Tá najlepšia rada, ktorú kedy dostali zakladatelia Airbnb

Zdroj: Filip Kuna

#Na svete by ste len ťažko hľadali tzv. startup akcelerátor, po slovensky tiež „rozbiehač nových spoločností“, ako YCombinator.

Stáli pri rozbehu firiem ako Stripe, DoorDash, Coinbase, Dropbox, Instacart, Twitch či Reddit. Celková trhová hodnota všetkých 4000+ spoločností bola na konci minulého roka viac ako 600 miliárd dolárov, teda 150 miliónov na jednu.

Majú top svetových mentorov, širokú sieť kontaktov a kapitál. Nuž, nečudo, že sa im každý polrok hlási (a ponúka podiel) viac ako 10 000 firiem. Z nich nakoniec vyberú priemerne max. 2 %.

Jednou z tých šťastných bol v 2009 aj Airbnb, o ktorých si ostatní mysleli, investori aj hostitelia, že sa zbláznili.

„Chlapci, vy si naozaj myslíte, že k sebe domov pustím ľudí, ktorých som nikdy predtým nevidel, nech tu spia, používajú môj záchod, sprchu, chladničku? A vy ste sa už úplne s koňom zrazili?,“ hovorievali im.

Hneď na prvom stretnutí sa samotný zakladateľ akcelerátora, slávny Paul Graham, vypytoval na ich cieľovú skupinu, kto to je, kde sa nachádza.

Chalani z Airbnb priznali, že nemajú takmer žiadnych používateľov, ale to málo je v New Yorku.Graham sa ich len nechápavo spýtal, čo teda oni robia v Kalifornii (tam Ycombinator sídli), prečo za tými zákazníkmi nezájdu a nestretávajú sa?

Airbnb founderi zase nechápali, prečo by to mali robiť. Nemohli predsa chodiť od dverí k dverám: „Veď to sa nedá rozumne škálovať už ani pri nízkych stovkách používateľov,“ tvrdili.

„A presne preto by ste to mali urobiť teraz. Robte veci, ktoré sa nedajú škálovať. A vy sa z nich naučíte veci, ktoré potrebujete vedieť,“ odpovedal im Graham.

Nuž odišli do New Yorku, a tam, aby ich hostitelia pustili k sebe domov, si prenajali fotoaparát a tvárili sa ako profi fotografi z Airbnb, aby im urobili atraktívnejšie fotky do inzerátu. 😊

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Ešte aj záchody dnes používame vďaka super marketingu

Zakladatelia dnes miliardového startupu sedeli so svojimi prvými používateľmi u nich doma, nechali ich používať produkt a videli, s akými banálnymi vecami sa trápili. No a to bolo vlastne inovovanie, celá roadmapa Airbnb. Opravovali problémy, odstraňovali prekážky.

Tí používatelia ich za to milovali, hovorili o nich svojim kolegom a susedom, ktorí sa časom tiež chceli pridať.

Naviac, keď už prišli na stránku, videli všetky tie pekné fotky, ktoré tam prvé ubytovania mali nahraté, čo ich motivovalo, aby si aj oni fotili krásne naaranžované miestnosti.

Tým všetkým sa zvyšovala ponuka a zároveň rástla priemerná kvalita inzerátu.

Dnes v rozhovoroch pre médiách priznávajú, že „Robte veci, ktoré sa nedajú škálovať“ bola tá najlepšia rada, akú kedy dostali.

A to ma privádza k tipu, ktorý by som dal všetkým, ktorí tiež uvažujú, že najbližší rok bude ten prelomový.

Ak plánujete rozbehnúť nejaký veľký projekt alebo biznis, pokúste sa čo najskôr a čo najlacnejšie zistiť, že tá vaša myšlienka má hlavu a pätu. Že okrem vás si aj trh myslí, aký je to super nápad, že vám za to zákazníci budú ochotní zaplatiť.

Ja sám som túto fázu už toľkokrát ignoroval, preskočil ju, a draho za to zaplatil.

Pritom existuje tak veľa príkladov, ako sa to dá urobiť jednoducho, rýchlo a lacno. Môj najobľúbenejší je ten, ako dokázali presvedčiť ľudí nakupovať predraženú obyčajnú vodu.

Zdroj: Filip Kuna
Zdroj: Filip Kuna
Odporúčame