RECENZIA Matthew Vaughn znova úraduje: Nový Kingsman sa snaží prepísať dejiny prvej svetovej vojny

Novinka Kingsman Prvá misia

Novinka Kingsman: Prvá misia (Zdroj: 20th Century Studios)

#Drsných britských filmov je v našich kinách ako šafránu. O to viac náš teší, že už o mesiac sa pozrieme na novinku Guya Richtieho. Nepredbiehajme však, pretože ešte pred tým sme zašli podporiť nového Kingsmana od režiséra a scenáristu Matthewa Vaughna. Tentokrát tvorcovia priniesli príbeh o origine britskej tajnej služby, ktorá vznikla v časoch prvej svetovej vojny. Odchádzali sme z kina nadšení či sklamaní?

RECENZIA Mágia alebo šikovný trik? Ulička nočných môr s hviezdnym obsadením hovorí o cirkusantovi s tajomnou minulosťou

Prvá misia Kingsmanov

Kingsman: Prvá misia odhaľuje úplne počiatky prvej nezávislej spravodajskej agentúry prostredníctvom príbehu, ktorý obsahuje zbierku najhorších tyranov a zločincov. Tí sa zhromažďujú, aby zosnovali prvú svetovú vojnu a vyhladili milióny ľudí. Jeden muž však zvádza preteky s časom, aby ich čím skôr zastavil.

V novom akčnom filme talentovaného Matthewa Vaughna si zahrali Ralph Fiennes, Gemma Arterton, Rhys Ifans, Matthew Goode, Tom Hollander, Daniel Bruhl a mnoho ďalších. Sami sme boli prekvapení, aký cast dostali tvorcovia pred kamery. Spoločne rozohrajú postavy nebezpečnú hru, ktorá napokon vypukne do prvej svetovej vojny.

V príbehu sa dostaneme aj do Saraveja roku 1914
V príbehu sa dostaneme aj do Saraveja roku 1914 (Zdroj: 20th Century Studios)

Rozkúskovaný príbeh

Napriek tomu, že film má len niečo cez dve hodiny, prišlo mi to ako raz toľko. To, čo Ritchiemu ide oveľa lepšie ako Vaughnovi, je písanie. V jeho filmoch sa nestihneš nudiť, pretože aj počas expozičnej scény sa strihá do akcie. Tu nie. Keď sa postavy rozprávajú, budeš sa nudiť. Expozičné scény však nie sú jediným dôvodom, pre ktorý ti pobyt v kine bude miestami pripadať ako večnosť.

Príbeh je neskutočne rozkúskovaný. Začíname v roku 1902, potom sa presúvame do začiatku prvej svetovej vojny a končíme až o štyri roky neskôr. Niekedy sa za jeden – dva dni udeje veľa vecí a potom postavy dva roky zrejme nerobia nič a doma si čítajú. Taktiež tu nájdeme zopár postáv (však Polly/Gemma Arterton), ktoré sú na vyplnenie hluchých miest a pomôžu dostať sa nášmu hlavnému hrdinovu z bodu A do bodu B. Potom sa stratia a vidíme ich, až keď má Orlando znova na mále.

Aby som ti však vysvetlil rozkúskovanosť príbehu – dej sa odohráva v Británii, v Rusku, Nemecku a na fronte zároveň. Netvrdím, že sa takýto scale nedá dobre zrežírovať, ale Vaughnovi to tento raz nevyšlo. Mrzí ma aj fakt, že postavu Rasputina nevidíme tak často, ako by som si prial. Herec Rhya Ifans je skvelý, jeho repliky pobavia a tanečná scéna ti ešte nejaký čas ostane v hlave. To je však všetko, priatelia.

Skvelý Rasputin dostal hriešne málo priestoru
Skvelý Rasputin dostal hriešne málo priestoru (Zdroj: 20th Century Studios)

Viac dialógov ako akcie

Problém je aj v samotnej akcii. Je jej tu málo. Povedal by som, že maximálne 45 minút z celkovej stopáže. Poznáme blockbustery s ešte menším počtom akčných minút, no Kingsman: Prvá misia ich nevie naplno zužitkovať. Nájdeš tu zopár cool scén (vyčnieva z nich vypálené torpédo), ale stačiť ti to nebude. Tvorcovia nechali drsný britský štýl doma v teplúčku a zdá sa, že nakrúcajú, ako im štúdio píska (až na pár záberov).

Napočudovanie technická stránka je na tom viac než dobre, čo sme od 100-miliónového filmu (pozor, vrátane reklamy – tipujem 50/50) nečakali. Lenže… scéna na fronte využíva množstvo praktických efektov, ktoré sú doplnené kvalitným CGI. To sa nedá povedať o finálnej scéne. Zelené plátno doslova kričí a okrem odpálenia granátu (ktorý si videl v traileri) neveríš ničomu, čo vidíš na plátne.

Nebuďme však prehnane kritickí a povedzme, že sa nám páčila hudobná stránka. Tá vedela poriadne rozburácať systém Dolby Atmos. Ani k záporákovi nemám v podstate čo zlé povedať. Tvorcovia jeho identitu šikovne skrývali až do finále, čo pomohlo atmosfére a udržalo moju pozornosť. Nejde však o také efektívne odhalenie ako z prvého filmu.

Dejová linka Orlanda a jeho syna Conrada má skvelú katarziu
Dejová linka Orlanda a jeho syna Conrada má skvelú katarziu (Zdroj: 20th Century Studios)

Vaughn to vie aj lepšie

Aby som to nejako zhrnul, Kingsman: Prvá misia je nedopečený film s obstojnou technickou stránkou, ktorý by si zaslúžil nielen prestrihať, ale aj jemne prepísať. Medzi pozitíva ešte zaradím nášho hlavného hrdinu Orlanda v podaní sympaťáka Ralpha Fiennesa a jeho vzťah so synom Conradom. Ich linka je dobre vystavaná a má skvelú katarziu. Kiežby tak tvorcovia vedeli vygradovať aj hlavnú dejovú líniu.

Nevieme, dokedy tu bude táto séria s nami. Ku kvalite a originalite prvému filmu sa pokračovanie ani prequel nepriblížili. Film zabaví, no len raz a ani to nie každého. Každopádne mu udeľujeme len priemerné hodnotenie. Matthew Vaughn má na viac a v minulosti nám to dokázal. Štúdio by však muselo prestať dohliadať na jeho projekty. Kingsman: Prvá misia je určený najmä fanúšikom, neznalých divákov môže v kine nudiť ešte viac ako mňa.