Prečo Najvyšší súd nariadil Lidlu zničiť tisíce chutných zajačikov?

Verte či nie, dnes dokážete dať ochrannú známku hocičomu (Zdroj: Filip Kuna)

Verte či nie, dnes dokážete dať ochrannú známku hocičomu. Ešte aj obyčajnému zajacovi! 

Firmu Lindt Vám asi príliš predstavovať nemusím, je to švajčiarska značka prémiových čokolád s viac ako 175 ročnou tradíciou.

A to máte hneď prvý dnešný tip: každý rozhľadený marketér veľmi dobre vie, že keď vo svojom marketingu môžete narábať so slovami švajčiarsky, prémiový, tradičný, tak vám zákazníci budú ochotní zaplatiť za vaše produkty viac, aj im budú chutiť viac. Taká je sila pocitov, ktoré nám v mozgoch evokujú.

Lindt už od roku 1952 vyrába aj čokoládových zajačikov v pozlátenej fólii. Ročne ich vraj predajú 150 miliónov kusov v 50 krajinách sveta. Za posledných 70 rokov sa stali rovnakou súčasťou veľkonočných tradícií ako napríklad Kinder vajíčka. Je to taká silná postavička, že keby ste navštívili výrobcovu centrálu v Zürichu, tak pred ňou nájdete jej obriu sochu.

(Zdroj: Wikimedia Commons/Ank Kumar)

To je druhý dnešný tip: Snažte sa vytvoriť zvyky a tradície, nech sa kúpa Vašich produktov a služieb spája s istými životnými momentmi, ročnými obdobiami, správaním. Vedenie v Lindt alebo Ferrero (výrobca Kinder vajíčok) by Vám isto potvrdili, že zvyky sú fakt výnosný biznis! 😊 

Jediný háčik je v tom, že vytvoriť také niečo trvá veľmi veľa času (= dekády) a stojí veľmi veľa peňazí (= milióny a vyššie). To by vám zase potvrdili v Coca-Cole, aj vďaka ktorej dnes poznáme Deda Mráza ako tučného usmievavého deduška v červenom.

Akurát, že tie Lindt čokoládové zajačiky boli také úspešné, tak veľmi ich ľudia nakupovali, že si to nemohla nevšimnúť konkurencia, konkrétne tá z Lidlu. Tento reťazec zase dlhodobo razí stratégiu „kvalita za najnižšiu cenu“. Na tú sú zjavne takí pyšní, taká je pre nich dôležitá, že aj napriek hrozbe pokút a negatívnej publicity využívajú porovnávaciu reklamu, ktorá je zo zákona zakázaná. O tom vám môžem napísať nabudúce, odpíšte mi na tento e-mail a dajte vedieť, ak Vás to zaujíma.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Trik, ktorý používa Walt Disney a všetci top tvorcovia

V každom prípade, v Lidl spravili to, čo robia bežne. Zobrali populárny produkt (lebo majú dáta), vyrobili ho v obrovských kvantitách (lebo tak stlačíte cenu) a „odrezali značku“ (lebo aj za tú zákazníci dostávajú prirážku). Výsledkom bol zajačik, ktorý vyzeral takmer rovnako, chutil takmer rovnako, ale stál polovicu peňazí. Veď posúďte sami.

(Zdroj: Filip Kuna)

Akurát, že tentokrát sa Lindt jedného z najväčších reťazcov na svete nezľakol a začal sa s ním súdiť. V 2018 podali žalobu a dlhé štyri roky trvalo, kým švajčiarsky Najvyšší súd rozhodol v prospech pôvodného výrobcu.

Lindt bol totiž schopný cez rozličné prieskumy trhu dokázať, že tie ich zajace sú v spoločnosti také známe, tak sa na ne tie konkurenčné podobajú, že si to zákazníci zamieňajú a Lidl sa na tom neprávom obohacuje. Nuž, súd nakázal zastaviť predaj a všetky kópie zničiť alebo roztopiť a použiť na iné výrobky. 

A tým sa dostávame k poslednému tipu: Keď už si konečne vybudujete také silné poznávacie znaky, že zákazníci na míle rozoznajú vašu značku aj bez toho, aby ste im museli ukázať logo (tancujúce škrečky, škriekajúci mimozemšťan, bača a honelník, ružový zajačik s baterkou na chrbte…), tak si ich obraňujte viac ako mama tigrica svoje mláďatá. Nech nikomu nenapadne profitovať na vašej práci.

Filip

Filip Kuna

Zdroj: Filip Kuna
Odporúčame