RECENZIA Veľký zápasník a ešte väčší človek: Film o Attilovi zaujme aj ľudí, ktorí bojovým športom nefandia

Attila Végh

Film Attila (zdroj: Continental Film)

#Po 9. novembri takmer každý na Slovensku a v Česku poznal meno Attila Végh. MMA zápasník z Gabčíkova knokautoval v zápase storočia už v prvom kole Karlosa Vémolu a uštedril mu prvú prehru od augusta 2015. Práve zápas storočia (Oktagon 15) v Prahe zmenil mnohé. Z Attilu sa razom stal jeden z najznámejších športovcov v krajine a dotknúť sa jeho slávy chcel úplne každý.

Cesta do pražskej O2 arény však trvala dlhé roky, počas ktorých Attila musel na sebe makať a bojovať v zápasoch, kde sa za výhru dávalo pamätné tričko a nie veľké peniaze. Práve jeho životnú cestu od samotných počiatkov sa snaží mapovať nový dokumentárny film s názvom Attila pod režisérskou taktovkou Petra Větrovského.

Film Attila. Zdroj: Continental Film

Životná cesta bez príkras

Dokumentárny film s názvom Attila sleduje a mapuje celoživotný príbeh športovca a novodobej slovenskej hviezdy Attilu Végha. Zachytáva najdôležitejšie kapitoly jeho života od skorého detstva, až po narodenie jeho syna Attilu v januári 2020. Z rozprávania rodiny, blízkych, priateľov, kolegov, športovcov, umelcov, spevákov, súperov, a tiež nikdy nezverejnených archívnych záberov, môže divák nahliadnuť do jeho života. Sledujeme kroky, ktoré ho priviedli k úlohe MMA zápasníka, hoci na ňu v detstve nemal mnoho predpokladov.

Krv, pot, emócie a tvrdé údery: Pozri si fantastickú fotogalériu zo Zápasu storočia, v ktorom Attila prevalcoval Karlosa

Príbeh svetového šampióna sleduje tiež cestu skromného chlapca z Gabčíkova až na uznávaný MMA trón v USA. Film konfrontuje jeho doterajšiu kariéru a odhaľuje prehry i víťazstvá z doteraz nevideného uhla – zo zákulisia. Zaujímavým aspektom je sledovanie vývoja športu MMA ako takého, ktorý je aktuálne najdynamickejšie sa vyvíjajúcim športom na svete.

Film Attila. Zdroj: Continental Film

Príbeh Attilu je príbehom driny, odhodlania, sily, ale taktiež priateľstva, ktoré pretrváva po celý život. V pripravovanom dokumente uvidí divák nielen športovú kariéru, ale taktiež boj so životom samým a boj o možnosť športovú kariéru vôbec mať. Film ukáže vlny úspechov, ale aj prehier a zúfalstva. A v neposlednom rade zobrazí prípravu na zápas storočia proti Karlosovi „Terminátorovi“ Vémolovi.

Kto je Attila Végh? Drsný fighter s úsmevom na tvári ovládol zápas storočia, je aj majster Európy a šampión Bellatoru

Množstvo materiálu

Je dôležité zdôrazniť, že ide o čistokrvný dokument, takže tu nečakaj žiadne hrané pasáže. A je to tak úplne v poriadku. Hoci je škoda, že celý projekt nejde do takej hĺbky, ako sa žiada, no aj napriek tomu ponúka skvelý prierez životom bojovníka, ktorý zažil veľké úspechy aj tvrdé prehry. Tomu dopomáha naozaj obrovské množstvo materiálu, či už ide o fotografie a videá z detstva alebo  výpovede jeho známych.

Film Attila. Zdroj: Continental Film

Úprimne, filmu sa dá naozaj vytknúť len málo vecí. Niektoré zábery mohli byť dynamickejšie (viac strihu), rovnako nejde nespomenúť dĺžka. Viac ako dve hodiny sú na dokument naozaj príliš, na druhú stranu treba povedať, že film od začiatku do konca šliape a snaží sa z diváka vytiahnuť všetky emócie. Fanúšik bojových športov si dĺžku ani neuvedomí, avšak viem si predstaviť bežného diváka, ktorý sa sem-tam pozrie na hodinky.

Plné sály

Attila je neuveriteľne ľudský a cítiť to aj z dokumentu. Je to presne ten sympaťák, ktorého sláva nijako nepokazila. Dokáže sa zastaviť a urobiť s kýmkoľvek fotku, miluje svoju ženu, váži si rodinu a nedá dopustiť na tých, ktorí pri ňom stáli. A ľudia to cítia.

Film Attila. Zdroj: Continental Film

Výsledkom bola okrem iného aj takmer totálne vypredaná sála v nitrianskom kine. Neviem, či si to človek úplne uvedomuje, ale vypredávať v roku 2020 kinosály (česko)slovenským dokumentom a pritiahnuť divákov všetkých vekových kategórií je priam nemožné. A som naozaj rád, že práve Attilovi sa to podarilo.

Dostal si chuť zájsť na niečo do kina? Pozri na program CINEMAX vo svojom meste!

PS: Raperské vsuvky sú naozaj zbytočné. Majk Spirit sa do tohto dokumentu hodí rovnako tak, ako do vedeckej diskusie. Nijako.