#Jaroslav Hefka začal už ako tínedžer zháňať mobily a počítače pre kamarátov a známych. Postupne cez internet predával elektroniku aj výživové doplnky, ale nakoniec sa zameral na cyklistické príslušenstvo, ktorému je verný dodnes.
Na začiatky svojho e-shopu s cyklotovarom Cshop.sk spomína s úsmevom. „Kamarát v tom čase pracoval v cykloobchode a začali sme premýšľať nad spoločným biznisom. On z toho napokon vycúval a nechal ma topiť sa v neprebádaných vodách.“
Musel sa tak veľa učiť, a kúpil si aj bicykel a začal jazdiť, čo je preňho dnes príjemným relaxom. „Bicykel je jednoducho super,“ dodáva s úsmevom.
Zdravotne znevýhodnených zamestnáva dlhé roky
Hoci spočiatku na zamestnancov veľmi nepomýšľal, po čase sa dozvedel o koncepte sociálneho podniku. „Sám mám zdravotné postihnutie, a preto viem, aké ťažké je presadiť sa na trhu práce,“ spomína Jaroslav. Rozhodol sa teda pre podnikanie, ktorým zároveň podá pomocnú ruku iným ľuďom, a rozhodne neľutuje.
„Jeden z našich zamestnancov mal po dopravnej nehode s trvalými následkami veľký problém nájsť si prácu. Prijali sme ho a teraz u nás pracuje už 12 rokov,“ dodáva.

Od začiatku chcel ponúknuť niečo extra
Podnikateľský plán Jaroslava bol jasný od začiatku – chcel ponúkať vybavenie pre každý typ bicykla. Aktívne preto hľadal aj dodávateľov v zahraničí a cestoval po cyklovýstavách. Vďaka tomu si práve v Cshope mohli zákazníci kúpiť aj to, čo sa inde nedalo zohnať ani na objednávku.
„Vnímal som to ako našu cestu k úspechu. V čase, keď konkurencia ešte spala, sme tvrdo pracovali na našom e-shope. Chceli sme ponúknuť čo najrozmanitejší katalóg, čo sa týka súčiastok, doplnkov a náradia pre bicykle.“
Jeho snaha sa mu vyplatila, pretože cyklistika zažila v nasledujúcich rokoch boom hneď dvakrát – najprv s nástupom Petra Sagana, ktorého výnimočnú cyklistickú kariéru sledovalo celé Slovensko a všetci sa mu chceli podobať. „Ešte väčší ošiaľ však prišiel s covidom, keď ľudia mohli chodiť von len športovať, vtedy to bolo násobne vyššie,“ spomína Jaroslav.

Spokojnosť až na Shoptete
Vybudovať online obchod s takým množstvom tovaru bolo technologicky náročné. Jaroslav od roku 2008 vystriedal rôzne možnosti, no pri rozširovaní ponuky vždy narážal na isté limity.
„Keď sme naposledy v roku 2016 potrebovali zmeniť redakčný systém, tak som sa rozhodol pre Shoptet a dobre som urobil,“ spomína Jaroslav. E-shop na prenájom od Shoptetu dnes na Slovensku využíva už vyše 6 700 e-shopárov.
„Nie je tu problém ani s helpdeskom, s ktorým majú iné platformy problém. V Shoptete ponúkajú aj možnosť individualizácie a cez API môžete poprepájať rôzne vychytávky,“ dodáva. Vďaka tomu sú prepojení s dodávateľmi a skladové dostupnosti a ceny sú tak vždy aktuálne. Šetrí tým čas, ktorý môže venovať samotnému podnikaniu.
Kamenná predajňa, servis aj kvetinárstvo
Zároveň s online obchodom otvoril Jaroslav aj kamennú predajňu v Devínskej Novej Vsi. Ani tu sa však jeho aktivity neskončili. Zákazníci sa totiž v nej začali pýtať aj na servis bicyklov. A keďže ich nechcel posielať preč, rozhodol sa pre ďalší krok vpred.
„Postupne sme sa začali učiť aj technické a servisné veci. To sa ukázalo ako dobrý krok a servis sa nám rozrastal. Rozhodli sme sa prezentovať ho aj na e-shope s možnosťou rezervovať si termín,“ dodáva Jaroslav.
Aktuálne navyše ponúkajú aj službu vyzdvihnutia bicykla priamo u zákazníka, takže nemusíte premýšľať, ako bicykel do predajne dopravíte. Ako skúsený podnikateľ Jaroslav vie, že práce je vždy dosť a zlepšovanie sa nikdy nekončí. Napriek tomu má aj ďalšie plány.
„Nedávno sme otvorili napríklad kvetinárstvo. Možno teda pridám aj ďalší e-shop na doplnky tohto typu. Určite ho však budeme vytvárať cez Shoptet.“
Zdieľať na