#Automatická prevodovka je skvelá v tom, že nedovoľuje vodičovi robiť tak veľa chýb ako manuálna. Zaradenie nevhodného rýchlostného stupňa, dlhé státie na spojke či jazdenie v príliš nízkych otáčkach – toto sú veci, ktoré ti pri automate nehrozia.
Avšak, mnohí vodiči sa aj napriek tomu dopúšťajú hneď niekoľkých chýb. Tie môžu z dlhodobého hľadiska spôsobiť rýchlejšie opotrebovanie prevodovky a budú ťa čakať drahé opravy. Máme pre teba 4 tipy, čoho sa musíš najviac vystríhať.
#1 Parkovanie v kopci bez ručnej brzdy
Každá automatická prevodovka má režim P, ktorý slúži na zaistenie vozidla po zaparkovaní. Aj ty však zvykneš odstaviť svoje auto, jednoducho zaradíš P, vypneš motor a odídeš? Robíš chybu. Auto síce bude stáť na svojom mieste, avšak na kolík v prevodovke bude vyvíjaný veľký tlak. Z dlhodobého hľadiska hrozí, že sa ohne alebo opotrebuje a následne ťa bude čakať pomerne drahý servis.

Po zaparkovaní auta preto vždy daj aj ručnú brzdu, obzvlášť, keď stojíš v kopci. Vďaka tomu nebude na zarážku v prevodovke vyvíjaný tak veľký tlak. Mnohé moderné autá majú našťastie elektronickú ručnú brzdu, ktorá sa automaticky zatiahne vždy pri vypnutí motora, takže pri nich to riešiť nemusíš.
#2 Ignorovanie výmeny oleja
Vedel si o tom, že olej treba meniť nielen v samotnom motore, ale aj v prevodovke? Väčšina výrobcov má nastavený interval 60 – 80 000 km. Ak chceš, aby tvoja automatická prevodovka vydržala dlho bezproblémovo slúžiť, tento interval rozhodne nepodceňuj. Áno, výmena oleja v prevodovke býva obvykle o niečo drahšia ako výmena oleja v motore, ale zabezpečí, že prevodovka bude dlhodobo správne fungovať.
Starý olej v prevodovke už môže obsahovať drobné kovové pilinky alebo iné nečistoty, nehovoriac o tom, že nemá ideálne mazacie a chladiace schopnosti. Z toho dôvodu sa budú ozubené kolesá a ďalšie súčiastky opotrebúvať rýchlejšie.
#3 Radenie z D do N pri jazde
Ak si zvyknutý na jazdenie s manuálnou prevodovkou, možno občas robíš to, že keď ideš dolu kopcom alebo po dlhšej rovinke, zaradíš neutrál, aby auto len pekne plachtilo. A spraviť to vieš aj pri automatickej prevodovke, jednoducho vyradíš z D do N. Avšak, pokiaľ ti záleží na jej životnosti, nemal by si to robiť.
Automatické prevodovky sú skonštruované tak, aby boli celý čas pri jazde v režime D. Keď vyraďuješ do N a následne radíš späť do D, zbytočne vyvíjaš tlak na celý radiaci mechanizmus. Niektoré komponenty sa tak skôr opotrebujú a bude ich treba vymeniť. Najlepšie je vždy na začiatku jazdy zaradiť D a potom sa už páky nechytať, až kým nezaparkuješ alebo nepotrebuješ cúvať.

Vedel si, že mnohé moderné prevodovky majú zabudovaný režim plachtenia? To znamená, že keď ideš po rovinke alebo dolu kopcom a pustíš plyn, automaticky za teba vyradia rýchlosť, aby auto plachtilo. Vieš tak ušetriť palivo, a pritom sa ani len nemusíš dotknúť radiacej páky.
#4 Preraďovanie bez úplného zastavenia
Moderné automatické prevodovky majú softvér vyladený tak, že ti nedovolia preradiť z D do R alebo naopak, kým nestojíš na brzde. Ale na to, aby si preradil, nemusíš držať brzdu úplne stlačenú. Stačí, že na ňu jemne položíš nohu. A práve to je niekedy trochu na škodu. Mnohí vodiči totiž spravia to, že len jemne pribrzdia a zaradia R, keď auto stále ide dopredu.
Pri takomto preraďovaní vzniká v prevodovke veľký tlak a mnohé komponenty sú vystavené extrémne vysokým silám. A kvôli tomu sa rýchlejšie opotrebujú. Ak teda chceš pre svoju prevodovku len to najlepšie, z R do D a naopak preraďuj až vtedy, keď auto úplne stojí.
Zdieľať na