RECENZIA Pozor, prichádza koniec sveta! Komédia Don’t Look Up je plná známych hercov – odvrátia náš tragický osud?

Netflix končí big-budget rok 2021 komédiou Don't Look Up

Netflix končí big-budget rok 2021 komédiou Don't Look Up (Zdroj: Netflix)

#Netflix ukončil svoj big-budget rok 2021 najočakávanejším filmom z vlastnej produkcie. Komédia Don’t Look Up, v preklade K zemi hľaď! láka oscarovým hereckým ansámblom, nekompromisným režisérom a scenáristom, ale aj silným posolstvom. Očakávania boli veľké a k filmu sme pristupovali s očividným rešpektom. Stojí táto posledná drahá Netflixovka roka za tvoj čas?

RECENZIA Muzikál Tick, Tick… Boom! je presne ten film, ktorý chceš na Vianoce pozerať

Podľa (ne)skutočným udalostí

Študentka a doktorandka Michiganskej univerzity Kate Dibiasky jedného dňa objaví doteraz nevidenú kométu na nočnej oblohe. Svoj objav predostrie rešpektovanému profesorovi doktorovi Randallovi Mindymu. Spoločnými silami zistia, že komédia, ktorú Kate objavila, má namierené k Zemi a do jej dopadu ostáva len niečo vyše 6 mesiacov.

S akútnou požiadavkou na vyriešenie problému navštívia Biely dom, ktorý ich síce vypočuje, no odmietne skutočne počúvať. Pre Kate a Randalla preto ostáva jedinou nádejou celosvetové turné, ktorým chcú šíriť osvetu a zvestovať ľuďom, že o pol roka vyhynieme. Zdá sa, že nielen Biely dom, ale zrejme nikto tejto situácii neverí a má ju doslova v paži.

Od komédie očakávame, že sa budeme smiať, smiať a smiať. Film Don’t Look Up ponúka tucty vtipných momentov, problémom však je, že nie všetky sú skutočne vtipné. Neraz sme sa pristihli len neveriacky a tupo civieť na obrazovku a pýtať sa: To vážne? Ak si chceš snímku pozrieť vyslovene kvôli situačnému humoru, si na zlej adrese. Tým nechcem tvrdiť, že vtipov je tu ako šafranu, ale len málo z nich príde vtipným tuzemskému divákovi. Zväčša ide o narážky na americkú populáciu a stereotypy s ňou spojené.

Čaká na teba oscarový ansámbel
Čaká na teba oscarový ansámbel (Zdroj: Netflix)

Oscaroví víťazi za kamerami aj pred nimi

Hlavných úloh dvoch vedcov sa zhostili Leonardo DiCaprio a Jennifer Lawrence. Vo vedľajších úlohách uvidíš Meryl Streep, stále zvodnú Cate Blanchett, Jonaha Hilla, Marka Rylanca, Tylera Perryho, ale aj mladé talenty Timothée Chalameta či Arianu Grande. A to som stále nespomenul všetkých. Spoločne s Dunou a Francúzskou depešou ide o jeden z troch najvýraznejšie obsadených filmov roka. Užiješ si tu každého dostatočne, pretože film má takmer dve hodiny a dvadsať minút.

Postavy, ktoré herci hrajú, však také atraktívne už nie sú. Aj keď som osobne veľkým fanúšikom filmov DiCapria a jeho herectva, úloha Randalla mi k nemu jednoducho nesadla. Nevedel som sa počas celého filmu odosobniť a predstierať, že všetko je v poriadku. Podobne je to s Jennifer Lawrence. Na druhú stranu ma potešili síce jednotvárne, no vcelku vystihnuté postavy moderátorky Brie (Blanchett), dobre zahraného vizionára Isherwella (Rylance) a vojaka Benedicta (Ron Perlman). Každý si nájde svoje obľúbené postavy, ale zaručene všetky to nebudú.

Scenár napísal a sám zrežíroval oscarový Adam McKay (Stávka na neistotu, Vice). Radí sa k tvorcom, ktorí píšu originálne scenáre a stavajú na inteligentnom humore. Tu mu karta nešla až tak dobre. Film síce nedrhne, nakoľko je parádne postrihaný, tak typicky McKayovsky a hluchých miest je len pár. Zabíjal ma však pocit, že presne viem, ako celý film skončí. A vieš čo, uhádol som. Tak isto, ako to uhádneš aj ty.

Hlavné postavy si zahrali Leonardo DiCaprio a Jennifer Lawrence
Hlavné postavy si zahrali Leonardo DiCaprio a Jennifer Lawrence (Zdroj: Netflix)

Jeden easter-egg za druhým

Ešte pred pozretím Don’t Look Up som si položil otázku: je toto film účelne nakrútený pre globálne otepľovanie a DiCaprio nám má zábavnou formou podať správnu o aktuálnom stave? Odpoveď je: jednoznačne áno. Nebudeme si klamať – DiCaprio hrá v skutočnosti človeka, ktorý kričí ostatným do tváre, že ľudstvo vyhynie a svetové vlády sa mu smejú do očí. Tento príbeh nám je akýsi povedomý, však?

Jeden easter-egg strieda druhý a niekedy sa ich v scéne nachádza toľko, že si budeme musieť film pozrieť ešte raz, aby sme ich všetky zachytili. Čakajú ťa celkom zábavné scény v Bielom dome či bulvárnej televíznej relácii, v ktorých sa ani len nestihneš obracať o množstvo narážok s odkazmi. Don’t Look Up funguje najmä vďaka fiktívnemu zrkadlu, ktoré sa snaží ľudom nastaviť. Nie vždy sa doňho radi pozeráme.

Komédia je rovnako dobre nakrútená, ako je aj postrihaná. Adam je tvorca, ktorý si postráži každý záber, aj keď vizuálne efekty vedia miestami pôsobiť smiešne. Od filmu, ktorý stojí 75 miliónov dolárov, pričom drvivá väčšina skončila vo vreckách hercov a režiséra, ide však o slušne odvedenú prácu. Niektorým sa dokonca bude páčiť aj hudba Nicholasa Britella. Už som však od neho počul aj lepšie soundtracky.

Filmu kraľuje skvelá scéna z The Daily Rip
Filmu kraľuje skvelá scéna z The Daily Rip (Zdroj: Netflix)

Posolstvo, ktoré sa nepáči každému

Netflix síce nezavršuje rok vo veľkom štýle, no rozhodne prinúti niektorých ľudí popremýšľať. Len škoda, že nie tých, ktorý so situáciou na Zemi vedia skutočne niečo urobiť. Aj keď sa to môže javiť účelovo a viac-menej bez osohu, tento film možno otvorí oči jednotlivcom. Bol to zámer? Očividne. Bol to cieľ? Zrejme áno. No je uvedomenie sa skutočne nutné, aby si si novinku od Netflixu užil? Tak to asi nie.

Komédia Don’t Look Up neurobí dieru do sveta ani do filmového priemyslu. Zaradí sa do streamovacej knižnice len ako zábavný oddychový film na dlhý večer. Ponúka síce fakty, možné riešenia a zaujímavé názory, no Netflixu na tom zrejme až tak nezáleží. Aj tak si myslím, že film si užijú všetci – ochrancovia životného prostredia aj odporcovia globálneho otepľovania. Vidieť túto novinku ako šíriteľa osvety nemusíš, ak nechceš. To ťa však pre jej predvídateľným koncom nezachráni.

P.S.: Dopozeraj film až do konca, čaká na teba potitulková scéna.