#Koľkokrát ste sa už stretli s tým, že niekto z vašich známych na Facebooku písal o tom, ako si zmaže profil? Dnes je táto téma o niečo aktuálnejšia, ako v minulosti. Pod hashtagom #DeleteFacebook na opustenie sociálnej siete navádzajú aj známe osobnosti. Čo je vo veci? V prvom rade únik údajov o používateľoch Facebooku, ktoré môžu Marka Zuckerberga a jeho produkt dostať ešte do veľkých problémov.
50 miliónov
Aktuálna kauza súvisí s firmou Cambridge Analytica, ktorá využívala údaje o používateľoch na to, aby cielene umiestňovala obsah na steny používateľov, z čoho profitovali ich klienti. Navyše, cez inštalované aplikácie v rámci Facebooku sa k nim nedostávali len údaje o samotnom používateľovi, ale aj o všetkých jeho priateľoch. Odhaduje sa tak, že až 50 miliónov používateľov padlo do rúk tejto firmy. Tá ich následne vedela využiť v kontroverzných kampaniach v prezidentských voľbách, ktoré vyhral Donald Trump alebo pri hlasovaní o brexite. Napomohli tak aj šíreniu takzvaných fake news.
Údaje z aplikácií
Čo to pre nás znamená? V slovenskom kontexte a veľmi zjednodušene by to mohlo byť takto – v rámci Facebooku ste si urobili kvíz alebo nainštalovali hru. Pri inštalácii ste zaklikli podmienky, ktoré číta málokto. Používali ste aplikáciu a údaje o vašich priateľoch, lajkoch pre príspevky i stránky sa zbierali. A to dokáže o vás a vašich záujmoch vytvoriť dokonalý obraz. Firmy, akou je napríklad Cambridge Analytica, využijú práve to, aby boli želané príspevky, napríklad pred voľbami, mierené práve na vás.
#GoodbyeFacebook
Doteraz sa z Facebooku z času na čas sťahovalo len pár známych, ktorí sa po čase aj tak vrátili. No terajšia kríza môže skutočne najsilnejšej sociálnej siete uškodiť. Svoj profil z neho napríklad demonštratívne vymazal Elon Musk a jeho firmy Tesla a SpaceX, ktoré mali státisíce fanúšikov. Pre rovnaký krok sa rozhodla napríklad aj speváčka Cher, prípadne skupina Massive Attack. A nabáda k nemu napríklad aj šéf Whatsappu.
S výnimkou Muska možno nejde o najdôležitejšie mená šoubiznisu, ale odkaz je jasný – Facebook nedokázal zabezpečiť naše dáta a tak ho nechcú ďalej využívať. Navyše, okrem finančných problémov – hovorí sa, že sociálna sieť prišla od prepuknutia škandálu o 10 miliárd dolárov – je naštrbená predovšetkým jej reputácia.
najsmutnejsie na tom je, ze facebook je v tom nevinne….vari moze za to, ze uzivatelia su dementi a necitaju podmienky?
tak to teda nieje vôbec pravda. Spravca siete plne zodpovedá za odovzdanie informácii uživatelov siete, resp. povolenia prístupu tretej osobe k osobným datam klienta. Takže FB je v tom namočený až po uši a bude rád ked nejaký vynaliezavý právnik z toho celeho nevyboxuje astronomickú sumu poškodeným v nejakej hromadnej žalobe…a ako iste vieme federálne zákony USA sú nekompromisné a vela subjektov z oblasti IT by si na takomto niečom rado zgustlo
facebook zodpoveda za to, ze aplikacia uzivatelovi povie k comu chce pristup. ked jej ten pristup uzivatel schvali, to nie chyba facebooku, ale rozhodnutie uzivatela. facebook nemoze za to, ze uzivatel je blbec.
to ze pravny system usa (ani nie tak zakony, ako skor sudna prax) je v takychto pripadoch o nicom je ina kapitola. a skutocne si to facebook moze sudne vyzrat. ale moralne v tom je nevinne.