Ochrnutý pretekár riadil auto pohybmi tváre a dychom: Môže za to nová technológia

pretekárske auto ochrnutý pretekár

Dnes je už možné ovládať auto len pohybmi hlavy a dýchaním (Zdroj: Unsplash.com/Jp Valery)

#Bývalý automobilový pretekár Sam Schmidt posúval hranice. Tento rok totiž predviedol na festivale Goodwood Festival of Speed výnimočnú jazdu. Samotný festival trval tri dni, od 23. júna do nedele, 26. júna. Trojdňový festival sa skončil v nedeľu, Schmidt sa predviedol v piatok, 24. júna. Ako vôbec prvý ochrnutý pretekár absolvoval jazdu hillclimb, alebo aj známu jazdu do kopca, len pomocou pohybov hlavy a dychom.

Táto udalosť znamenala nielen ďalší posun vo vývoji technológie, ale aj ľudského snaženia vôbec. Technológia, ktorá mu to umožnila, opäť dokazuje, že ľudské snaženie a schopnosti  neustále napredujú.

Ovládanie pomocou pohybov hlavy a dýchaním

Auto, ktoré ochrnutý pretekár riadil, bol špeciálne upravený model McLaren 720S Spider. McLaren na modeli spolupracovali s americkom spoločnosťou Arrow Electronics. Hoci podobný typ vozidla bol navrhnutý už pár rokov predtým, v Spojenom kráľovstve bol oficiálne uvedený až toto leto. Vozidlo bolo navrhnuté tak, aby bolo ovládateľné len pohybmi hlavy prostredníctvom infračervených kamier. Pridávanie a uberanie plynu bolo možné vďaka modernému zariadeniu, ktoré kontrolovalo Schmidtovo nadychovanie a vydychovanie. Podobne fungovalo aj brzdenie.

To, či sa výroba podobných vozidiel bude rozvíjať a s akým výsledkom, je zatiaľ nejasné. Gigant Arrow Electronics momentálne súperí s výrobcami tzv. samojazdiacich áut. V tomto prípade je silným hráčom spoločnosť Mercedes, ktorej novinky ponúkajú čoraz väčšiu bezpečnosť a pohodlie. Napríklad jazdný systém Level 3 DRIVE pilot ponúka svojim majiteľom počas jazdy nielen možnosť v pokoji telefonovať, či písať správy, ale aj sledovať film.

Ochrnutý pretekár s vodičským preukazom

Predtým, ako sa Sam Schmidt stal profesionálnym pretekárom, viedol úspešný biznis. Svoj celoživotný sen si však mohol splniť jedine za volantom pretekárskeho auta. Schmidtova sláva začala stúpať v druhej polovici deväťdesiatych rokov, kedy sa dočkal aj niekoľkých väčších úspechov. Rok 2000 však zmaril akékoľvek ďalšie napredovanie. Počas rutinnej testovacej jazdy totiž narazil do betónovej steny rýchlosťou takmer 300 kilometrov za hodinu. Náraz síce prežil, no zostal doživotne ochrnutý.

Schmidt sa však nevzdal. Dlhé roky upozorňoval na dôležitosť liečby podobných následkov zranení, čo sa mu nakoniec aj vyplatilo. V spolupráci s Arrow Electronics vypustil v roku 2014 do sveta modifikovaný model legendárneho Chevrolet Corvette Stingray. Auto bolo ovládateľné špeciálnymi okuliarmi. Tie mali v sebe zabudované senzory sledovania pohybu, ktoré boli prepojené s kamerami na palubnej doske. Vďaka nim mohol riadiť auto pohybmi hlavy. Podobným princípom fungoval aj vyššie spomenutý McLaren 720S Spider. Schmidt sa v roku 2016 stal vôbec prvý Američanom, ktorý získal vodičské oprávnenie na takýto typ vozidla. Od tej chvíle mohol prašné cesty Nevady križovať aj ochrnutý bývalý pretekár.


Chceš byť nonstop v obraze?

Zdroj: hashtag.sk, engadget.com, espn.com
Odporúčame