Možno týmto javom trpí aj tvoje auto: Takto mu predídeš

prehliadka motora

Tento jav môže vážne poškodiť motor (Zdroj: GettyImages)

#Karbónovanie je zaujímavý jav, ktorý sa v minulosti až tak často neobjavoval, no pri moderných motoroch sa s ním stretávame čoraz častejšie. Trpia ním benzínové i naftové motory a pokiaľ k nemu dochádza dlhodobo, môže sa vážne poškodiť celý motor.

A to dokonca ešte predtým, ako so svojím autom najazdíš 100-tisíc kilometrov. V čom vlastne karbónovanie spočíva a čo môžeš spraviť pre to, aby si znížil jeho riziko?

Priame vstrekovanie paliva a vznik usadenín

V minulosti benzínové motory využívali hlavne tzv. nepriame vstrekovanie paliva. To v jednoduchosti funguje tak, že benzín sa vstrekne do vzduchu ešte v sacom potrubí a následne prejde do spaľovacieho priestoru motora cez sací ventil. A keďže benzín má vynikajúce čistiace schopnosti, automaticky tým prečistí sací trakt a sací ventil.

Karbónovanie motora
Usadeniny v sacom potrubí auta (Zdroj: Flickr/Moosealope)

Väčšina moderných benzínových áut však využíva priame vstrekovanie paliva. Teda, benzín sa už nevstrekuje v sacom potrubí, ale priamo do spaľovacieho priestoru. Kvôli tomu vznikajú dobré podmienky na ukladanie usadenín na sacích ventiloch a v sacom potrubí.

Usádzanie uhlíkových čiastočiek

Motor pri svojej činnosti prirodzene produkuje organické usadeniny s obsahom uhlíka. Tie sa následne postupne ukladajú na súčiastkach, ktoré nie sú dobre obmývané silným prúdom vzduchu alebo benzínom. V prípade motorov s priamym vstrekovaním paliva sa tieto čiastočky postupne usádzajú práve na sacích ventiloch a v sacom potrubí. Tieto súčiastky totiž nie sú obmývané prúdom vzduchu s benzínom, ale len čistým vzduchom.

K usádzaniu uhlíkových čiastočiek však dochádza aj na iných častiach motora. Najmä na piestnych krúžkoch a v sacom koši olejového čerpadla. Malé nánosy usadenín zvyčajne nepredstavujú žiaden problém. Ale čím ich je viac, tým viac ťažkostí sa môže objaviť.

Aké problémy spôsobuje karbónovanie motora?

Uhlíkové usadeniny v sacom potrubí a na sacích ventiloch obvykle spôsobujú citeľný pokles výkonu, zvýšenie spotreby paliva, v pokročilom štádiu dokonca detonačné horenie v motore a poškodenie samotných ventilov. Usadeniny na piestnych krúžkoch zas zapríčiňujú, že do spaľovacieho priestoru motora sa môže dostávať olej, objaví sa vyššia spotreba oleja a hrozí poškodenie katalyzátora či zadretie motora.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Možno sa tam tiež chystáš na dovolenku: Obľúbené turistické miesta ukrývajú desivé príbehy
Znehodnotenie motora
Karbónovanie motora môže napáchať vážne škody (Zdroj: Wikimedia Commons/Ivan Radic)

Ak tieto usadeniny postupne upchajú aj sací kôš olejového čerpadla, motor nebude dobre mazaný a viaceré komponenty sa môžu vážne poškodiť. V konečnom dôsledku tak dokáže karbónovanie napáchať škody za tisícky eur.

Ako predchádzať karbónovaniu motora?

Vzniku uhlíkových usadenín sa pri moderných autách nedá úplne vyhnúť, keďže k tomuto javu dochádza vplyvom konštrukcie motora. Avšak, existuje viacero opatrení, ktorými dokážeš karbónovanie výrazne spomaliť. Najdôležitejšie je tankovanie kvalitného paliva. Lacné neznačkové palivá často nehoria úplne správne a produkujú viac usadenín.

Pozor na jazdný štýl

Karbónovanie motora je oveľa intenzívnejšie, keď často jazdíš na krátke trasy, pri ktorých motor nie je úplne zahriaty. Zhoršuje ho tiež pravidelné jazdenie v príliš nízkych otáčkach, keď v motore nevznikajú dostatočne silné prúdy, ktoré by spomaľovali usádzanie uhlíkových čiastočiek.

Ak chceš karbónovanie spomaliť, svoje auto pravidelne prevetraj na dlhšej trase a dopraj mu občas aj vyššie otáčky. V neposlednom rade, dbaj na pravidelné výmeny motorového oleja. Starý olej nižšej kvality dokáže tiež urýchliť vznik usadenín.

Dekarbonizácia motora

Ak máš staršie auto a pociťuješ, že motor nefunguje úplne optimálne a pravdepodobne je silno zakarbónovaný, môžeš využiť služby dekarbonizácie motora. Dnes existuje viacero moderných metód, pomocou ktorých sa dá motor vyčistiť od karbónových usadenín aj bez toho, aby ho musel mechanik úplne rozobrať.

Po dekarbonizácii bude fungovať hladšie, pravdepodobne pocítiš pokles spotreby a nárast výkonu. Taktiež klesne riziko viacerých vážnych porúch.

Sleduj náš TikTok

Zdroj: hashtag.sk, Dominiccars
Odporúčame