#Zvládnuť stláčanie a púšťanie spojky je pre mnohých začínajúcich vodičov ťažký oriešok. Mnohí ho dokonca považujú za vôbec najťažšiu vec pri šoférovaní. Keď sa správnu techniku ale už raz naučíš, pri jazdení ti pôjde automaticky a nemusíš na ňu vôbec myslieť.
Napriek tomu sa však možno dopustíš niektorých zlozvykov, ktoré majú aj skúsení šoféri s viac ako 20-ročnou praxou. Ak nechceš škodiť svojmu autu a platiť stovky eur v servise za opravu spojky, na tieto časté chyby si dávaj veľký pozor.
Odkladanie nohy na spojkový pedál
Možno to poznáš aj ty. Jazdíš v mestskom prostredí, často meníš rýchlostné stupne, a tak sa ti neoplatí stále skladať nohu zo spojkového pedála a odkladať si ju na miesto vedľa neho. Stále ju máš pripravenú na spojke. To však môže byť veľká chyba.

Keď máš nohu len voľne položenú na spojkovom pedáli, možno sa ti zdá, že nerobíš nič zlé. Nevyvíjaš naň predsa žiaden tlak. V skutočnosti však hmotnosťou nohy a zotrvačnými silami jemne spojkový pedál stláčaš, kvôli čomu sa môže mierne roztvárať spojka. V dôsledku toho viac prešmykuje a rýchlejšie sa opotrebuje. Nehovoriac o tom, že vyvíjaš zbytočnú záťaž aj na vypínacie ložisko spojky. Radšej preto nič neriskuj a keď spojkový pedál nestláčaš, svoju nohu drž mimo neho.
Státie s vytlačenou spojkou
Tejto chybičky sa najčastejšie dopúšťajú začiatočníci. Keď zastavia na semafore alebo križovatke, nechajú si zaradenú jednotku a držia vytlačenú spojku, aby sa mohli potom rýchlo pohnúť. Na prvý pohľad to možno vyzerá nevinne, v skutočnosti si však takýmto spôsobom ničíš spojku.
Keď totiž držíš stlačený spojkový pedál, vyvíjaš veľký tlak na vypínacie ložisko, ktorého úlohou je roztvárať spojku. Toto vypínacie ložisko je však stavané len na krátkodobé stláčanie pri preraďovaní alebo rozbehu. Keď je stlačené niekoľko desiatok sekúnd alebo dokonca minút, škodí mu to a rýchlejšie sa opotrebuje. Preto sa snaž obmedziť čas so stlačenou spojkou na minimum. Ak dlhšie stojíš, zaraď neutrál a daj dole nohu zo spojkového pedála.
Nedostatočné stláčanie spojky pri preraďovaní
Tento zlozvyk majú často aj skúsenejší vodiči, ktorí sú už leniví na to, aby spojku vytláčali poriadne. Keď preraďuješ, spojkový pedál by si mal po správnosti stlačiť až úplne nadoraz. Mnohí ale robia to, že spojku stlačia len z polovice alebo na 70 %.

Na modernom aute túto chybu veľmi nepocítiš, v prevodovke sú totiž synchróny, ktoré zabezpečia plynulé preradenie aj v prípade, že spojka nie je úplne stlačená a na ozubené kolesá v prevodovke stále pôsobí sila motora. Avšak, keďže synchróny musia prekonávať väčšie sily, budú sa oveľa rýchlejšie opotrebúvať. A keď sa poškodia, čaká ťa drahý servis prevodovky za stovky, neraz tisícky eur. Spojku preto vždy stláčaj na 100 %.
Praktický tip: Častým dôvodom, prečo vodiči nestláčajú spojku naplno, je nevhodná pozícia za volantom. Nastav si sedadlo tak, aby si mal stále trochu pokrčenú nohu v kolene, keď máš spojkový pedál úplne stlačený.
Používanie spojky namiesto brzdy
Čo spravíš, keď zastavíš na križovatke v kopci a čakáš, kým sa uvoľní miesto a budeš sa môcť zaradiť do premávky? V ideálnom prípade si zaradíš neutrál, stlačíš brzdu a stojíš. Mnohí vodiči však spravia to, že si zaradia jednotku a namiesto toho, aby držali stlačenú brzdu, mierne pridajú plyn, pustia spojku do záberu a hrajú sa s ňou tak, aby auto stálo na mieste.
To je síce frajerská praktika, na ktorú si trúfnu len skúsenejší šoféri, no spojka ju nemá veľmi v obľube. Čím dlhšie ju držíš v zábere, tým viac sa bude opotrebúvať. Veľakrát to pocítiš aj na charakteristickom zápachu. Ak chceš pre svoje auto to najlepšie, snaž sa čas záberu spojky obmedziť na minimum.
V kopci stoj na brzde, neudržuj auto na spojke, rozbiehaj sa vždy z jednotky a spojku púšťaj plynule, no v rámci možností čo najrýchlejšie, aby nebola dlho v preklze.
Zdieľať na