Večná dilema každého motoristu: Oplatí sa viac diesel, alebo benzín?

muž za volantom

Si fanúšikom benzínu, nafty? (Zdroj: GettyImages)

#Kúpa auta sa nikdy nezaobíde bez dilemy či vybrať model s benzínovým, alebo naftovým motorom. Väčšina áut sa vyrába s oboma druhmi a možno sa pýtaš, podľa čoho sa máš vlastne rozhodovať. V nasledujúcich riadkoch sa to dozvieš.

Poznáme dva základné rozdiely

Základným kritériom, podľa ktorého by si sa mal rozhodovať medzi benzínovým a naftovým motorom, je tvoje používanie auta. Vo všeobecnosti platí, že benzínový je vhodnejší na jazdenie po meste a okolí, zatiaľ čo naftový je lepší na dlhšie trasy. A to najmä z dvoch dôvodov:

1. Rýchlosť zohriatia auta

Benzínový motor sa rýchlejšie zohreje na správnu prevádzkovú teplotu, kým naftovému trvá zohrievanie dlhšie. Nezohriaty nefunguje úplne správne, rýchlejšie sa opotrebúva, auto v zime slabšie kúri, a podobne. Pri jazdení po meste sa naftový často nezahreje na svoju správnu prevádzkovú teplotu, čo pre jeho životnosť nie je najlepšie.

2. Emisie a servis

Všetky moderné naftové motory (približne od roku 2009) sú vybavené filtrami pevných častíc, takzvanými DPF filtrami. Ich úlohou je zachytávať sadze z výfuku, aby neboli v mestách vypúšťané do ovzdušia. Avšak, rovnako ako komín na dome, aj DPF filter sa sadzami postupne zanáša, až sa zanesie natoľko, že ho jedného dňa treba vyčistiť.

Toto čistenie prebieha prirodzene pri vyššej rýchlosti (napríklad pri jazde na diaľnici). Pokiaľ však auto s naftovým motorom používaš väčšinou na krátke trasy po meste, DPF filter sa nemôže prirodzene prečisťovať, čoraz viac sa upcháva, až sa upchá natoľko, že ho musia vyčistiť v servise, prípade vymeniť za nový. To je poriadne drahá záležitosť – rátaj so stovkami až tisíckami eur.

Okrem toho, kde a ako plánuješ svoje auto využívať, by si mal zvážiť aj ďalšie aspekty.

Benzínový motor je ekologickejší

Motor spaľujúci benzín sa vyznačuje lepšou kultivovanosťou chodu. Na rozdiel od naftového nerachoce ako traktor a taktiež toľko nevibruje, takže jazda s ním je pohodlnejšia. Obľubujú ich najmä milovníci šoférovania, keďže majú pekný zvuk a dajú sa vytočiť do oveľa vyšších otáčok ako tie naftové, čo umocňuje zážitok z dynamickej jazdy. K výhodám patrí aj rýchlejšie zohrievanie, takže v zime začne auto skôr kúriť a rýchlejšie sa dostane na svoju správnu prevádzkovú teplotu.

Potešia taktiež priaznivcov ekológie – produkujú len minimum pevných čiastočiek, teda sadzí. Vďaka tomu nemusia byť vybavené DPF filtrom.

benzínový motor
Pri kúpe je dobré zvážiť všetky plusy a mínusy (Zdroj: Pixabay)

Negatívom je však vyššia spotreba a cena benzínu, vďaka čomu je prevádzka auta o niečo nákladnejšia. Spotreba je oveľa náchylnejšia na jazdný štýl. Pokiaľ sa snažíš jazdiť veľmi ekonomicky, často môžeš jazdiť so spotrebou podobnou naftovým autám. Akonáhle si však trochu užiješ dynamickejšiu jazdu, rastie prudko hore.

Plusy – rýchlejšie zohrievanie na prevádzkovú teplotu, kultivovaný prejav (nízky hluk a vibrácie), lepšia ekologickosť, možnosť vytáčania do vysokých otáčok, pekný zvuk

Mínusy – vyššia spotreba, veľká citlivosť spotreby na jazdný štýl, vyššia cena benzínu

Naftový motor ti pomôže ušetriť

To, že pod kapotou máš naftový motor, spoznáš hneď po naštartovaní. Prejavovať sa bude drsnejším chodom, vibráciami a tradičným rachotom. Akonáhle sa však prenesieš cez tieto základné negatívne charakteristiky, prináša množstvo výhod. Najzásadnejšou je nízka spotreba a cena paliva. Naviac, spotreba nie je až tak závislá od jazdného štýlu.

S priemerným moderným benzínovým motorom môžeš pri ekonomickom jazdení dosiahnuť spotrebu 5 l/100 km, no akonáhle budeš jazdiť trochu dynamicky, poľahky prekročíš hranicu 10, či 15 l. S priemerným moderným naftovým motorom budeš pri ekonomickej jazde jazdiť za 4 – 5 l, no aj keď budeš riadiť dynamickejšie, spotreba veľmi nestúpne, pohybovať sa bude povedzme okolo 7 – 8 l.

motor
Aj takto môže vyzerať pohľad na naftový motor (Zdroj: Wikimedia Commos)

Naftové motory majú robustnejšiu konštrukciu, a preto sú pri dobrej starostlivosti a správnom používaní spoľahlivejšie. Nie je žiadnou výnimkou nájsť taký, ktorý má najazdených cez 500 000 kilometrov len s minimálnym servisom. Avšak, spoľahlivosť je individuálna a závisí od konkrétneho výrobcu, a podobne.

K negatívam patria vyššie emisie pevných častíc, vďaka čomu musia byť osadené spomínaným DPF filtrom, ktorého servis je veľmi drahý. Často skloňovaným dielom je aj EGR ventil, ktorý sa vplyvom sadzí často zanesie a vyžaduje servis. Po škandále Dieselgate sa naviac v Európe spustil boj s naftovými motormi – majú zákaz vstupu do centier niektorých miest a tieto pravidlá sa budú časom sprísňovať. Mnohí výrobcovia postupne prestávajú tento druh motorov produkovať, preto je ich budúcnosť pomerne otázna.

Plusy – nízka spotreba, nižšia cena paliva, menšia citlivosť spotreby na jazdný štýl

Mínusy – vyššie emisie, potenciálne drahší servis, vyšší hluk a horšia kultivovanosť, otázna budúcnosť

To, aký uprednostníš, je vo výsledku len na tebe. Na svete existuje veľa dobrých, ale aj zlých verzií, pred kúpou si tak vždy pozri nejaké recenzie na internete, prípadne sa poraď so skúsenejšími kamarátmi.

A ktorú možnosť uprednostňuješ ty? Daj nám vedieť v komentároch!


Ak chceš vedieť o autách viac, prečítaj si ďalšie zaujímavé články na Dominikovom blogu Dominiccars.sk. Môžeš sa tešiť na rôzne testy aj tipy z prvej ruky.

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame