#Jazdenie za dažďa je pre mnohých vodičov doslova nočná mora. Zahmlievajú sa ti okná, nič poriadne nevidíš v spätných zrkadlách a v niektorých zákrutách sa auto šmýka tak, ako keby si jazdil na čistom ľade. Aj preto počas daždivých dní narastá počet nehôd spôsobených šmykom alebo zlým výhľadom.
Čo môžeš spraviť pre to, aby si sa vyhol stresu a zbytočným problémom? Máme pre teba 5 osvedčených tipov, ktoré ti uľahčia život!
V zákrute nepridávaj ani nebrzdi
Pre pneumatiky auta platí veľmi zaujímavá zákonitosť. Ich maximálna priľnavosť sa rozdeľuje medzi pozdĺžnu a priečnu. Pozdĺžna priľnavosť zabezpečuje rozbehy a brzdenie, priečna držanie stopy v zákrute. Čím viac pozdĺžnej priľnavosti guma využíva, tým menej ostane na priečnu. To znamená, že ak v zákrute brzdíš, pozdĺžna priľnavosť pohltí napríklad 60 % maximálnej priľnavosti gumy a na priečnu ostane len 40 %. Z toho dôvodu sa auto skôr dostane do šmyku a nepôjde tým smerom, ktorým chceš ísť.
Z toho vyplýva, že keď ideš po mokrej ceste, snaž sa ostrejšie zákruty prechádzať tak, že v nich nebudeš ani brzdiť, ani veľmi pridávať. Pribrzdi si vždy ešte pred zákrutou. Vďaka tomu bude 100 % priľnavosti dostupnej pre držanie auta v zákrute a významne sa zmenší riziko šmyku.
Na diaľniciach radšej spomaľ
Počas hustého dažďa hrozí pri vyšších rýchlostiach tzv. aquaplaning. Vzniká vtedy, keď dezén pneumatiky nestíha odvádzať vodu, kvôli čomu pneumatika vyjde na jej povrch a auto začne „plávať“. Stane sa neovládateľným a veľmi ľahko dostaneš šmyk. Tomuto javu ale vieš veľmi jednoducho predchádzať – stačí spomaliť. Napríklad, pri 110 km/h dokáže dezén oveľa lepšie odvádzať vodu ako pri 130 km/h.
Naša rada: Aquaplaning ti hrozí aj na okresných cestách, hlavne tých, ktoré majú vyjazdené väčšie koľaje. Aj v tomto prípade platí, že pokiaľ je na ceste väčšia vrstva vody, radšej spomaľ z 90 km/h napríklad na 70 km/h. A pri brzdení mysli na to, že brzdná dráha bude dlhšia ako na suchej ceste.
Pozor na veľké mláky
Veľké mláky majú hneď dve riziká. Ak cez ne prejdeš väčšou rýchlosťou, auto môže kvôli aquaplaningu ľahko dostať šmyk. Dokonca aj pri rýchlosti 50 km/h, ktorú dodržiavaš v meste.
Druhé riziko je, že pod mlákou sa môže ukrývať väčšia jama, ktorá dokáže napáchať veľmi nepríjemné škody na nápravách. Preto, keď je to možné, veľké mláky sa snaž obchádzať. A pokiaľ sa im nevieš vyhnúť, prechádzaj cez ne čo najpomalšie, ako ti situácia dovolí.
Nezabúdaj na svetlá
Moderné autá už sú vybavené automatickým svietením, ktoré sa samo aktivuje pri daždi. Avšak, pri starších vozidlách musíš svetlá z denných na stretávacie pri daždi prepnúť manuálne. Nezabúdaj na to, lebo tento jeden klik ti dokáže zachrániť život. Ak si počas hustého lejaku necháš zapnuté len predné denné svetlá, môže sa ti ľahko stať, že vodič idúci za tebou si včas nevšimne tvoje auto, nestihne dobrzdiť a narazí do teba zozadu.
Využi klimatizáciu vo svoj prospech
Počas chladných daždivých dní ti asi ani nenapadne zapínať klimatizáciu, no práve tá ti v skutočnosti dokáže veľmi pomôcť. Ak je totiž aktivovaná, veľmi rýchlo dokáže vysušiť vzduch v interiéri, vďaka čomu sa ti nebudú rosiť okná. Oveľa lepšie tak uvidíš cez čelné sklo, bočné okná a spätné zrkadlá. Klimatizáciu sa oplatí zapnúť hlavne vtedy, keď prídeš do auta v mokrom oblečení.
Ak by si ju nezapol, sklá by sa ti pre vysokú vlhkosť rýchlo zarosili a nevidel by si dobre von z auta. Keď otvoríš okná na zmiernenie rosenia, v skutočnosti si veľmi nepomôžeš, lebo zvonku ti akurát tak naprší do auta a vlhkosť ešte stúpne.
Zdieľať na