RECENZIA Black Panther po druhé: Má Wakanda stále miesto na zemi aj v našich kinách?

Film Wakanda Forever

Film Wakanda Forever sa odohráva po smrti hlavného hrdinu (Zdroj: Disney)

#Po štyroch rokoch, troch Oscaroch a strate hlavného hrdinu prináša Marvel ďalšie dobrodružstvo z Wakandy. Čierny Panter: Navždy Wakanda mal pre sebou neľahkú úlohu – prirodzene vysvetliť T’Challovu smrť a rozobrať pár veľkých politickým tém, ktoré načrtol už v prvej časti. Poradilo sa ľuďom okolo režiséra Ryana Cooglera nemožné a je nový Panther skvelým blockbusterom?

Veľké témy hodené do koša

Kráľovná Ramonda, princezná Shuri a ostatní verní obyvatelia Wakandy bojujú, aby ochránili svoj národ pred svetovými mocnosťami po smrti kráľa T’Challa. Keďže sa Wakandčania snažia prijať svoju ďalšiu kapitolu, hrdinovia sa musia spojiť a s pomocou vojnového psa Nakia a Everetta Rossa vytvoriť novú cestu pre kráľovstvo Wakanda.

Nový Black Panther vlastne začína smrťou hlavného hrdinu. Ako už trailery naznačili, zo začiatku film ponúkne pár emotívnych momentov a až potom začne znovu hovoriť o veľkých témach. Pod nimi myslíme suverénnosť krajiny, právo na dedičstvo či svetovú bezpečnosť. Všetko sú to témy, ktoré sú dnes aj v kinematografii potrebné, no akosi po polhodine strácajú vo filme význam.

Po pár momentoch, keď som si hovoril, že sa ide riešiť suverénnosť Wakandy, sa objavuje hrozba – lenže nie vo forme skutočnej hybnej sily, ale len ďalšieho jednorazového zloducha. Tentokrát sa spod morskej hladiny objaví Namor, ktorý vie nielen dýchať po vodou (ako celý jeho národ), ale dokonca mu z členkov narástli malé krídla, takže môže aj lietať. Všetky svetové problémy film hádže za hlavu a ďalšie dve hodiny sa venuje len dvoch neexistujúcim národom, ktoré bojujú medzi sebou.

Film Black Panther: Wakanda Forever
Film Black Panther: Wakanda Forever (Zdroj: Disney)

Film, ktorý neposúva dej

Najväčším problémom filmu je samotný naratív. Niežeby sa v rozpätí dve a pol hodiny nedal nakrútiť zaujímavý superhrdinský film, no stopáž je naozaj premrštená. Tvorcovia mohli pokojne 20 percent úplne vystrihnúť (asi pol hodina stopáže) a filmu by tento krok neuškodil.

RECENZIA Čo je schopná urobiť, aby prežila? Kde raky spievajú chce byť drámou, no neubránili sme sa smiechu

Štruktúra príbehu je len tradične natiahnutý trojakt. Predstavíme zloduchov, zloduchova majú navrch a… Veď vieš, ako to skončí. V scenári je množstvo zbytočných odbočiek, ktoré nikam nevedú a podľa finále filmu ani nikdy viesť nebudú. Samostatnou kapitolou je už pôvod vodného národa, ktorý z evolučného hľadiska radšej riešiť nebudem. A vlastne by bol film ku koncu zrejme lepší, keby sme tento „origin“ ani nevideli.

Ani do MCU nie je Navždy Wakanda zásadný film. Trailery napovedali, že národ nájde nového Black Pantera a to je tak všetko. Po dlhom, predlhom čase v kine som si položil otázku, či to malo vlastne zmysel a odpovedal som si, že ani nie. Znova len hrdina bojuje proti zločincovi. Oba záujmy pritom divák chápe, ale je jasné, že jeden musí mať diabolský plán, aby ho divák nemal rád. Scenár hodný rozprávkovej knižky.

Bojové sekvencie nie sú ničím zvláštne
Bojové sekvencie nie sú ničím zvláštne (Zdroj: Disney)

Audiovizuál zaujme, ale akcia už nie

Čo sa zlepšilo oproti predchádzajúcemu filmu, sú vizuálne efekty. Navždy Wakanda je blockbuster a aspoň po audiovizuálnej stránke tak aj pôsobí. Na druhej strane, akcia je rovnako generická ako takmer v každej marvelovke. Coogler nedostal veľmi veľa priestoru a znova musel dávkovať akčné scény tak, ako vedenie pískne.

Akcia sa dá vydržať – kamera už nesníma nemožné uhly, snaží sa menej strihať a CGI mixuje aspoň niekedy s praktickými efektami. Na prvú takúto sekvenciu si však počkáš takmer hodinu. Rozbeh filmu je pomalý. Nebolo by na škodu, ak by tvorcovia vedeli prísť s lepšou zápletkou a komplexnejším záporákom Nemusí to byť vždy len mocný chlap, ale pokojne aj celá iná krajina či dokonca boj proti systému.