Výzvy, prekážky a konkurenciu vítajte s otvorenou náručou: Myslíte si, že proti takému ťažkému súperovi sa to nedá?

Filip Kuna ako DJ

Zdroj: Red Bull

#Koľko z Vás podáva tie najlepšie výsledky, keď ste pod tlakom? Nebojte sa výzvy, nevyhýbajte sa prekážkam. Práve naopak. Vítajte ich s otvorenou náručou a otvorenou mysľou. Len ťažko si vieme predstaviť ťažšiu konkurenciu, než proti ktorej sa vo svojich začiatkoch postavil Red Bull. Nielenže sa nezľakol, ale kreatívnym prístupom si svoje terajšie miesto na trhu plne zaslúžil.

Máte proti sebe brutálne ťažkú konkurenciu?

Väčšiu, silnejšiu, lacnejšiu, s históriou, kontaktmi, vybudovanou logistikou…?

Myslíte si, že proti takému ťažkému súperovi sa to nedá?

Perfektné! Aspoň máte konečne poriadnu výzvu. Konečne môžete zapojiť svoju fantáziu. 

Keď Red Bull začínal (v 1987), vstupoval na trh, ktorému absolútne dominovala Coca Cola s Pepsi Colou. Len tieto dve spoločnosti samotné mali viac ako 70 % celosvetový podiel. Pre ilustráciu, tretí najväčší korporát na svete v tomto segmente, Dr. Pepper, mal menej ako 6 %.

V Red Bulle si v 80. – 90. rokoch nemohli len tak založiť účet na Youtube a Tiktoku a spustiť nejakú performance kampaň. Nemali rozpočet na masívne TV promo. Nemohli si dovoliť sponzorovať skoky z vesmíru, tímy vo Formule 1 či kluby v prestížnych futbalových ligách. Asi tušíte, aké šance preraziť mali v takomto prostredí.

Red Bull auto
Red Bull auto (Zdroj Red Bull)

Ich odpoveď?

Odpadkové koše!

Nie, neklame Vás zrak, čítate dobre.

Vytýčili si svoju cieľovú skupinu – mladých ľudí, ktorým sa hodí extra kofeín, lebo potrebujú fičať celý večer na rave alebo techno párty. Aby vytvorili hype okolo svojho drinku, aká horúca novinka to je, vkladali prázdne pokrčené plechovky do košov pred obľúbenými klubmi.

Vzorky zadarmo dávali aj DJ-om, ktorí ich potom mali často postavené vedľa mixážnych pultov. Platili organizátorom študentských akcií a dodávali im na ne toľko kartónov, že to museli nosiť na strechách áut. Posielali pekné hostesky s batohmi, aby ich zadarmo rozdávali na diskotékach.

Poprípade nechávali prázdne plechovky len tak na stoloch.

Snažili sa vytvoriť ilúziu popularity, sociálneho schválenia. Veď keď to pijú všetci, tak to predsa musí fungovať.

A zabralo to!

Postupne začali naberať na popularite. Získali trhový podiel, prerobili autá tak, aby mali obrie plechovky na streche a začali podporovať extrémne športy, ktoré boli v tej dobe na úplnom okraji záujmu.

A kde sú dnes?

V segmente energy drinkov je Red Bull dominantný hráč s podielom 43 %, nasledovaný Monsterom s 39 %.

Ročne vraj predajú takmer 8 miliárd plechoviek (pre každého obyvateľa na planéte jednu) a ich obrat je viac ako 6 miliárd.

Takže nech máte akokoľvek silnú konkurenciu, vyhoďte aj Vy slová ako „nie, nemáme, nedá sa“ zo svojho marketingového slovníka. Od dnes ich nepoznáte!

Namiesto toho vítajte všetky obmedzenia s otvorenou náručou. Donútia Vás zapojiť fantáziu, byť kreatívnejší, snažiť sa viac.

Zoberte si ako príklad mňa a Strossle. Našou hlavnou konkurenciou, s kým nás najčastejšie porovnávajú, je Google a Facebook. Už aj stredoškolák Vám dnes povie, že v biznise s takými protivníkmi asi príliš veľa šancí nemáte.

Napriek takýmto prognózam expertov sme z toho postavili firmu, ktorá nás baví, na ktorú sme pyšní, ktorej veríme, že prináša ľuďom pridanú hodnotu.

Ak by Vám ani to nestačilo a predsa len ste potrebovali nakopnúť, pozrite si špeciálny kurz Neuromarketing v praxi: Nahliadnite do hláv zákazníkom. Je to priam generátor nových nápadov, máte sa na čo tešiť.

Zdroj: Filip Kuna
Zdroj: Filip Kuna
Odporúčame