#Nadupané párty, plné kluby, nespútané priateľstvá a romániky… Aj to je minulosť zábavy mladých ľudí, ktorí kedysi žili nočným životom. Dnešná doba tomuto trendu príliš nepraje a práve generácia Z je tou, ktorá má v rukách osud a budúcnosť nočných výjazdov za zábavou. Je možná ešte nejaká náprava a návrat o pár rokov späť?
Iný druh zábavy
Dnešná doba nepraje takmer ničomu. Znudené a večne otrávené tváre mladších generácií, kritika staršej generácie a večné porovnávanie tomu rozhodne nepridávajú. Je jasné, že kedysi bol život iný, ale niet sa čomu čudovať – neustálym rozvojom jednoducho spoločnosť rastie a napreduje.
Portál CNN to uvádza na príklade berlínskych nočných klubov, ktoré v posledných rokoch zívajú prázdnotou. Kedysi divoký a nespútaný berlínsky nočný život bol svetovým fenoménom. Známe kluby boli synonymom slobody, tanca a elektro hudby, dnes však čelia nemilej realite – zatváranie legendárnych spotov, nový vibe mladej generácie a zmena prostredia vytvárajú iné nočné zábavky. Je to koniec nočného života alebo len nový prerod do budúcnosti?
Problém novej dekády
Pýtaš sa, prečo práve Berlín? Je to mesto, ktoré sa v minulosti po páde legendárneho múru transformovalo do podoby raja pre všetkých milovníkov hudby, slobody a nespútaných nocí. Svoju povesť si budovalo celé desaťročia, no teraz čelí nečakanému úpadku. Dnes sa hudobné legendy v „meste možností“ stávajú čoraz viac menej žiadanými a to sa odráža aj na popularite samotných podnikov, vrátane klubov.
Pravdepodobne za to môže situácia vo svete. Generácia Z, ktorá dospievala počas pandémie, čím zažila niečo, čo predchádzajúce generácie nie – zatvorené kluby, obmedzený nočný život a celkom iný svet. Dlhé mesiace zatvorených klubov spôsobili nárast súkromných párty, stretnutí na bytoch a podobných komorných eventov, ktoré si mladí ľudia obľúbili.
Začiatok konca?
Pohodlnosť a komfort na „bytoviciach“ ľudia nie sú ochotní vymeniť za preplnené kluby. Často je za tým nielen „lenivosť“ niekam ísť, ale aj ekonomická stránka veci – mnohé podniky u nás, či vo svete, rapídne zdvihli ceny, s čím Gen Z nesúhlasí. „Private party“ si radšej užijú častejšie a low budget…
V Nemecku majú na trend úpadku klubov slovo Clubsterben, teda smrť klubov. A nejde len o prázdnu frázu – zvyšujúce sa nájomné, vysoké prevádzkové náklady a menšia vlna turistov robia z prevádzky klubu čoraz väčší risk. Prevádzkovatelia sú tak nútení zdvíhať náklady často aj o viac ako 100 percent, čo je pre mladých ľudí z pracujúcej triedy jednoducho príliš drahé.
Nový prístup organizátorov
V Berlíne túto situáciu riešia kluby po svojom. Zanikajú v takom prevedení, v akom tu fungovali desiatky rokov a organizujú eventy, ktoré majú pridanú hodnotu. Venujú sa rôznym komunitám ako napríklad queer či LGBTI, prípadne dávajú priestor multikultúre, a teda aj multižánrovým žúrkam.
Na svoje akcie sa snažia návštevníkov prilákať aj prostredníctvom interpretov, prípadne konkrétnych vychýrených DJ-ov, ktoré sú lákadlom pre svojich fanúšikov. „Ľudia častejšie prídu za svojim obľúbeným umelcom alebo kolektívom svojej komunity než za menom klubu,“ uviedol pre CNN manažér Jermaine Fuchs.
Zároveň dodáva, že je na organizátorovi, aby svojmu podniku dodal drive a vybudoval niečo zaujímavé, čím zaujme potenciálneho zákazníka. Klubová kultúra zažíva úpadok nielen u nás, ale aj vo svete, čo svedčí o tom, že je potrebné, aby zakročili tí, ktorí to majú v kompetencii. Inak by si mohol na poriadne diskotéky o pár rokov nadobro zabudnúť…
Zdieľať na
Zdieľaní