RECENZIA Čarovný svet, sympatické postavy a úžasná animácia: Encantu však predsa čosi chýba

Ako sa nám páčila Disney novinka Encanto

Ako sa nám páčila Disney novinka Encanto? (Zdroj: Disney)

#V roku 2021 sme mali možnosť vidieť množstvo animovaných filmov, na niektoré z nich sme ti dokonca priniesli aj recenzie. Tým posledným bol Disney film Encanto, ktorý sa zatiaľ síce neukázal v našich kinách, no pár týždňov od premiéry bol vydaný na Disney+. Snímku ako Encanto si za posledný rok zaručene nevidel. Priprav sa na úžasne vyrenderovanú animáciu, dobré postavy a pestrofarebný svet. Čo mu však vo výsledku chýba?

RECENZIA Nový film The Mitchells vs. The Machines je perfektný: Toto sú dôvody, prečo by si si ho mal pustiť už dnes!

Príbeh rodiny Madrigalovcov

Encanto rozpráva o neobyčajnej rodine Madrigalovcov, ktorí žijú ukrytí v kolumbijskom pohorí v zázračnom dome na kraji živého mestečka, na úžasnom, čarovnom mieste zvanom Encanto. Kúzlo tohto miesta obdarovalo každé dieťa v rodine rôznymi zvláštnymi superschopnosťami od nadľudskej sily až po moc uzdravovať – každé dieťa okrem Mirabel. No keď Mirabel zistí, že kúzlo Encanta je v ohrození, povie si, že ona, jediná obyčajná Madrigalová, je azda poslednou nádejou pre svoju výnimočnú rodinu.

Už od prvých minút filmu spoznávaš kolumbijskú rodinku na čele so starou mamou Abuelou. Mirabel, ako jediné neobdarované dieťa, jej robí ďalšie vrásky na tvári. Bojí sa, že mágia, ktorá ochraňuje ich domov, prestáva fungovať. Aby toho nebolo málo, už o pár dní majú dostať svoje schopnosti aj ďalší malí členovia rodiny. Až teraz sa ukáže, či je mágia ešte dostatočne silná na to, aby ich domov ochránila.

Ak by sme mali vypichnúť nejakú postavu, ktorú sme si najviac obľúbili, zrejme by to bola siláčka Luisa. Počas filmu začína strácať svoju supersilu. Navyše má zrejme najlepšiu uvádzaciu pieseň. V snímke ale spoznáš aj Isabelu, ktorá vie vyčarovať kvety a stáva sa tak hlavným zdrojom farebnosti. Nuž ale nepochybne zaujme aj hlavná postava Mirabel, netradičná Disney princezná. Vedel si o tom, že ide o prvú takúto postavu, ktorá nosí okuliare?

Hlavná postava Mirabel nemá žiadnu superschopnosť
Hlavná postava Mirabel nemá žiadnu superschopnosť (Zdroj: Disney)

Čarovný svet a úžasná animácia

Zaujal ťa animák hlavne kvôli svetu, ktorý v ukážke prezentoval? V tom prípade budeš nadšený. Napriek tomu, že takmer celá stopáž sa odohráva v jednom dome, izba každého člena rodiny je akoby samostatným svetom. Navštíviš džungľu, oázu plnú kvetov, ale aj nekonečne dlhé schodisko v piesočnej púšti. Každá lokalita dopomáha dokresliť postavu a jej pozíciu v rodine. Jedine Mirabel má obyčajnú izbu s posteľou, skriňou a výhľadom na kolumbijskú prírodu.

Disney za rozprávku vysolilo takmer 150 miliónov dolárov. Táto hodnota sa jednoducho musí preniesť do kvality animácie. A tá je obdivuhodná. Vidieť, že Disney sa aspoň animačne približuje k Pixaru. Ak máš televízor s podporou HDR, určite ho využi. Na pestrofarebný svet a skvelo vyrenderovanú animáciú je naozaj radosť pozerať.

Za zmienku ale nepochybne stoja aj piesne od Lin-Manuela Mirandu. Ten sa podieľal napríklad aj na Vaiane, za ktorú dostal svoju prvú oscarovú nomináciu. Síce nemôžem tvrdiť, že každý song si zapamätáš, no nájdu sa tu minimálne dva-tri, ktoré ti v hlave určite ostanú dlhšie. Okrem toho ma však hudba Germaine Francovej nijak zvlášť nezaujala.

Film je krásne animovaný
Film je krásne animovaný (Zdroj: Disney)

Nesúrodý príbeh a chýbajúci tretí akt

Hlavným problémom celého filmu je pre mňa samotný príbeh. Encanto hovorí o rodine, o dôležitosti spoločenstva, priznania si chyby, uznania druhého a o rešpekte. Toto posolstvo sa snaží podať metaforicky skrz činy jednotlivých postáv. To ešte celkom funguje. Lenže v polovici filmu si uvedomíš, kam to celé smeruje, odhadneš ďalší vývoj príbehu a domček z karát sa tak začína rúcať. Možno je na vine aj fakt, že animáku chýba tretí akt.

Na začiatok dostaneš pekne napísaný úvod, potom sa nám začína vykresľovať zápletka, ktorá neustále graduje a to je všetko. Netvrdím, že film nemá záver, iba to, že sa nedá hovoriť a plnohodnotnom treťom akte (ako napr. vo filme Venom 2). Možno je to preto, že na scenári sa podieľalo dohromady až osem ľudí. Nesúrodý príbeh však nemusí byť nutne prekážkou pre každého.

Avšak tam, kde Coco či Inside Out gradovali, Encanto výrazne zaostáva a nevie ponúknuť zvrat, ktorý by divák nečakal. Ak už príde vo filme na lámanie chleba, príčinu hlavnej zápletky poznáš, pretože ti ju film ukázal už na začiatku stopáže. Wow efekt sa tak nekoná a my sa pýtame prečo? To ani jeden zo scenáristov nechcel nechať diváka v napätí?

Encanto hovorí o dôležitosti rodiny
Encanto hovorí o dôležitosti rodiny (Zdroj: Disney)

Nič viac ako jednorazová oddychovka

Kvôli metaforickému príbehu, ktorý je síce dobre podaný, no príliš okato koncipovaný, sa z Encanta stáva len jednohubka. Odhliadnuc od môjho subjektívneho názoru však musím konštatovať, že nebudem jediný, kto si bude hovoriť to isté. Dúfam však, že ťa to neodradí od pozretia. Možno práve ty budeš ten divák, ktorí si tieto nedostatky nebude uvedomovať a vlastne mu ani nebudú prekážať.

Encanto je oddychovka, na ktorú je radosť pozerať. Je jedno, aké rozprávky rád pozeráš, odporúčam ti ho pozrieť. Akademici ho určite ocenia minimálne jednou oscarovou nomináciou a podľa nás zaslúžene. Stále však musím konštatovať, že najlepšie animované filmy roka sú Raya a posledný drak a Mitchellovci od Netflixu.

Zdroj: hashtag.sk, CinemArt