Michal je talentovaný muzikant aj pedagóg: Prezradil, ako vyzerá online výučba hudby aj čo funguje na trému

Michal Polák

Talentovaný muzikant Michal Polák prezradil, ako vyzerá online výučba hudby aj to, ako zvláda trému aj po rokoch (Zdroj: Instagram - Michal Polák)

#Michal Polák je pedagóg a aranžér. V neposlednom rade je však jedným z umelcov, ktorí sú súčasťou mladej generácie slovenských hudobníkov, pôsobiacich doma aj v zahraničí. Keďže sa narodil do rodiny muzikantov, sprevádzala ho životom už od narodenia. Čo pre neho znamená, ako vyzerá online vzdelávanie aj to, ako bojuje s trémou sa dočítaš v našom rozhovore.

Michal je nepopierateľne srdcom umelec. Pri otázke, čo pre neho hudba znamená, náš rozhovor začína takto: „Hudba je radosť, smútok, spôsob vyjadrenia neopísateľných emócií. Je ako neviditeľný maliar, ktorý dokáže dodať farby čiernobielemu svetu. Je to jeden z najdôležitejších aspektov života. Na svete je v súčasnosti veľa vecí, ktoré nás rozdeľujú – hranice, jazyky, náboženstvo, rasa a predsudky.

Našťastie je tu hudba. Je mostom spájajúcim ľudí z rôznych brehov, prístavom zabíjajúcim smútok a mažúcim starosti, loďou, ktorá kolíše dušu. Som z  rodiny muzikantov, to ma najviac ovplyvňovalo venovať sa tomuto smeru,“ vysvetľuje napokon.

Michal prezraď, ako si objavil svoj hudobný štýl?

Môj hudobný štýl vyšiel z pokusu napodobňovať hudobné vzory a hľadaním vlastných spôsobov hry. Tento prístup ku gitare vyústil do originálneho štýlu, ktorý vykazuje oduševnený nádych oživený vášňou a temperovaným živým citom pre lyriku. Nemám len jeden obľúbený štýl. Páčia sa mi fúzie viacerých hudobných žánrov. Každý má v sebe niečo pekné, patrí medzi ne: rock ,blues, jazz, funky, soul a ďalšie.

Prečo si si vybral práve elektrickú gitaru?

Elektrická gitara ma zaujala, pretože ide o nástroj,  ktorý sa dá kombinovať s gitarovými efektami a experimentovať tak s nekonečnou škálou zvukov s obrovskou dynamikou. Tento nástroj otvára nové a nové možnosti. Vie byť drsný, hlasný, čistý a jemný

Mávaš ešte trému pred vystúpeniami? Ak áno, ako ju prekonávaš?

Samozrejme, pred každým vystúpením mám trému, je to prirodzené a pre dobrý výkon je potrebné určité napätie. V takýchto situáciách to slúži ako motor, ktorý nás tlačí vpred. Ale ak jej je príliš veľa, môže to mať negatívny vplyv na výkon, a vtedy treba mať zvládnuté rôzne dychové cvičenia, vizualizáciu, relaxačné a aktivačné techniky.

Je to vlastne mentálny tréning, ktorý sa nesnaží úzkosť potlačiť, ale naučiť sa ju zvládať. Druhou zbraňou je dôkladná príprava. Keď si uvedomím, že program ovládam, dodá mi to potrebné sebavedomie.

Je ťažké dostať sa do povedomia zahraničných poslucháčov?

Pár rokov dozadu to nebolo možné. Bariéra toho priemyslu bola tak vysoká, že si to mohol dovoliť len málokto. Niekto, kto mal obrovsky talent alebo kontakty. Dnes má šancu ktokoľvek, kto sa o to trochu zaujíma, má kvalitnú hudbu, počítač a internet.

Jeho hudba sa môže dostať aj k zahraničným poslucháčom. Vďačíme za to aj tomu, aké sú dnes možnosti. Rôzne hudobné streamovacie platformy, alebo sociálne siete, cez ktoré môžete svoju hudbu zdieľať s ľuďmi z celého sveta v podstate z vlastnej izby.

Viem, že pracuješ aj ako učiteľ na online škole. Ako sa ti darí s online vzdelávaním?

Online výučba je pre mňa relatívne nová skúsenosť a darí sa mi ju zvládať aj vďaka spolupráci rodičov. Držať sa rozvrhu hodín nie je v súčasnej situácii reálne, preto si žiaci zadávajú hodiny cez Google disk, čím sa zmenila aj pracovná doba učiteľov.

Vyučovanie prebieha tak, aby žiaci dokázali skĺbiť dohromady online vyučovanie základnej školy aj vlastné prípravy. Doteraz sa pracovná doba delila na priamu vyučovaciu činnosť a čas príprav na prednášku. Teraz nám pribudla aj príprava na online hodiny, ktorá je časovo oveľa náročnejšia. Využívame elektronickú pedagogickú dokumentáciu.

Osobný kontakt je však pre umenie či rozvíjanie žiakovho talentu veľmi dôležitý. Tvorba prezentácií a výklad učebnej látky bez osobného kontaktu učiteľ – žiak je komplikovaná a trávim nad jej prípravou veľa hodín. Musím zohľadniť fakt, že každý žiak nemá doma vytvorené podmienky. Nie každý má k dispozícii kvalitné mikrofóny na prenos hudby, a podobne. Toto sú úskalia, s ktorými sa dnes všetci stretávame.

 

Založil si workshopy a letné dielne, čím sú iné a ako vznikol tento nápad?

U nás na Slovensku sme si osvojili vyučovací model, ktorý sa dá definovať ako takzvaná subjektovo orientovaná výuka bez praxe. Vyučuje sa konkrétny subjekt, teda odbor, a nie to, ako jeho teóriu aplikovať v praxi. Poučky, definície, notové zápisy.

Študent sa v klasickej výučbe musí podstate memorovať, čo učiteľ od neho chce aby vedel. Ak to vie, stačí prísť na skúšku a tam zopakovať požadovaný obsah. Problém je, že takto nadobudnuté učivo po krátkom čase zabudne, a teda sa vedomosti skôr namemorované, ako pochopené, stanú nepoužiteľnými v praxi. Poučky alebo definície sa dajú vždy vygoogliť.

Workshopy sústreďujú hlavnú časť štúdia na prax. Ide o technicky orientovanú výuku hrania a riešenie technických problémov prostredníctvom nástroja.

Čo si najradšej pustíš vo voľnom čase?

Neustále som v spojení s muzikou. Dôležitú úlohu potom v mojom živote zohráva ticho. Vo voľnom čase počúvam ticho.

Kto, alebo čo ťa po umeleckej stránke najviac formovalo, máš nejaký idol?

Najviac ma formovali mená ako Gary Moore ,Yngwie Malmsteen, Tony Ackerman, Oskar Alemán, Brian May, Uli Jon Roth, Ritchie Blackmore, Vinnie Moore, Emil Ernebro, Tommy Emmanuel a mnoho iných.  Práve tí sa úplne vymykajú zvyšku hudobníkov.

Za najväčší hudobný vzor považujem hudobníka Guthrieho Ghovana. Skvelý rockový tón kombinovaný so správnym feelingom. V jeho hre sa prepájajú vplyvy klasického rocku s modernými prvkami. Keď sa pozeráte na jeho hranie vidíte ľahkosť, samozrejmosť, hravosť a plynulosť, ktorá pôsobí tak, akoby nebolo nič jednoduchšie než hrať. Obdivujem jeho pokorný prejav a nadčasovú virtuóznu hru.

Aké sú tvoje plány do budúcnosti?

Chcel by som nahrať inštrumentálny album, ktorý bude súborom hudobných nápadov a menších skladieb, ktoré na seba nadväzujú, ale odlišujú sa od seba použitými zvukmi a kompozičným spracovaním. Samozrejme, hrať a vzdelávať sa či už po hudobnej alebo technickej stránke a nadobudnuté vedomosti posúvať ďalej mojim študentom a priaznivcom gitarovej inštrumentálnej hudbe.

Viac z Michalovej tvorby si môžeš vypočuť TU.

Zdroj: Hashtag.sk
Odporúčame