Ako dopadla filmová novinka Cherry? Tom Holland po návrate z vojny bojuje so svojimi démonmi a siahne po drogách

Oplatí sa ti pozrieť film Cherry?

Oplatí sa ti pozrieť film Cherry? (Zdroj: Apple TV+)

#Tom Holland dnes patrí medzi najžiadanejších mladých hercov planéty. Pre mnohé filmové štúdia, ale aj pre fanúšikov tohto umenia je 24-ročný Tom obrovským objavom a každý netrpezlivo čaká na jeho najnovší počin. Nedávno dorazila na streamovaciu stanice Apple TV+ prvá spolupráca s nakusnutým jabĺčkom v podobe filmu Cherry a nevyhol sa ani nášmu pozornému hľadáčiku.

Traumatizovaný vojak siahne po nelegálnom upokojení

Snímka mapuje cestu života mladíka Cherryho z Ohia, ktorý na strednej stretáva svoju životnú lásku. Zlé rozhodnutia a ruka v ruke s nimi aj náročný život ho však nútia riskovať všetko, vrátane nej. Film je inšpirovaný rovnomennou knižnou predlohou a predstavuje postavu Cherryho v podaní Toma Hollanda, neohrozeného hrdinu nastupujúceho do armády ako zdravotník.

Tom Holland hviezdi vo filme Cherry
Tom Holland hviezdi vo filme Cherry (Zdroj: Apple TV+)

Mladík si však vo vojne prežije peklo a keď sa po roku služby vracia domov, už z neho nie je rovnaký človek. Bojuje so svojimi démonmi a dostáva sa do drogovej špirály, z ktorej akoby niet návratu. Ba čo viac, do opiátov zaťahuje aj svoju lásku Emily. Keď všetky peniaze z vojny utratia na drogách, Cherry nachádza spôsob financovia ich ďalšej drogovej činnosti v bankových lúpežiach.

Tento film dostali do režisérskych rúk bratia Anthony a Joe Russovci, ktorých mená zrejme poznáš z Marvel Cinematic Universe. Stoja za všetkými pokračovaniami mimoriadne úspešných superhrdinov Avengers a s Tomom Hollandom teda nespolupracovali prvýkrát.

Herecké výkony na úrovni

Ešte minulý rok sa legendárny oscarový režisér Martin Scorsese na svojom Twitteri zmienil, že filmy od Marvelu nie sú skutočným filmovým umením. Avšak minuloročné Extraction potvrdilo, že obaja bratia sú dobrými filmovými tvorcami aj mimo komiksového žánra. Cherry by teda mohla byť ich ďalšia odpoveď na Scorseseho posmešky. Je to ale skutočne tak?

Tom Holland hviezdi vo filme Cherry
Tom ukazuje herecké umenie v širokej škále (Zdroj: Apple TV+)

Príbeh je rozdelený do niekoľkých kapitol spolu s prológom a epilógom, takže budeš mať pocit, akoby si popri tom skutočne prečítal aj knižnú predlohu. Každá z nich hovorí o určitej životnej kapitole mladíka, ktorý by si z nich mal vziať ponaučenie. Dej pôsobí viac-menej celistvo, aj keď mu chýba niečo, čo by ho držalo tuhšie po kope. Takto to vyzerá ako dobrá biografia, tá ale nevie podať svojmu divákovi adekvátnu výpoveď.

Na rozdiel od spomínaných filmov z Marvelu, tu mohol Tom Holland opustiť akékoľvek herecké hranice a ukázať nám, na čo má. A ten talón je skutočne pestrý. Uveríš mu rolu naivného stredoškoláka, cvičeného vojaka, ale aj trosku berúcu drogy. Nie je to síce DiCapriov výkon z Vlka z Wall Street, treba uznať, že Holland ako mladý herec predviedol svoje remeslo v dobre forme a nestihol ma vážnejšie nudiť.

Tom Holland hviezdi vo filme Cherry
Film je pomerne dlhý, má vyše dvoch hodín (Zdroj: Apple TV+)

Presvedčivé scény

Aj keď som sa ja osobne pri pozeraní nenudil, je nutné spomenúť, že niektorí by mohli mať problémy. Stopáž má takmer dve a pol hodiny a nie vždy plynie dostatočne rýchlo pre konzumného diváka. Ide však o drámu, preto nečakaj neustálu akciu či emočné výlevy. Postavy sa ti predstavujú postupne a naplno si ich užiješ až v poslednej tretine filmu.

Určite treba vyzdvihnúť scénu, v ktorej Cherry prvýkrát siahne po extáze. Aj keď spomínaný DiCaprio sa nám už asi z myslí nikdy nedostane, Holland zapol svoj herecký šarm a charizmu a je vo svojej úlohe mimoriadne presvedčivý. Za zmienku stojí iste aj vojnová sekvencia – nie však po tej nudnej technickej stránke, ale skôr o odkaze, ktorý ponúka. No a zmienená posledná tretia filmu je už len hereckým vystúpením samotného Hollanda a jeho filmovej partnerky Ciary Bravo.

Tom Holland hviezdi vo filme Cherry
Posledná tretina filmu patrí najmä dvojici  (Zdroj: Apple TV+)

Postrehnuteľné mínusy

Aj napriek mnohým plusom však vnímam Cherry len ako priemerný film. Prečo? Z jeho zbytočných 140 minút mohli byť pokojne dve hodiny, nebyť neustáleho slow-motion efektu. Už po prvých scénach ma začal vytáčať, keď som ale zistil, že je použitý vlastne v celom filme, len som zalomil rukami a sledoval ďalej. Mnohým iste udrie do očí aj požitie čudných objektívov, na ktorých akoby správne nefungovala ohnisková vzdialenosť. To je však okaté len na začiatku, keď chodí Cherry do školy.

Vysvetlí mi niekto, prečo sa tu vlastne mení pomer strán? Nestane sa to raz a vždy ťa to nepríjemne prekvapí. Film vtedy vyzerá ako vo výrobnom štádiu a ty netušíš, či šlo o zámer alebo len lenivosť strihačov. Zmena pomeru strán dokonca nemá ani žiadny význam. Teda, možno ti vo vojnovej scéne pripomenie úvod z Olovenej vesty od Stanleyho Kubricka.

Dosť však negatív. Filmu jednoznačne treba uznať dobrú hudbu od Henryho Jackmana. Meno skladateľa budú poznať skôr herný fanúšikovia zo závodov v Dirte alebo posledných dvoch dielov Uncharted. Najmä posledný track z filmu si zrejme večer pustím na Spotify. Filmu daj šancu asi len v prípade, že si obrovský fanúšik Toma Hollanda alebo máš jednoducho prázdny watchlist. Inak sa obzri skôr za tohtoročnými oscarovkami.

Zdroj: hashtag.sk, Apple TV+