Aká je budúcnosť ešportov a tímu Hippomaniacs? Výsledky svetového charakteru ukazujú jasným smerom!

Hippomaniacs, Eduard Winkler

Eduard Winkler je zakladateľ jedného z najúspešnejších slovenských ešportových tímov - Hippomaniacs (Zdroj: Hippomaniacs)

#Vyspovedali sme zakladateľa jedného z najúspešnejších slovenských ešportových tímov – Hippomaniacs, Eduarda Winklera. Povedal nám o pôvode tímu, súčasnom stave a aj víziach do budúcnosti.

Ako vznikol tím Hippomaniacs?

Mužstvo som zakladal s dvomi ďalšími chalanmi v roku 2016. Poznal som sa s nimi už dlhšie a mali už dávnejšie založený tím v Dote 2. Na Y-games som im hovoril, že by som chcel nejako podporiť ešportovú scénu.

Vtedy bolo mužstvo zložené zo 4 Slovákov a jedného Čecha. On je, mimochodom, v mužstve doteraz. Ostatní sa už vymenili.  Po krátkom čase som v projekte zostal jediným majiteľom. Tímu sa neprestajne venujem a financujem všetko, čo si takáto investícia vyžaduje. Minulý rok sme vytvorili Team Young, v ktorom sa snažíme mať perspektívnych mladých hráčov, ktorí by mohli čoskoro preraziť na pro scénu.

Čo ťa viedlo k investovaniu do ešportu?

V obchode Čiernydrak som už predtým podnikal s herným sortimentom. Hoci obchod sme už medzičasom zatvorili, stále som mal víziu pomáhať a rozvíjať ešport, v ktorom ja osobne vidím veľký potenciál do budúcna. Je to teda aj obchodná príležitosť. Na Slovensku je oproti iným krajinám veľmi slabá podpora ešportu, čo sa týka sponzorov.

V zahraničí sa do sponzoringu hrnú hlavne výrobcovia herného príslušenstva a im podobní. Na Slovensku je pre tieto tímy veľmi ťažké získať akúkoľvek podporu, keďže väčšina distribúcie herných výrobkov pochádza alebo je riadená z Česka. Preto som sa tomu rozhodol viac venovať, aby aj slovenské tímy mali šancu na úspech.

Prečo si si ako ešport, do ktorého zainvestuješ vybral práve Dotu 2?

Priznám sa, že Dotu som predtým vôbec nepoznal. Ale chalani, s ktorými som tím pôvodne zakladal, sa v tejto hre celkom vyznali. Pre mňa to však bolo celkom nové, preto som sa na vec pozeral aj z úplne inej stránky, z viac manažérskeho pohľadu. Snažil som sa hru pochopiť a postupne som do nášho tímu priniesol nové mechanizmy, ktoré sa dovtedy nepoužívali. Turnaje majú vysoké finančné odmeny, aj preto to bolo lákavé.

Ako tím funguje?

Hlavný tím funguje viac-menej samostatne, keďže ho tvoria skúsení hráči a tréningový program si vytvárajú oni. Ja tu nevstupujem veľmi do tréningového procesu, niekedy s nimi diskutujem niektoré veci, ale hlavné rozhodnutie tu má kapitán Sehny, ktorý patrí k najskúsenejším kapitánom na našej scéne. V Team Young to funguje rôzne, keďže teraz prišli dvaja noví hráči, tím sa potreboval spolu zohrať. Plánujeme absolvovať spoločné tréningy, kde sa budú môcť mladíci učiť od skúsenejších hráčov a získavať potrebné zručnosti, ktoré im pomôžu sa zlepšovať.

Hippomaniacs
(Zdroj: Hippomaniacs)

Ako vyzerá vaša súčasná zostava?

Máme 5 českých hráčov. Naším kapitánom je Sehny, ďalej u nás hrá Curry, Tipek, Mambos a Muf. Team Young má tiež 5 českých hráčov. Arin, Raviente, Kurrito, Surlovec a Scream.

Prečo u vás nehrá ani jeden slovenský hráč?

Celkovo platí, že na Slovensku je menej hráčov a kvalita je o niečo horšia. Viackrát som sa snažil mať viac hráčov od nás, no nepodarilo sa mi ich presvedčiť, prípadne uprednostnili štúdium, alebo inú činnosť pred tým, aby to skúsili serióznejšie v rámci ešportu.

Čo je podľa teba dôvodom?

Určite tu zohrávajú svoju rolu rozdielne počty hráčov. V Česku je viac hráčov a z tejto väčšej skupiny vyčnieva aj väčšia špička ľadovca ako na Slovensku. Tým pádom je tam väčšia pravdepodobnosť, že z tej skupiny vzíde pár hráčov, ktorí budú ochotní tomu venovať viac času a budú mať trpezlivosť a správny prístup.

Ich kariéra sa možno neprelomí za 2-3 roky, ale skôr za štyri. Ja sám úpenlivo pozorujem a skautujem československú Dota scénu a z vlastnej skúsenosti viem, že niekedy je naozaj ťažké nájsť hráča, ktorý je ochotný na sebe pracovať a chce sa posúvať ďalej.

Prečo je tak ťažké nájsť dostatočne namotivovaných hráčov?

Ešport je ako klasický šport a keď sa chce niekto stať profesionálom, musí získať profesionálne návyky. Musí pravidelne trénovať, neustále sa posúvať a mať vytýčené konkrétne ciele. Toto u nás chýba. Naši hráči sa chcú zväčša iba hrať a hneď niečo dokázať. Pritom na to vôbec nie sú pripravení.

Hippomaniacs
(Zdroj: Hippomaniacs)

Ako by sa to mohlo zmeniť?

Aj z tohto dôvodu som sa spolu podieľal na založení Slovenskej asociácie elektronických športov (SAEŠ), kde sa snažíme zlepšovať oblasť vzdelávania. Ešport sa začína viac objavovať aj na vysokých školách, čo podporuje osvetu.

Pre celkové posunutie vpred je vzdelávanie hráčov veľmi dôležité. Musia si byť vedomí, čo ich na ceste profesionálnym hraním čaká. Mladým ľuďom stále chýba pomyselný „drive“. Pramení to hlavne z toho, že naše školstvo vychováva ľudí, ktorí sa majú niečo mechanicky naučiť a bodka. Neučí ich to návykom neustále sa zlepšovať a ísť si za svojím cieľom. Preto málokedy vyhľadávajú takéto veci.

Sú lepšie individuálne alebo tímové ciele?

Umiestnenie v rebríčku je niečo, čo hráči hneď vidia. Je to veľmi ľahko uchopiteľné. Hráč si môže povedať: „Som tu, rank 500, ale ja chcem byť rank 100. Musím makať, zlepšovať sa.“ Takto sa môžu porovnávať s najlepšími hráčmi sveta. Rank hráčom veľakrát hovorí, že sú oveľa lepší ako milióny ďalších hráčov, čo im pomáha pri tréningu a motivácii.

Tím má však úplne inú funkciu. Tam je jedno, kto je aký rank. Ide o to, ako fungujú spolu, ako vedia vyriešiť jednotlivé situácie či krízové momenty v rámci hry. Tieto zručnosti nemajú žiadny rank. Možno je aj preto menšia motivácia zveľaďovať práve tieto aspekty u hráčov, napriek tomu sú však veľmi podstatné.

Pozerajú sa vaši hráči na Hippomaniacs, ako na odrazový mostík k lepšej kariére?

Nie je jednoduché dostať sa do nejakého top tímu a živiť sa ešportom. A v československom regióne je strašne málo top tímov. Pôsobenie v Hippomaniacs dáva našim hráčom pocit, že sú v najlepšom Dota 2 mužstve v Česku a na Slovensku. Spolu sa snažíme spraviť dieru do Európy a do sveta. Chceme preraziť a pre hráčov to predstavuje jedinečnú šancu niečo dokázať. Z nášho tímu vyšli hráči, ktorí sa uchytili na pro scéne – Saberlight, Supream a Boom. Sú pre nás dobrá vizitka.

Hippomaniacs
(Zdroj: Hippomaniacs)

Na základe čoho vyberáte hráčov do tímu?

Výber hráčov je mimoriadne náročný, skúšal som rôzne možnosti. Raz som sa snažil vytvoriť aj čisto slovenskú zostavu, no nefungovalo to dobre. Nakoniec je súčasný tím okolo skúseného hráča Sehnyho, ktorý u nás už niečo odohral. Máme v tíme aj Curryho, ktorý bol aj pri založení tímu a väčšinu času hral za nás.

Minulý rok sme založili aj druhý tím, ktorý sa skladá z mladých talentov, ktorí majú šancu neskôr sa presadiť na pro scéne. Hráči si často k sebe nájdu hráčov, čo majú podobné ambície a vysoké herné zručnosti. Občas nejakí zažiaria, no väčšinou hľadám takých, čo sa stabilne držia medzi top a pracujú na sebe.

Funguje Hippomaniacs v súčasnosti ako profesionálny tím?

Nie, sme poloprofesionáli. Hráči majú pravidelnú mesačnú výplatu, ale nie je to ich práca na plný úväzok. Stále chodia do školy, alebo do práce a majú iné bočné povinnosti. Chceli by sme ich však dostať do pozície, kde nemusia robiť nič iné.

Teraz síce pracujú a fungujú ako tím, ale stále to nie je postačujúce. Tento rok by sa to mohlo zmeniť, keďže namiesto turnajového systému sa vytvorili ligy a my sme sa dostali do 2.najvyššej súťaže, kde je dobrá sledovanosť, čo by nám mohlo pomôcť nájsť sponzorov. Finančné odmeny sú tam dobré.

Najlepšie svetové mužstvá majú vo svojich realizačných tímoch funkcie ako mentálny kouč, fyzioterapeut či dokonca osobný kuchár. Plánujete sa aj vy posúvať týmto smerom?

Vždy to záleží od financií. My máme okrem manažérky tiež človeka na marketing a ja sa snažím s tímom pracovať ako motivačný kouč. Do budúcna by sa nám určite zišiel človek, čo by nám pomáhal riešiť sponzorov, prípadne merch. Uvidíme v budúcnosti, všetko bude záležať na rozpočte.

Aká je situácia so sponzoringom ešportov na Slovensku?

U nás sa ešporty stále pokladajú za novinku a sponzori či investori im zatiaľ veľmi nerozumejú. Z viacerých strán však čím ďalej, tým viac počúvajú o ešporte ako o oblasti, kde je veľký potenciál na investovanie. Majú teda nejakú predstavu. Porovnajme si to však s Amerikou, kde je ešport a sponzoring v obrovskom rozmachu.

Často sú to celebrity, napríklad basketbaloví hráči, ktorí vlastnia alebo sponzorujú celé tímy. U nás je to konzervatívnejšie. Slovensko nemá veľa exportných spoločností, ktoré by mohli stáť za nejakým lokálnym tímom a podporovať ho, hoci by mohli získať celosvetovú reklamu. Z toho počtu ľudí, čo sledujú naše zápasy je väčšina mimo náš československý trh. To pre lokálne značky a firmy nie je veľmi zaujímavé.

Hippomaniacs
(Zdroj: Hippomaniacs)

Ako dlho podľa teba ešte potrvá, kým si peniaze uvedomia moc ešportu?

Už teraz je ešport celosvetovo populárnejší ako niektoré tradičné športy. Napríklad viac ľudí sleduje ešport ako NHL. Krivka jeho popularity stále rastie. Mladšia generácia začína mať pravidelný príjem a disponuje väčším množstvom financií. Kupujú si doplnky, čo tiež napomáha vzostupu. Futbal bol pred 100 rokmi výrazne iným športom ako je teraz. Súčasná situácia tomu tiež pomáha, sledovanosť za posledný rok rástla rýchlo.

Je lepšie pre takýto klub hľadať investorov alebo sponzorov?

Je dôležité nájsť si vhodných partnerov, ktorí naozaj vidia potenciál a majú určitú víziu. Ideálny sponzor s tímom ostane na dlhšiu dobu a je trpezlivý. Realita je však taká, že pozorne skúma sledovanosť ešportov a ich dosah, keďže z toho chce vyťažiť maximum. Chce byť proste na očiach.

Treba si povedať na rovinu, čo od sponzoringu očakávame a čo dokážeme ponúknuť ako protihodnotu. Na druhej strane investor očakáva návratnosť investície po určitej dobe. V ešporte je tento scenár niekedy lepší, lebo s propagáciou miestnych sponzorov sú často problémy. Najlepším sponzorom sú totiž medzinárodní sponzori.

Niektoré naše zápasy sleduje viac ako 100 tisíc ľudí po celom svete, ale v rámci Česka a Slovenska je to niekedy len 300 až 1 000 ľudí. To je maličká kvapka. Sponzor tým pádom nedokáže adekvátne osloviť cieľového zákazníka a má často nesplniteľné očakávania. Investori ťažia finančné benefity z výhier na turnajoch. Ich podiel je teda finančný a nie marketingový. Sponzor, ak má byť, tak asi celosvetový, alebo európsky.

Aká je fanúšikovská základňa na Slovensku?

U nás sú najpopulárnejšie strieľačky, ako CS:GO, Fortnite či PUBG. Česko má veľmi silnú Hearthstone scénu. Oproti Dote hrá a pozerá tieto hry oveľa viac hráčov. Dota nie je v našom regióne až tak populárna. Ale napríklad v Rusku je mimoriadne obľúbená. Keď hráme s nejakým ruským tímom, často nás pozerá niekoľko desiatok tisíc divákov.

Neľutuješ s odstupom času svoje rozhodnutie investovať do Doty, namiesto spomínaných populárnejších hier?

Určite nie. Je lepšie investovať do hry, ktorá nezapadá do mainstreamu. Oveľa ľahšie sa dajú získať najlepší hráči a Dota je navyše najlepšie plateným ešportom, čo sa turnajových prémií týka. Vďaka menšej konkurencii je jednoduchšie dosiahnuť väčší turnajový úspech. Z finančného hľadiska je tu teda oveľa väčší potenciál. Na hráčov navyše nie je vyvíjaný tlak, majú pokoj, môžu sa sústrediť a nemusia čeliť nenávistným komentárom.

Prostredie Doty je veľmi podporujúce, fanúšikovia nám úprimne fandia aj napriek neúspechom. Oproti tomu je CS:GO dosť vrtké. Je to násilnejšia hra s vekovými limitmi a búrlivejšou scénou. Nevylučujem však, že by sme v budúcnosti mohli mať v Hippomaniacs viac ešportov a CS:GO by mohol byť jedným z nich. Teraz je však prioritou sústrediť sa na Dotu. Urobiť si meno, získať nejaké financie od sponzorov. Neskôr môžeme pomýšľať aj na posun k iným hrám.

Aké sú vaše doterajšie najväčšie úspechy?

Vyhrali sme poslednú európsku kvalifikáciu na majstrovstvá sveta, ktoré mali byť v Izraeli, no nakoniec sa zrušili pre pandémiu. Tím získal odmenu 7653 USD (pod českou federáciou). Vyhrali sme v roku 2019 World Cyber Games Europe v Aténach, kde sme získali 5000 USD a následne na celosvetovom finále sme skončili na 4tom mieste.

Veľký úspech sa nám podaril aj na poslednej kvalifikácii na The International 2019, kde sme mali sledovanosť okolo 500 000 divákov, a po skvelom začiatku, kde sme vyhrali európsku základnú časť, sme nakoniec skončili 3., pričom len 1 tím postupoval. No tu sme si urobili dobré meno aj vo svete. Momentálne hráme 2. Ligu v rámci Európy, čo je veľký úspech, že tam pôsobíme ako slovenský tím. Sme akoby v top 16 v Európe.

Ako veľký krok teda ešte musíte spraviť?

Turnaj WESG (World Electronic Sports Games) nám ušiel o jedno jediné víťazstvo. Boli by sme tam bývali hrali o 900 tisíc dolárov. Mali sme tam silné mužstvo, no tesne pred kľúčovým zápasom vyšiel patch, ktorý zmenil dosť veľa vecí. Súper v ňom dokázal nájsť príliš silné combo, a tým sme prehrali.

Vyhrali sme dve uzavreté kvalifikácie proti najlepším tímom z Európy. Zároveň sme hrali na zopár turnajoch s celkom slušnými finančnými prémiami. Hoci sme tam väčšinou skončili medzi poslednými, hráči a celý tím nabrali dôležité skúsenosti. Dokázali sme uhrať turnaj s tými najlepšími a mohli sme sa s nimi porovnať. Na World Cyber Games v Číne sme obsadili 4. Miesto, čo bolo dosť nešťastné, keďže prémie mali len prvé 3 mužstvá, pričom 3. Miesto bolo 20 000 USD. Mali sme na to, no nakoniec sa nám to nepodarilo.

Aká je realistická vízia pre váš tím na najbližšie tri roky?

Chceli by sme patriť medzi najlepšie tímy v Európe. Chceme vytvoriť ešportový tím, ktorému môžu Česi a Slováci fandiť na top turnajoch, nielen na tých miestnych a regionálnych. Chceme mať svetové zastúpenie a fanúšikov, ktorí nás budú podporovať.

Zdroj: Hashtag.sk
Odporúčame