Aký veľký má byť ideálny šatník? Presne vieme, koľko kúskov ti v pohode stačí!

Aj ty máš často problém, čo si na seba obliecť? Zdroj: Hashtag

Aj tebe sa často stáva, že otvoríš skriňu a nevieš, čo na seba, aj keď je plná vecí odspodu až po vrch? Tento problém netrápi len teba. Podľa prieskumu Poštovej banky má až 53 % z nás problém s výberom oblečenia, hoci neustále nakupujeme nové a nové kúsky. Takmer tretina z nás dokonca vymetá obchody aspoň raz mesačne a 22 % ročne minie za oblečenie sumu v rozmedzí od 301 do 500 eur. Napriek tomu trávime pozeraním do šatníka aj polhodinu a jediný Slovák vyhodí ročne v priemere 4 až 12 kilogramov šatstva. Ešte stále sa pýtaš, či už je ten správny čas na zmenu?

Ideálny šatník = maximálne 40 kusov oblečenia

Ak už ani teba nebaví zabíjať čas rozmýšľaním, čo si zase oblečieš, prestaň bezhlavo nakupovať a uprac si vo svojom šatníku. A to doslova, pretože zrejme aj ty dookola opakuješ jednu základnú chybu. „Ľudia často nevedia, čo a prečo si kupujú. Jednoducho podľahnú trendu a zľavám. Niečo stojí pár eur, tak si to kúpia, pretože si to možno raz oblečú. Zrazu majú pätoro nohavíc a desať košieľ, ktoré však reálne nemajú s čím skombinovať. Polovica šatníka je tak v podstate nefunkčná. To je aj dôvod, prečo ráno stojíme pred preplnenou skriňou a nemáme si čo obliecť. Problém je, že nepremýšľame, k čomu konkrétne druhy oblečenia kupujeme,“ tvrdí módna stylistka Barbora Yurkovic.

Barbora Yurkovic
Barbora Yurkovic. Foto: Hashtag

Svoj šatník však môžeš veľmi rýchlo a účinne zmeniť, stačí mať len vopred premyslený plán. „Do povedomia ľudí sa snažíme dostať pojem kapsulový šatník. Skladá sa približne zo 40 kusov oblečenia, pričom každý človek ich môže mať úplne rozdielne. Cieľom takéhoto šatníka je, aby bol udržateľný a aby dané kusy oblečenia vydržali dlhší čas, pokojne aj dva-tri roky. Niekomu sa toto číslo môže zdať málo, ale ja som ho vyskladala z 33 kusov a vyšlo mi až 150 možných kombinácií, ako sa obliecť,“ priblížila Yurkovic. Výber jednotlivých častí oblečenia ti podľa nej môže trvať aj niekoľko týždňov či mesiacov. Zvážiť by si pri ňom mal najmä svoju vlastnú osobnosť, čo chceš nosiť, aký štýl je ti blízky, a od toho sa odraziť. Základné kúsky by mali byť jednoducho kombinovateľné – napríklad biela košeľa, výborne sediace rifle či sako.

Voči sekáču už ľudia nemajú predsudky

Ale čo s oblečením, ktoré ti nesedí alebo ho skrátka v šatníku nechceš? Podľa prieskumu ho najčastejšie posúvame známym, rodine alebo darujeme rôznym organizáciám. 7 % z nás však podľa prieskumu Poštovej banky nepotrebné veci vyhodí a iba 2 % sa venujú upcyklovaniu – výrobe nového oblečenia či iných produktov z už vytriedeného oblečenia. Možno sa ti to nezdá, ale ide o mimoriadne nízke, až alarmujúce číslo! Vedel si totiž, že na výrobu jedného trička sa spotrebuje až 2 500 litrov vody, čo je pitný režim pre človeka približne na tri roky? A teraz si zober, koľko litrov vody sa minulo len na tvoj šatník…

Zdroj foto: Hashtag
Foto: Hashtag

Jednou z možností, ako zlepšiť správanie v oblasti módy a byť zároveň aj ekologický, je nakupovanie v second handoch. Nie je to žiadna hanba, práve naopak. „Čím ďalej, tým viac ľudí si uvedomuje, ako dať svojmu už nenosenému oblečeniu druhú šancu. Ľudia na Slovensku dnes už nemajú predsudky voči kúpe zo sekáča a noseniu vecí aj po niekom druhom. Je to hygienické a nemusia sa pritom ničoho báť. Oblečenie je odrazom toho, čo robíš v živote, kam sa chceš zaradiť a čo tým chceš vyjadriť. Nezáleží na tom, či je nové, alebo už bolo použité. Keď sa človek cíti v niečom dobre, prenáša to aj okolo seba,“ povedala majiteľka second handu NOSENE Katarína Hutyrová.

Príkladom môžu ísť aj zamestnávatelia

Možno to poznáš aj ty. Do práce musíš prísť výhradne v obleku alebo kostýme. Príliš ťa to neteší a radšej by si si obliekol rifle a tričko, no nemáš na výber. Pre osem z desiatich ľudí je pri výbere oblečenia do práce dôležitý pocit. Niektoré firmy však pochopili, že úspech nestojí na saku, kravate či lodičkách, a upravujú interné pravidlá. Vlajkovou loďou na Slovensku je v tejto oblasti Poštová banka, ktorá sa rozhodla vo svojej centrále zrušiť dress code. 

Zľava Katarína Hutyrová, Barbora Yurkovič a Lýdia Žáčková. Zdroj: Hashtag
Zľava Katarína Hutyrová, Barbora Yurkovič a Lýdia Žáčková. Foto: Hashtag

 „Naša spoločnosť si uvedomuje spoločenskú zodpovednosť a chcela aspoň trochu prispieť a ekologicky vyvážiť to zlé, čo sa deje vo svete. Naši zamestnanci preto prišli s myšlienkou, aby sme v práci zrušili dress code, a v apríli sa tak naozaj stalo. Lenže potom padla otázka, čo s prebytočným oblečením, ktoré nepotrebujeme. Rozhodli sme sa ho vyzbierať a darovať ďalej,“ priblížila nápad hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková

Špeciálna kolekcia „Dobro sa nosí“

Nápad so zrušením dress codu má však oveľa širší rozmer, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať. „Zamestnancom Poštovej banky sa podarilo vyzbierať až 526 dobrých kúskov, z ktorých vznikla kolekcia s rovnomenným názvom Dobro sa nosí. Kúsky kolekcie si od 12. 9. 2019 môže ktokoľvek zakúpiť v predajni NOSENE,“ upresňuje Lýdia Žáčková. Kolekciu rozpoznáš vďaka visačke s logom značky Dobro sa nosí. Celý výťažok z predaja bude venovaný nadanému študentovi vysokej školy, ktorého rodina sa ocitla v ťažkej finančnej situácii. Banka tak dala svojim zamestnancom možnosť, aby sa aj do práce mohli obliekať pohodlne, s rešpektom k životnému prostrediu, a navyše môže byť ešte oveľa viac užitočná pre tých, ktorí to naozaj potrebujú.

ZAČNI NOSIŤ DOBRO AJ TY





Advertoriál pripravený v spolupráci s Poštovou bankou

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Zavrieť