Chorváti otvorili most na polostrov Pelješac: Zabudni na hraničné kontroly, k obľúbeným plážam sa dostaneš podstatne rýchlejšie

Most Pelješac

Most Pelješac (Zdroj: TASR)

#Ak máš ešte tento rok v pláne dovolenkovať v obľúbenom Dubrovniku alebo v podobne južne položených plážach Chorvátska, máme pre teba skvelú správu. Už pár dní je otvorený most Pejlešac, ktorý spája severnú pevninu Chorvátska s polostrovom. Most visí nad Malostonským zálivom a smeruje z obce Komarna k obci Brijesta.

Vďaka svojej dĺžke, ktorá má viac ako dva kilometre, sa dostal na 18. priečku v rebríčku najdlhších mostov v Európe. Jazdí sa na ňom po štvorprúdovej ceste, pričom dostupná je aj pešia zóna a cyklochodník. Pre Chorvátov a turistov je obrovským plusom, nakoľko odbremeňuje prechod na juh krajiny cez hraničnú kontrolu s Bosnou a Hercegovinou.


Horúčavy v Spojenom kráľovstve po prvýkrát dosiahli 40°C: Satelitné snímky zachycujú dôsledky extrémnych teplôt


Základné informácie

  • Názov mosta: Most Pelješac (chorvátsky Pelješki most)
  • Dĺžka: 2404 metrov
  • Výška nad hladinou mora: 55 metrov
  • Staviteľ: China Road and Bridge Corporation
  • Vyhlásenie víťaza súťaže: 14. 9. 2007 (vtedy ešte spoločnosť Hrvatske autoceste)
  • Začiatok výstavby mosta: 30. 7. 2018
  • Dátum otvorenia: 26. 7. 2022

Most bol v pláne už roku 2006, keď chceli Chorváti myšlienku bezhraničného cestovania pretaviť do reality. Juh a sever územia krajiny totiž rozdeľuje malé územie Bosny a Hercegoviny. Teraz sa situácia mení a tunajší obyvatelia alebo aj turisti môžu konečne cestovať po celej krajine bez obmedzení.

Mapa s mostom
Mapa s mostom (Screenshot: hashtag.sk)

Na dovolenku bez hraničných kontrol

Zmena sa zásadne dotkne aj Slovákov. Ak si mal v minulosti namierené napríklad k Dubrovniku, mohol si ísť na polostrov loďou a prejsť ním na juh alebo čakať pri dvoch hraničných prechodoch – na územie Bosny a Hercegoviny a naspäť do Chorvátska. Teraz ti stačí prejsť mostom, ktorý sa mimochodom stal prvým, ktorý postavila čínska firma na európskom území.

Prípravné práce na pevnine sa naplno rozbehli v roku 2007 a práce na mori v roku 2008. Výstavba stála približne 265 miliónov eur, pričom si Chorváti požiadali o úver z Európskej investičnej banky.

Kritika napokon utíchla

Stavba bola vo svojich počiatkoch poriadne kritizovaná a to ako aktivistami, tak aj samotnou vládou Bosny a Hercegoviny. Aktivisti namietali, že kvôli výstavbe môže byť zničený podmorský život v okolí zálivu. Stavba napokon prebiehala aj s dohľadom na tunajšiu podmorskú faunu a flóru.

Bosna a Hercegovina namietala, že sa cíti byť zdiskreditovaná, nakoľko vďaka prechodom cez ich územie zavítajú turisti aj k nim. Ako problém však označovali prechod lodí popod most do Bosnianskeho prístavu Neum, ktorý je pre susediaci štát strategický. Plán výstavby bol preto mierne zmenený a preto sa dnes most nachádza vo výške až 55 metrov nad hladinou mora.


Ešte viac zaujímavých noviniek, tipov, vtipov a inšpirácie? Poď na náš TikTok!

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame