ROZHOVOR Milan, ktorý oživil výzor Tatier: Nie som patriot, ale rád robím niečo, čo propaguje Slovensko

Milan Pleva

#Pred pár týždňami jeho návrh zaujal slovenský internet. Išlo o bakalárku, ktorá kompletne prekopala vizuálnu identitu Tatranského národného parku. Dala mu moderný a atraktívny vzhľad, pritom sa inšpirovala prírodou a tak k atmosfére Tatier skutočne sedela. Od jej autora Milana Plevu, sme sa dozvedeli o pozadí jej tvorby a tiež niečo z jeho života.

Vizuálna identita, ktorú si pripravil pre TANAP má mimoriadnu odozvu na sociálnych sieťach aj v médiách. Dostal si nejaké echo od samotného národného parku?

Áno teší ma, že prišli reakcie – od verejnosti aj pracovníkov TANAP-u, s ktorými by som mal byť v blízkej dobe. O práci vedia už dlhšie a páči sa im. Spočiatku som si myslel, že to nebudú chcieť nejako špeciálne riešiť, pretože určite majú iné činnosti, ktorým sa aktívne venujú.

Ako vyzerá proces plánovania pre tvorbu takejto identity? Koľko času z toho zaberie premýšľanie a koľko samotná realizácia? 

Je to rozhodne dlhý proces. Robil som pár menších identít v oveľa menšom rozsahu, avšak pri tejto práci bolo potrebné brať do úvahy veľa vecí. Hlavne som to nechcel uponáhľať, ale radšej skúsiť viacero možností, z ktorých som vyberal, čo by mohlo fungovať najlepšie. Skicoval som všetko od počiatku, avšak veľa veci som robil aj za pochodu. Nemal som vopred určené, čo musím vytvoriť – tak by to bolo v prípade reálnej zákazky. Všetko som si tak nejak reguloval sám. Niektoré veci prišli za chodu – napríklad som vôbec nepočítal s aplikáciou pre mobil. Videl som však že niečo podobné existuje v iných národných parkoch vo svete, tak som sa inšpiroval a skúsil ju nahodiť ako by asi vyzerala. Takto nejak vznikli aj ďalšie veci. Keď to teda zhrniem, je dôležité mať nejakú osnovu, spraviť si mind map, veľa sa inšpirovať, sledovať čo funguje a nefunguje inde a podobne. Moja práca trvala niekoľko mesiacov, ale aj napriek tomu obsahuje veľa preklepov a nedotiahnutých vecí, ktoré by sa pri realizácii určite doladili. Niekedy sú to veci, ktoré si hneď ľudia ale aj dizajnéri nevšimnú. Aj ja sám som ich prehliadol alebo nedomyslel.

FOTO Mladý študent sa rozhodol Tatrám vdýchnuť nový život: Takýto dizajn skutočne stojí za to

Ako si sa vôbec dostal k dizajnu? Zaujímalo ťa to už v detstve, dospievaní?
K dizajnu som sa dostal… hmm, no keď som bol ešte dieťa tak som určite rád kreslil. To mám isto od brata, ktorý v tom čase rád a pekne kreslil, ale potom to nechal tak a ja som v tom zotrvával celé detstvo. Keď som končil základnú školu, tak som poriadne nevedel, čo by som chcel, ale dopočul som sa o Umeleckej škole v Trenčíne, tak som to skúsil tam. Talentové skúšky som zložil úspešne a tak som študoval odbor Propagačná grafika. Veľa vecí som sa tam naučil.
Po strednej si išiel na vysokú školu do Česka…
Celú strednú som vravel, že na vysoku školu veľmi nechcem, ale nakoniec som sa bol pozrieť na deň otvorených dverí na Univerzite Tomáše Bati v Zlíne a celkom ma tá škola zaujala. Tak som skúsil v 1. kole poslať prihlášku a portfólio na Ateliér grafického dizajnu. Vedel som, že je o túto školu a tento ateliér obzvlášť veľký záujem, takže som nemal veľké nádeje, no nakoniec som bol vybraný do 2. kola. Išlo o trojdňovú talentovú skúšku. Bol som veľmi rád, keď som sa dozvedel, že som prijatý. Vysoká škola ma naučila ešte viac a tiež mi rozšírila portfólio. O dizajn som mal stále väčší záujem, ale hlavne ma to bavilo.
Identita pre TANAP bola tvojou bakalárskou prácou. Budeš v štúdiu pokračovať?
Bakalársku prácu som sa snažil rozpracovať nad štandardný rozsah. Bolo to z časti aj preto, lebo som už, počas celého štúdia, neplánoval pokračovať. Takže som to považoval za takú svoju vrcholnú prácu na škole. Moc sa mi tiež na škole už nechcelo zotrvávať ani študovať. Nevidel som v tom ďalej nejaký veľký zmysel, naviac počas štúdia som musel veľa pracovať a stíhať si platiť náklady na školu. Nebolo to pre mňa vôbec ľahké. Projekty v škole som sa snažil robiť poctivo a aj preto ma škola dosť vyťažovala. Niekedy som odmietal dobré pracovné ponuky, lebo by som nezvládol pracovať v škole a podobne. Som rád že už som po, ale som veľmi vďačný za to, čo mi dala a mám na ňu veľa dobrých spomienok. Osobne si inak myslím, že študentom som a budem aj naďalej v živote. Stále sa je a bude čo učiť.
Milan Pleva
Študoval si v Zlíne, nie je tak trocha paradoxom, že si sa tam prezentoval práve slovenskou prácou?
Nikdy mi nenapadlo, že by to bolo paradoxné. Na škole študuje dosť Slovákov a viem, že tam sa na to nejako špeciálne nedívajú, či je študent z Česka alebo Slovenska. Ani ja som si už niekedy neuvedomoval, že som v Česku. Pokiaľ ide o práce, tak vždy, keď sme mali voľnejšiu tému, prípadne sme si ju mohli prispôsobiť, rozhodol som sa pre niečo slovenské. Často to bývali napríklad Tatry. Robil som napríklad autorskú knihu o Vysokých Tatrách. Je to asi preto, lebo rád robím niečo, čo propaguje Slovensko. Nie som nejaký patriot, ale cítim väčší zápal do práce keď robím niečo čo ukazuje Slovensko v dobrom svetle. Asi aj preto vznikla tá bakalárka.
Popri štúdiu funguješ ako freelancer. To má svoje pozitíva aj negatíva. Čo pre teba znamená byť na voľnej nohe?
Na freelancovaní sa mi najviac páči to, že si to regulujem sám, ako chcem. To je asi jedna z najväčších výhod. Je to tak trochu sloboda, pretože si limity kladiem sám. Nevravím, že to nikdy neskúsim na fulltime v nejakej agentúre, ponúk bolo celkom dosť, avšak osobne mi vyhovuje pracovať z domu a nesťahovať sa niekde za prácou. Občas sú projekty, na ktorých by bolo fajn pracovať v kolektíve, keďže som si na vysokej škole vyskúšal, že viac hláv – dizajnérov – znamená viac rozumu a nápadov. Tým pádom je aj výsledná práca kvalitnejšia. Minimálne po ideovej a nápadovej stránke je to potom dotiahnutejšie. Pokiaľ ide o tvorbu, som zvyknutý pracovať ako samostatná jednotka.
Nakoľko ťa inšpiruje slovenská príroda? Je to niečo, čo zohráva rolu aj pri tvojej ďalšej práci? 
Slovenská príroda je super. Máme tu toho veľa a pekného. Trochu ma mrzí, že to tu poriadne ani nemám pochodené. K prírode mám tiež blízko. Cítim sa tam viac doma, ako keď som v dedine či v meste. Mám rád pokoj, spánok na lúke pod hviezdami a les. Rád tvorím technický dizajn, ale oveľa radšej niečo, čo je prírodné.
Milan Pleva
Odporúčame