Vývoj eSports rastie raketovým tempom: Ktoré turnaje ponúkajú šesťmiestne výhry?

gaming

Divácka základňa rastie neuveriteľným tempom (Zdroj: Unsplash/sean-do)

#Rýchlo rastúci fenomén obklopujúci eSport stále naberá na sile. Ponúka inovatívnu vlnu možností budovania značky, pútavého obsahu a aktivít pre milióny ľudí na celom svete. Týka sa organizovania video hier alebo turnajov, ktoré vrcholia majstrovstvami na regionálnej a medzinárodnej úrovni, v ktorých proti sebe súperia profesionálni aj amatérski hráči. Ako veľmi rastie tento priemysel?

Odvetvie eSports zaznamenalo v priebehu rokov obrovský nárast, čo sa týka sledovanosti aj výnosov. K rastu výnosov hlavne prispela zvyšujúca sa sledovanosť, a to nielen preto, že títo diváci generujú príjmy. Značky vidia potenciál osloviť veľké a angažované publikum a investujú do marketingu priamo aj nepriamo. To prispelo k rýchlemu rastu výnosov v priemysle. ESports tiež zaznamenal rast v niekoľkých ďalších aspektoch, pričom mnohé z nich navzájom súvisia tak či onak.

Pol miliardy nadšencov

Od roku 2016 došlo k výraznému rastu počtu divákov, a to aj tých, ktorí sledujú pravidelne. Medzi rokmi 2018 a 2019 došlo medziročne k 12,3 % nárastu. V roku 2019 ich navštívilo 245 miliónov náhodných divákov a 198 miliónov nadšencov, čo predstavovalo celkové publikum 443 miliónov. Do februára 2020 sa medziročná miera rastu mierne znížila na 11,7 %, aj keď je to stále značný nárast. V roku 2020 to bolo 272 miliónov príležitostných divákov a 223 miliónov nadšencov. Celková veľkosť publika, teda vzrástla na 496 miliónov, čo je takmer pol miliardy sledovateľov eSports.

esport
Základňa fanúšikov rastie obrovským tempom (Zdroj: Unsplash/florian-olivo)

Newzoo zverejnili štatistiku zdôrazňujúcu rast európskeho publika pre eSports. V roku 2018 malo 79 miliónov, rok neskôr nárast činil 86 miliónov a minulý rok zaznamenali až neuveriteľných 92 miliónov. Do roku 2023 predpovedajú, že ročná miera rastu bude približne 10,4 %. Očakávajú tiež, že počet náhodných divákov vzrastie na 351 miliónov a že tu bude 295 miliónov nadšencov eSportu, čo predstavuje celkové publikum 646 miliónov.

Zvyšuje sa povedomie

Jedným z hlavných dôvodov rastu sledovanosti eSportov je skutočnosť, že sa o nej dozvedá viac ľudí. Od roku 2015 došlo k obrovskému nárastu povedomia. V tom čase o tom počulo niečo viac ako 800 000 ľudí. Tieto čísla sa čoskoro zmenili a do budúceho roku sa o nich dozvedela viac ako miliarda ľudí.

Počty sa v nasledujúcich rokoch naďalej zvyšovali, a to o niekoľko stotisíc ročne. Do roku 2017 sa povedomie o eSports zvýšilo na 1,28 miliárd a do roku 2018 dosiahlo 1,43 miliárd. Zdá sa, že spoločnosť Statista odvtedy tieto údaje nezaznamenáva, ale predpovedali, že do roku 2019 bude pravdepodobne známych 1,57 miliárd ľudí eSports.

Zo správy spoločnosti Newzoo však môžeme zhromaždiť aj ďalšie informácie o povedomí eSports. Naznačili, že globálne povedomie o eSports v roku 2019 bolo v skutočnosti 1,8 miliárd, a očakávali, že sa toto zvýšenie zvýši na 2,0 miliárd v roku 2020. Newzoo očakáva, že 530,4 milióna z nich bude čínskych.

Ľudia trávia viac času sledovaním eSportov

Publikum sledovalo v treťom štvrťroku 2020 viac ako 7,46 miliardy hodín obsahu na všetkých platformách so živým vysielaním, čo je mierne pokles oproti 7, 71 miliardám hodín druhého štvrťroka. Vzhľadom na pokles trhového podielu prekvapivo zaznamenal YouTube Gaming najväčší nárast za sledované hodiny, keď sa z Q2 na Q3 zvýšil o 156 miliónov hodín. Facebook Gaming prvýkrát prekročil hranicu 1 miliardy hodín.

Aj keď v 3. štvrťroku 2020 došlo k malému poklesu, stále to predstavuje nárast o 91,8 % oproti 3,89 miliardám hodín sledovaných v 3. štvrťroku 2019.

Streamlabs tiež zahrnul niektoré údaje o najlepších eSportoch sledovaných počas štvrťroka (Q3 2020). LCK (League of Legends Champions Korea) videla sledovaných 33 310 312 hodín. Nasledovali PUBG Mobile World League 2020 so sledovanými 33 179 000 hodinami a Majstrovstvá Európy League of Legends s sledovanými 28 957 234 hodinami.

Najväčšie turnaje a prize pools v histórii

S rastúcim pokrytím eSportov a so zvyšovaním pozornosti turnajov sa zvyšuje aj množstvo použitých peňazí a potenciálne zárobky.

PBG Global Championship 2019 

Záverečné podujatie súťažnej sezóny PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS 2019 sa hralo v novembri v USA. Gen.G Esports prekonal 15 najlepších PUBG tímov z celého sveta. Kórejský tím vyhral veľké finále v Oakland Arene a odniesol si prvú cenu vo výške 2 milióny dolárov.

CALL OF DUTY: MODERN WARFARE

Turnaj Call of Duty League 2020 bol veľkým hitom franšízy Call of Duty a mal prize pool 4,6 milióna dolárov – najväčší zo všetkých turnajov Call of Duty eSports v histórii. S tímom, ktorý skončil na prvom mieste v hodnote 1,5 milióna dolárov, to bol najväčší prize pool Call of Duty od majstrovstiev XP 2016.

FORTNITE WORLD CUP

Potom, čo sa Fortnite od svojho prvého vydania v roku 2017 vyšplhala na popularitu, sa Fortnite etablovala aj na konkurenčnej scéne s turnajmi, ktoré ponúkajú vážne finančné výhody. Dve hlavné udalosti na finále Fortnite World Cup 2019 mali kombinovaný prizepool niečo cez 30 miliónov dolárov. Výherný fond bol rozdelený s 15,1 miliónmi dolárov vo Fortnite Duos a len niečo cez 15,2 milióna dolárov v súčte Solo.

Finále svetového pohára Fortnite v roku 2019 je známkou pokroku v konkurenčnej hre Fortnite. Konanie na štadióne Arthur Ashe Stadium a získanie osemciferného celkového prize poolu zdôrazňuje dôležitosť tejto príležitosti. Fortnite organizoval predchádzajúce turnaje so sedemmiestnymi cenovými fondmi, finále Svetového pohára 2019 však bolo jediným podujatím, ktoré bolo výzvou podujatia The Dota 2’s The International.

Dota 2 The International

Zdá sa, že prize money TI10 prekonali rekord v najväčšom výhernom fonde eSports v histórii, pričom celková suma teraz presiahla 38 miliónov dolárov. Nie je to prvýkrát, čo medzinárodný hráč pokoril rekord v prizepool, pričom turnaj prekročil svoj celkový prize pool za posledných sedem rokov (od roku 2013).

Dota 2 mala zďaleka najlukratívnejšie prize pooly zo všetkých turnajov eSports, ktoré sa konali. Peniaze ponúkané na majstrovstvách Dota 2 menia život hráčom, ktorí ich môžu vyhrať.

dota
Dota 2 mala najlukratívnejšie prize pooly (Zdroj: wallpaperflare.com)

Majstrovstvá sveta League of Legends 2018 – 6 450 miliónov dolárov

Celkovo 24 tímov a 130 hráčov bojovalo o najväčší prize pool League of Legends v histórii, potom čo Riot Games umožnili fanúšikom League of Legends zvýšiť prizepool prostredníctvom nákupu predmetov v hre. Víťazstvo čínskeho Invictus Gaming nad európskym Fnaticom vo finále bolo prvým v histórii League of Legends, ktorý vyhral čínsky tím na svetovom šampionáte. Kórejské tímy vyhrali predošlých päť ročníkov turnaja.

Zdroj: Base games, Pavol Kysel
Odporúčame