Dnes je Black Friday, deň nákupného šialenstva

Photo by Anna Dziubinska on Unsplash

#Black Friday (čierny piatok) je piatok po Dni vďakyvzdania v Spojených štátoch (vždy štvrtý piatok v novembri). Považuje sa za začiatok predvianočnej nákupnej horúčky. V USA a Kanade väčšina veľkých obchodných reťazcov začína obdobie výpredajov za výrazne znížené ceny. V USA to nie je oficiálny sviatok, ale niektoré jeho štáty majú tzv. „Deň po Dni vďakyvzdania“, kedy dávajú voľno štátnym zamestnancom. Na Slovensku začala s každoročnými zľavami na Čierny piatok spoločnosť Apple v roku 2011. Postupne sa rozrástol na všeobecnú reklamnú akciu zameranú na zľavy.

Termín vznikol vo Philadelphii kvôli veľkému dopravnému zmätku, ktorý tam tradične nasledoval deň po dni vďakyvzdania. Počas 60. a 70. rokov 20. storočia sa rozšíril a dostal do širšieho povedomia. Dva dni nasledujúce po Dni vďakyvzdania označili policajti, vodiči autobusov a taxikári ako Black Friday a Black Saturday kvôli zmätkom a dopravným zápcham v uliciach. Čierny piatok má u verejnosti veľkú odozvu, nakupujúci sú ochotní stáť hodiny v dlhých radoch a v okamihu otvorenia obchod „vziať útokom“, preplniť jeho kapacitu a vnútri horúčkovito súperiť o obmedzený počet zlacneného tovaru.

Občas dochádza k roztržkám, násiliu a k zraneniam. Čierny piatok je kritizovaný ako sviatok konzumnej spoločnosti. Nový rozmer dostal čierny piatok na internete, kde e-shopy ponúkajú rôzne zľavy až do pondelka (Cyber Monday), počas tzv. Cyber Week. Kým si jedna skupina tento nákupný trend pochvaľuje, druhá zatracuje najmä marketing okolo tohto amerického sviatku. Na Slovensku totiž niektoré obchody umelo navyšujú ceny tovarov, aby ich počas Black Friday mohli znížiť. V minulosti trvala nákupná horúčka 24 hodín, zatiaľ čo dnes tento marketingový ťah používajú obchody niekoľko dní.

Odporúčame