#V našom staršom článku sme sa venovali niektorým častým chybám pri jazdení v aute s automatickou prevodovkou, ktorých sa dopúšťajú mnohí vodiči. Tentoraz si rozoberieme zlozvyky pri jazde v aute s manuálom. V nasledujúcich riadkoch ti poradíme, na čo si dávať pozor, ak sa chceš vyhnúť drahým poruchám prevodovky.
Odkladanie ruky na radiacu páku
Radiace páky v autách majú často veľmi príjemný tvar a doslova lákajú, aby si o ne vodič opieral ruku. No keď sa necháš zlákať, svojmu autu dokážeš poriadne uškodiť. Keď totiž máš na radiacej páke položenú ruku pri jazde, automaticky na ňu vyvíjaš tlak a mierne ju tlačíš dopredu alebo dozadu, hoci si to neuvedomuješ. Postupne tak v radiacom mechanizme vznikne vôľa a budú sa ti ťažšie radiť rýchlostné stupne.
Ak máš na radiacej páke položenú ruku a viac na ňu tlačíš, môžu sa dokonca opotrebúvať aj synchróny, ktoré zabezpečujú hladké radenie rýchlostných stupňov. Oprava prevodovky s veľkými vôľami a poškodenými synchrónmi je dosť drahá, najlepšie preto spravíš, keď sa budeš radiacej páky chytať len v prípade, že potrebuješ zmeniť rýchlostný stupeň. A pri jazde si radšej ruku odkladaj na iné miesta.
Nedostatočné stláčanie spojkového pedála
Tejto častej chyby sa dopúšťajú začiatočníci, ale aj mnohí skúsení šoféri. Aj tebe sa možno už niekedy stalo, že pri radení rýchlostných stupňov si spojku síce stlačil, ale nie až úplne na podlahu. A pravdepodobne si to nijako zle nepocítil. Prevodovky v moderných autách sú totiž navrhnuté tak, že ti niekedy umožnia zmeniť rýchlostný stupeň dokonca aj bez spojky. Ale to by si nikdy nemal robiť.
Ak nedostatočne vytlačíš spojku, do prevodovky sa stále môže prenášať malá časť výkonu z motora. Synchronizačné krúžky, ktoré zabezpečujú hladké radenie, si tak musia poradiť s väčšou záťažou a oveľa rýchlejšie sa opotrebujú. Potom sa ti budú ťažšie radiť niektoré rýchlostné stupne a neostane ti nič iné, než nechať prevodovku opraviť.
Praktický tip: Nastav si sedadlo do správnej vzdialenosti od pedálov. Ak ho máš príliš ďaleko, s veľkou pravdepodobnosťou nebudeš spojkový pedál vytláčať úplne na podlahu. Platí jednoduché pravidlo – keď spojkový pedál úplne stlačíš, stále by si mal mať mierne zohnutú nohu v kolene.
Radenie jednotky pri vyššej rýchlosti
Medzi prvým a druhým rýchlostným stupňom je vo väčšine áut pomerne veľký skok. Ten určite pocítiš, keď skúsiš za jazdy zaradiť jednotku. Ak nenarábaš veľmi jemne so spojkou, celé auto sa zakýva dopredu a dozadu, čo nie je veľmi príjemné.
Navyše, je tu ešte jeden problém, ktorý opäť súvisí so synchronizačnými krúžkami v prevodovke. Tieto krúžky zabezpečujú plynulé radenie stupňov tým, že vyrovnávajú otáčky ozubených kolies pri zmene rýchlostného stupňa.
Keď radíš z druhého stupňa na prvý pri jazde, rozdiel otáčok ozubených kolies je veľký, takže synchronizačné krúžky sa poriadne zapotia, aby ho vyrovnali. A z toho dôvodu sa viac opotrebúvajú. Ak sú už nadmerne zodraté, môže sa ti stať, že sa ti následne bude ťažko radiť jednotka.
Ako tomuto javu predchádzať? Stačí sa držať pravidla, ktoré učia aj v mnohých autoškolách – prvý rýchlostný stupeň raď až vtedy, keď auto stojí, hýbe sa veľmi malou rýchlosťou alebo ideš pomaly do strmšieho kopca. Inak maj pri jazde vždy zaradenú aspoň dvojku.
Dobrá rada na záver
Pri radení nepreskakuj rýchlostné stupne, Napríklad, nepreradzuj z dvojky na štvorku alebo z päťky rovno na trojku. Keď preskakuješ rýchlostné stupne, synchronizačné krúžky opäť dostávajú viac zabrať, keďže sa musia vyrovnať s väčšími rozdielmi otáčok ozubených kolies.
Zdieľať na