Myslíš, že znečistené ovzdušie a maľby nemajú súvis? Impresionistický maliar Claude Monet ti dokáže opak

impresionistický maliar Claude Monet - maľba

Impresionistický maliar Claude Monet a jeho dielo "Charing Cross Bridge Fog on the Thames" (Zdroj: Wikimedia Common/CC BY-SA 4.0)

#Claude Monet je najznámejší impresionistický maliar a je považovaný za zakladateľa tohto umeleckého štýlu 19. storočia. Ak sú ti jeho obrazy známe, asi vieš, že príroda je častým motívom jeho diel. Vedci sa na mnohé z týchto obrazov zamerali a zistili prekvapujúce informácie v súvislosti so znečistením životného prostredia.

Viditeľný rozdiel v tvorbe impresionistického maliara

Na začiatku tvorivého obdobia sa v dielach dá pozorovať ostrý kontrast mesta a krajiny v porovnaní s oblohou. Ako pokročil vývoj priemyselnej revolúcie, obrazy získali sivú perspektívu a zahmlenejšie prostredie.

Klimatológovia teraz poukázali na fakt, že tieto zmeny odrážajú atmosférické podmienky zodpovedajúcej doby. Výskum viedli Anna Lea Albright z parížskej Sorbonny a Peter Huybers z Harvardovej univerzity, ktorí sa vyjadrili: „Našim základným predpokladom je, že impresionizmus – ako sa rozvinul v dielach Turnera, Moneta a iných – obsahuje prvky znečisteného realizmu.“

Aby vo výskume pokryli celú dĺžku priemyselnej revolúcie, ako aj nasledujúce obdobie, zamerali sa práve na dvoch umelcov, ktorí často maľovali oblohu v 19. storočí. Konkrétne skúmali diela Clauda Moneta a jeho predchodcu Josepha Mallorda Williama Turnera. O výsledkoch výskumu informoval portál sciencealert.

Čo spôsobilo znečistenie ovzdušia vo výtvarnom umení?

Počas priemyselnej revolúcie väčšina znečisťujúcich prachových častíc pochádzala z uhoľných elektrární. Keďže častice sadzí môžu absorbovať a rozptyľovať slnečné svetlo, znečistenie ovzdušia môže pri pohľade do diaľky stmaviť farby a rozmazať okraje.

Vedci preskúmali tridsaťosem diel Moneta v rozmedzí rokov 1864 až 1901 a šesťdesiat olejomalieb Turnera z obdobia 1796 až 1850. „Naprieč Turnerovými dielami vidieť zrejmú progresiu od ostrých k zahmlenejším kontúram, od sýtejšej k pastelovej farebnosti a od figuratívneho k impresionistickému prejavu“, uvádza sa v štúdii. „Podobný vývoj je evidentný aj v Monetových dielach.“

Väčšina skúmaných Turnerových diel zobrazuje Anglicko, zatiaľ čo Monetove vznikli v Paríži a Londýne. Z historického hľadiska je zrejmé, že emisie v týchto mestách úzko súvisia s prechodom umelcov na impresionizmus.

Analýzy obrazov priniesli podrobnosti

V raných Monetových maľbách viditeľnosť zodpovedá v priemere asi 24 kilometrom. Ale denné maľby z Londýna majú viditeľnosť v priemere len okolo 6 kilometrov. Jeho obrazy Charing Cross Bridge sú obzvlášť zahmlené a majú viditeľnosť len jeden kilometer. Môže to vyznievať extrémne, ale podľa oficiálnych prieskumov v hustej londýnskej hmle v zime v roku 1901 nikdy nebola viditeľnosť viac ako dva kilometre.

To neznamená, že znečistenie ovzdušia môže mať vplyv na všetkých maliarov, ale určite na mnohých z nich malo silný vplyv. Niektorí maliari mohli maľovať zahmlenejšie obrazy, pretože im vekom zoslabol zrak a trpeli šedým zákalom. Monet však začal zahmlenejšie maľovať dávno predtým, ako mal problémy s očami.

Znečistenie ovzdušia určite viac ovplyvnilo jeho štýl viac, ako zdravotné komplikácie. Autori štúdie sa zhodli: „Náš názor je, že impresionistické maľby zaznamenávajú prírodné javy – na rozdiel, že išlo o abstrahovanie. To však neznižuje ich význam. Skôr zvýrazňuje prepojenie prostredia a umenia.“


Chceš byť nonstop v obraze?

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame