú kvalitné snímky a sú inšpiráciou pre celý svet.

Moderné ťažiskové témy

Tak ako každá kinematografia, aj tá kórejská má vybrané témy, ktoré možno označiť za ťažiskové. Okrem tém ako LGBT, ktorá má mimochodom v Južnej Kórei aj samostatný festival, sú to aj horor a krimi.

Komplikovaná láska

Ak si zapneš film z produkcie Južnej Kórey, očakávaj, že aspoň okrajová téma bude láska. A nielen taká obyčajná. Tvorcovia radi zamilovanej dvojici (alebo dokonca trojici) kladú pod nohy prekážky, a to aj v podobe násilných trestných činov.

Romantické filmy nie sú idylické, ale veľmi ťažké na pozeranie. Vzniká len málo komédií v tomto žánri, skôr ide o komplikované vzťahy v rodine a medzi manželmi.

Vraždy a metafory

Kórejci sú známi aj svojim nekonvenčným prístupom k vraždám. Často sledujeme nevyriešené prípady z minulosti, nechutných sériových vrahov či snímky, v ktorých páchateľ nie je lapený. Jednoducho, vraždy z Hollywoodu a z Južnej Kórey sa odlišujú.

Nečakaj happy end. Filmy často končia práve metaforami, z ktorých by pre divákoch mali plynúť ponaučenia. Katarziu nájdu hrdinovia napríklad v podobe zmierenia sa s aktuálnou situáciu a jej nemožným riešením.

Kultové monštrá

No a nebola by to východná kultúra, aby v nej nebolo aj trochu z monštier. Napríklad, film Hostiteľ z roku 2006 predstavuje chápadlové monštrum, ktoré začne vraždiť v okolí rieky Han.

Ešte známejšia je dnes už kultová hororová snímka Vlak do Pusanu, v ktorom sa otec s dcérou snažia dostať za matkou, pričom v krajine sa šíri nebezpečný vírus infikujúci ľudí. Po úspechu sa film dočkal aj pokračovania.

Úspechy v kinách

Najväčším porevolučným orieškom bolo pre kórejských filmárov nalákať ľudí do kín. Návštevnosť bola slabá a väčšina filmov na seba ani nezarobila. Prvý kasový úspech zaznamenal spomínaný film Hostiteľ, ktorý zarobil viac ako 10 miliónov (celosvetovo takmer 90 miliónov) a preslávil sa aj v zahraničí. Nasledoval film Kráľ a klaun so zárobkom takmer 12 miliónov.

Len pre porovnanie, Vlak do Pusanu zarobil takmer 100 miliónov dolárov celosvetovo, čo ho s budgetom 8,5 milióna robí mimoriadne úspešným. Kvalita nových filmov a ich zásah (nielen) cez tradičnú kórejskú kultúru určite pomohol.

Aktuálne najzárobkovejším juhokórejským filmom je Parazit z roku 2019. Jeho nakrútenie stálo v prepočte 10 miliónov dolárov, no z celosvetových tržieb si odniesol 263 miliónov dolárov. Spôsobené to bolo najmä jeho oscarovým úspechom. Tieto peniaze však dávajú juhokórejským štúdiám prostriedky na ďalšie experimenty.

Kórejci prepisujú oscarovú históriu

Práve rok 2019 znamenal obrovský míľnik vo svetovej kinematografii. Film Parazit sa stal prvým zahraničným filmom, ktorý získal Oscara za najlepší film, aj keď bol cudzojazyčný. Okrem tejto kategórie dostal aj cenu za réžiu, scenár a sošku si odniesol aj v kategórii cudzojazyčný film. Stalo sa tak po prvýkrát za viac ako 90-ročnú históriu Oscarov.

Toto však ani zďaleka nie je jediný cenný úspech kórejského filmu v zahraničí. Už rok predtým sa dostal do úzkeho shortlistu Burning ako prvý v histórii Južnej Kórey. V roku 2022 sa do shortlistu dostal Decision to Leave, ktorý sme zaradili k najlepším filmom roka.

Aj napriek mnohým prekážkam sa kórejský film dokázal otriasť a vyzerá to tak, že zažíva svoju druhú zlatú éru. Južná Kórea je dokonalým príkladom, ako sa dajú filmy nakrúcať kvalitne, s odkazmi na domácu kultúru a predať ich publiku. Tvorcovia našli dieru na trhu a prinášajú svieže a zaujímavé snímky, ktoré si získali srdcia miliónov divákov aj zo západných krajín sveta.

Máš rád kórejský film?


Chceš byť nonstop v obraze?

Zdroj: hashtag.sk, newwavemegazine.com, IMDb
Odporúčame