RECENZIA Najočakávanejší jarný seriál je tu: Drží sa WandaVision vysokej latky MCU alebo ju podlieza?

Drží sa WandaVision vysokej latky MCU alebo ju podlieza?

Prečítaj si recenziu na očakávaný seriál WandaVision (Zdroj: Walt Disney Pictures)

#Aj keď vysielanie prvého seriálu zo sveta MCU začalo už v januári, posledná epizóda vyšla až 5. marca. Pre tých, ktorí holdujú binge-watchu – pozretiu všetkých epizód na jedno posedenie, je teda výborný čas si WandaVision zapnúť. Celá séria má deväť epizód a vyhrať si na pozretie päť hodín čistého času.

Pred tým, než ti prezradím, či WandaVision stojí za to, treba zdôrazniť, že som fanúšikom MCU. Niežeby som bol zberateľ vzácnych kúskov alebo čitateľ komiksov, videl som ale celú filmovú sériu a takmer všetky filmy hodnotím pozitívne. Pochopiteľne som sa na tento seriál tešil, recenziu ale napriek tomu pojmem skôr objektívne, aj keď miestami nájdeš aj osobnejší názor.

Drží sa WandaVision vysokej latky MCU alebo ju podlieza? (Zdroj: Walt Disney Pictures)

Poňatie formou televízneho príbehu

Marvel tentokrát stavil na inú formu prezentácie ich vízie. Wanda Maximoff a Vision žijú svoj ideálny život v dokonalom mestečku. Chodia do práce, večer trávia so susedmi a rutina pre nich nie je nič zlé. Jedného dňa sa však začnú v ich okolí objavovať nezvyčajné anomálie, ktoré by ich vysnívaný život mohli narušiť. V mestečku sa začnú dial čudné veci a vysvetliť môže jediná osoba – samotná Wanda. Tá sa však svojho nového života nemieni za žiadnych okolností vzdať.

Asi ťa neprekvapí, že hlavné úlohy stvárnili Elizabeth Olsen a Paul Bettany, ktorí Wandu a Visiona hrali aj v pôvodnom Marvel Cinematic Universe. Vo svojich rolách sú presvedčiví a ak si fanúšikom ich charakterov, budeš maximálne spokojný. O vedľajšie úlohy sa postarali Teyonah Parris, Randall Park či Kathryn Hahn. A s poslednou menovanou mám jeden obrovský problém.

Kathryn Hahn, ktorá je skôr známa dabovaním postáv v animákoch, sa zhostila úlohy susedky Agnes. Tá je dotieravá, neodbytná, vždy musí o všetkom vedieť, má príšerný sarkastický humor a otrasný falošný smiech. Toto nie sú tie mínusy, toto je jej úloha. Problém je ale v tom, že v sitcome neexistuje viac klišé rola, akú som ti práve opísal. Spomeň si na už len napríklad na našich Susedov a otravnú Martu Sládečkovú. No hrôza.

Manželia žijú ideálny život v dokonalom mestečku. (Zdroj: Walt Disney Pictures)

Dobrý nápad (ak naňho pristúpiš)

Treba určite pozitívne vyzdvihnúť námet projektu WandaVision. Od prvej epizódy sa stávaš divákom sitcomu z 50. rokov, a každou novou epizódou sa bude meniť ako prostredie, tak aj niektoré postavy príbehu. V podstate je základ položený na pilieroch nostalgie k televíznej tvorbe druhej polovice minulého storočia. Obrazová aj zvuková stránka je naozaj vydarená a nechýba ani cit pre detail – napríklad v „starých“ záberoch absentujú basy.

Samozrejme, WandaVision je niečo viac ako len toto. Postupom epizód sa ti bude pred očami formovať príbeh, ktorý síce príliš neposunie MCU ako také, ale skôr našich dvoch hlavných hrdinov. Epizódy utekajú rýchlo a myslím, že sa nestihneš nudiť. Námet seriálu funguje, otázne však je, či na to pristúpiš ty ako divák, pretože, čo sa môže páčiť mne, nemusí sa tebe.

Nostalgiu rokov minulých zvládli tvorcovia výborne (Zdroj: Walt Disney Pictures)

Technická stránka

Spomínal som televíznu tvorbu minulého storočia. Tu technici dobre odviedli svoje zručnosti. To, že pozeráš na epizódu povojnového sitcomu, im uveríš. Čierno biely formát je minimálne v MCU neopozeraný a vie nabudiť správnu atmosféru. Skvelé je aj využitie pomerov strán, ktoré sa menia, aby ukotvili svoj pocit dobovej technológie. Ide teda o plusový bod nie? Nuž, nie…

Ak máš napozeraných veľa filmov a seriálov z minulých dekád, čo o sebe zatiaľ príliš netvrdím, zistíš, kde tvorcovia urobili chybu. Kamera by sa mala viac sústrediť na celok a neprestrihovať medzi polodetailmi a detailmi. To je ďalším problémom – strihá sa príliš často, miestami až chaoticky. To však platí len v prvých epizódach. Vizuálne efekty sú vo svete Disney a Marvel už tradične na dobrej úrovni, využitie CGI na greenscreene si však všimne aj lajk.

Dobrý seriál pre fanúšikov MCU

Teraz prichádza na rad môj subjektívny názor. Počas prvých epizód som si myslel, že by mohlo ísť o nový dych pre MCU, ktorý by položil piesok pre novú fázu filmov. Od piatej epizódy ale zistíš, že ide len o obyčajný príbeh zo sveta Marvelu. Za mňa bola, žiaľ, posledná epizóda tá najslabšia a ak v budúcnosti vznikne pokračovanie v podobe druhej série, zrejme jej už šancu nedám.

Má ti teda WanaVision čo ponúknuť? Určite áno, ak si fanúšikom Marvel Cinematic Universe a konzumuješ všetko, čo spoločne s Disney vyprodukujú. Zároveň ide o vysokorozpočtový projekt so solídnou audiovizuálnou stránkou, ktorý nám v týchto dňoch v kinách tak chýba. Pre fanúšikov ide o povinnosť, pre ostatných skôr o vyplnenie nudy. Pusti sa doňho však iba vtedy, keď máš napozerané všetky filmy.

P.S. Ako každý projekt od Marvelu, aj v tomto nájdeš v pár epizódach potitulkové scény.

Zdroj: hashtag.sk, Walt Disney Pictures