#Nebaví ťa škola alebo si myslíš, že učivo je nezáživné a v konečnom dôsledku nepoužiteľné v reálnom živote? Najväčší problém našich škôl je neschopnosť zaujať žiaka a vytvoriť v nich záujem v oblastiach, ktoré sú inak veľmi dôležité pre každého z nás.
Dejepis je často nočnou morou každého stredoškoláka, ktorý si nevie poradiť s veľkým množstvom rokov a období. Miro Neumann sa to snaží zmeniť. Pomocou počítačových hier sa snaží naladiť žiaka na dané obdobie a zapáliť v ňom vášeň pre históriu.
Miro, môžeš sa prosím na úvod predstaviť čitateľom?
Študujem posledný ročník doktorandského štúdia na pedagogickej fakulte histórie Univerzity Komenského. Mojím zameraním je využitie počítačových hier pre dejepis. Mojou prácou je, že sa snažím vymyslieť spôsob, ako dostať to, čo baví veľké množstvo ľudí, teda počítačové hry do školy tak, aby to prispelo a pomohlo deťom s učením histórie na školách.
Ako si sa dostal k takémuto prepojeniu hier a učenia?
Jedným z mojich hobby z detstva je hranie PC hier s historickým zameraním. Pred pár rokmi som začal vytvárať prednášky a diskusie. Tam prezentujem tieto nápady alebo rôzne hry zamerané na historické udalosti, alebo epochy pre široké publikum.
Kde sa tieto prezentácie odohrávajú?
Takéto prednášky som mal hlavne na univerzite, ale neskôr som to boli aj dialógy na základných a stredných školách v čom samozrejme pokračujem. Prezentujem napríklad, ale aj v niektorých podnikoch, napríklad v bare The Peach na Mariánskej v Bratislave.
Ako to všetko začalo? Jedného dňa si sa zobudil a zistil si, že chceš robiť prednášky o hrách?
Bude to znieť ako klišé, ale v podstate to tak bolo. Prvú prednášku som mal s mojimi kamarátmi ešte v 4. ročníku na strednej. Boli sme typickí gameri, ktorí venovali veľa času hraniu. Jedného dňa mi skrsol v hlave nápad, či by sme nespravili prednášku pre našich spolužiakov, ktorí sa o to zaujímali, ale nemali toľko času na hranie alebo nevideli tak hlboko. Prvá prednáška nebola úplne fiasko, ale precenili sme aj naše schopnosti, ale aj schopnosti publika. Za jedinú prednášku, ktorá trvala 2 a pol hodiny sme stihli prejsť asi 30 hier, čo je veľké množstvo pre obyčajného diváka. Prvý impulz na ďalšie pokračovanie bolo, že sa ma naša didaktička pýtala či mám aj nejaké ďalšie ambície v tomto smere a slovo dalo slovo bol zo mňa doktorand.
Aké sú ohlasy na tvoje prezentácie?
Veľmi ma teší, že 98% feedbacku od žiakov bol hlavne pozitívny. Je to asi kvôli tomu, že sa prvýkrát takto hovorí na školách v pozitívnom duchu a nie je to vnímané negatívne. Učitelia, ktorí vidia moje prezentácie bývajú väčšinou nadšení, a preto v tom neprestávam a pokračujem ďalej.
Máš aj nejaké negatívne skúsenosti?
Negatívne skúsenosti príliš nemávam, ale je veľmi vyčerpávajúce robiť prezentáciu pre casual gamerov, ktorí mali jedinú skúsenosť s hrami maximálne v podobe hier ako Sims. Lepšie sa robia prezentácie, keď sú tam hráči, ktorí hrali hry ako Battlefield, Assasin’s Creed. Lepšie sa potom premosťuje pri prezentáciách.
Chcel by si niekedy prezentovať aj o hrách s inou témou ako historickou?
Viem kam s tým mieriš. Už som počul o podobných experimentoch a videl som aj rôzne dizertačné štúdie. Dokonca aj rôzne koncové práce, ktoré rozoberali presne tieto problémy v iných predmetoch. Našiel som dokumenty na matematiku, biológiu a zdá sa mi aj fyziku a musím s nimi súhlasiť. Koniec koncov väčšina hier je založená na nejakých fyzikálnych princípoch, ktoré sa snažia verne simulovať reálny svet, takže nevidím dôvod, prečo by sa nedali využiť hry aj v týchto exaktných vedách. Určite by to bolo zaujímavé a z môjho uhla pohľadu aj náučnejšie. Pretože žiak aj učiteľ by sa mali čoho zachytiť. Mojim zameraním je však hlavne tá história. Podľa mňa je história aj veľmi atraktívnou témou pre hry. Zoberme si príklad Wolfenstein. Ten si zobral tému druhej svetovej vojny a úplne ju pretransformoval. Alebo napríklad česká hra Gloria Victis, ktorá opisuje stredovek. Každý hráč si podľa mňa vie nájsť to svoje, či už je to hlavný hrdina, ktorý je zaujímavý a ľudia si ďalej potom pozerajú, čo je to za obdobie, čo sa vtedy jedlo alebo nosilo.
Vieš nám povedať názvy nejakých hier, ktoré si už prezentoval?
Nejaký zoznam si síce nerobím, ale môžem spomenúť hry z mojej poslednej prednášky. Tá bola zameraná na stredovek. Hovoril som o hrách ako Witcher, Skyrim, Assasin’s Creed, Gloria Victis, Chivalry a samozrejme som spomenul aj asi pre mňa najlepšiu hru roku – Kingdom Come.
Aké sú tvoje obľúbené hry z historického hľadiska?
Podľa mňa najvhodnejšie typy hier na historickú tému sú strategické alebo RPG. V RPG hrách sa priamo pohybuješ v mestách, vieš si upravovať rôzne elementy, pomocou dialógov sa dozvedáš akí boli ľudia v tej dobe. Samozrejme, už spomínaná srdcovka je Kingdom Come: Deliverance, ale moja ďalšia veľmi obľúbená hra je starý Elder Scrolls Morrowind. Age of Empires som hral niečo z dvojky, ale teraz sa chystá nový diel, ktorému určite budem venovať pozornosť. Zo strategických hier ma asi najviac chytila séria Total War. Ďalšia hra, ktorú sledujem je Battlefield 5, okolo ktorej bolo veľa kontroverzie a veľmi sa teším na Red Dead Redemption 2, čo bude ďalší drahokam od Rockstaru. Veľmi sa mi páči prostredie divokého západu až ku koncu 19.storočia.
Aké sú tvoje ďalšie plány?
Určite sa chystám pokračovať v sérii prednášok v podniku The Peach. Ak sa mi naskytnú nejaké nové priestory pre širšie publikum v Bratislave, tak sa to určite rozhodnem využiť. Mám viacero dohodnutých prednášok na školách v Bratislave a v okolí Trenčína, z ktorého pochádzam a určite tam budem pôsobiť. Môj hlavný cieľ je však momentálne dostať sa s touto prednáškou na budúcoročné Y-Games, kde by to najviac dávalo zmysel, nakoľko celé publikum pozostáva z hardcore gamerov. Udrelo by to kladivom po klinci.
Čo ak ťa niekto z čitateľov Hashtagu bude chcieť skontaktovať ohľadom spolupráce?
Stretnúť ma môžte občas na prednáškach v The Peach alebo možno na budúcoročnom Y-Games. Inak mi môžu napísať mail. A ak ich to zaujíma, môžu sa zúčastniť aj môjho prieskumu.
Ako sa ti páčil rozhovor? Chcel by si aj ty takúto prednášku na škole? Pokojne napíš Mirovi a samozrejme spomeň, odkiaľ si sa o ňom dozvedel.
Si zvedavý, ako vyzerá dnešný Slovák a dnešná Slovenka? Porovnaj sa s nimi na tejto stránke.
Na posmech. Miesto ucenia hrajkanie.
Zase len PC, to deťom škodí !
Nie, deťom škodí neustále sedenie v lavici a nulová fyzická aktivita. Nie hry. Zjavne si celý zmysel článku nepochopil.
romanmatlabu 5++
Hry im neškodia, ale hry na PC, technika, to im škodí. Toho majú dosť doma, nie je nutné im to ponúkať ešte aj v škole. Stop PC na základných školách!
To učí tú históriu, ktorú pre nás urobili odborníci z našej obce?