Vývoj online biznisu na Slovensku: E-shopy pribúdajú v stovkách, trendy sa opäť menia

Vývoj online biznisu na Slovensku

Vývoj online biznisu na Slovensku. (Zdroj: Shoptet.sk)

#Slovenská e-commerce scéna podľa údajov spoločnosti Shoptet v súčasnosti pokračuje v raste. Výsledky tretieho kvartálu 2021 hovoria o nových e-shopoch, rastúcom obrate aj stúpajúcej výške online nákupov.

Slovenské e-shopy stále rastú

Pandemický rok 2020 priniesol aj na Slovensku rekordy v internetovom nakupovaní. Napriek tomu čísla ďalej rástli aj od začiatku tohto roka. Tretí kvartál tohto roka priniesol celkový obrat slovenských e-shopov na úrovni 402,4 milióna eur. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, keď obrat dosiahol 379,3 milióna, ide o vyše 5-percentný nárast.

„Situácia okolo koronavírusu nepochybne pomohla odvetviu e-commerce k rýchlejšiemu rastu. Nárast sa v treťom kvartáli síce mierne spomalil, ale v medziročnom porovnaní sa obrat stále zvyšuje,“ konštatuje Samuel Huba, CEO spoločnosti Shoptet, na ktorej platforme v súčasnosti funguje už takmer 29-tisíc internetových obchodov.

(Zdroj: Shoptet.sk)

Priemerný nákup za 80 eur

Podľa dát Shoptetu rastie aj priemerný nákup Slovákov v e-shopoch, ktorý v treťom kvartáli tohto roka dosiahol sumu 80,60 €. V porovnaní s druhým štvrťrokom 2021 je to 5,2-percentný nárast. Slovenskí zákazníci majú opäť aj o niečo väčší výber, pretože na našom trhu stále rastie aj počet e-shopov. Za posledné tri mesiace ich len na platforme Shoptet vzniklo vyše 500.

Slováci míňali aj v letných mesiacoch

Slováci v tomto roku dokonca porušujú aj štandardné trendy v oblasti e-commerce. Kým v letných mesiacoch zvykli internetové obchody zaznamenávať mierny pokles tržieb, tentoraz sa priemerná hodnota nákupu dostala najvyššie práve v mesiacoch júl a august.

(Zdroj: Shoptet.sk)

Ako môžeme vidieť na grafe priemerného vývoja nákupu, letné hodnoty výrazne prevyšujú aj začiatok roka, keď platili prísne lockdownové opatrenia. „Je to dôkaz toho, že ľudia na Slovensku si online nákupy obľúbili a e-commerce má v sebe i do budúcna veľký potenciál,“ uviedol Samuel Huba.

Výrazný nárast v segmente cestovania

Aktuálne zmeny pandemickej situácie ovplyvňujú aj spotrebiteľské správanie. Zákazníci napríklad zjavne reagujú na uvoľnenie opatrení a otvorenie hraníc. To sa podpísalo na enormnom až 128-percentnom kvartálnom náraste objednávok v segmente cestovania. Predáva sa oveľa viac kufrov a cestovnej batožiny.

O 87 percent vzrástol v treťom kvartáli aj záujem o zberateľské produkty ako minerály, drahé kamene, zberateľské kartičky a podobne. Nárast o 37 percent zaznamenal aj segment mobilných telefónov a GPS. Naopak, výrazne klesol záujem Slovákov o služby, ktoré sa prepadli až o 72 percent. Zaujímavý je aj 19-percentný pokles nákupu tabakových produktov.

Na porovnanie, na českom trhu najviac rástli objednávky zberateľských predmetov, výrazne rástli aj objednávky v erotických e-shopoch. Najväčší pokles zaznamenala kategória záhradkárstva, zábavy a tiež tzv. protipandemický a medicínsky tovar ako rúška a lieky.

Zdroj: Tlačová správa
Odporúčame