RECENZIA Upgrade je akčným prekvapením roka: Originálne nápady a šokujúce finále si zamiluješ

Upgrade (foto: CinemArt)

#Dobré veci sú mnohokrát prehliadané. V prípade kinematografie to dokonca platí dvojnásobne. Nakrútiť v súčasnosti plnej komiksoviek a veľkorozpočtových blockbusterov dobrý akčný film za „pár drobných“ je doslova umením. Režisérovi a scenáristovi Leighovi Whannellovi sa to však podarilo na výbornú. Prečítaj si, prečo by si mal na snímku Upgrade zájsť čo najskôr.

Muž, ktorý stratil to najcennejšie

Za pár rokov už nebudeme musieť pohnúť prstom, pretože moderné technológie za nás všetko obstarajú. Technofóbom sa v takejto dobe rozhodne nebude žiť veľmi ľahko. Grey Trace je povestný tým, že ako jeden z posledných ľudí dáva pred technológiami prednosť vlastným rukám. Autonehoda na nočnej diaľnici a konflikt s bandou grázlov, ktorí mu zavraždia priateľku a jeho nadosmrti zmrzačia, mu obráti život hore nohami.

CinemArt

Greyova perspektíva na invalidnom vozíku je viac než temná, dokiaľ mu kamarát-vedec neponúkne malé technologické vylepšenie. S implantovaným čipom v mieche dokáže Grey nielen opäť chodiť a pohybovať rukami, ale získava aj ďalšie, doteraz netušené možnosti. Experimentálny čip nazvaný STEM totiž dokáže napríklad aj vystopovať páchateľa nočného prepadnutia a tiež Greyovi pomôcť si to s tými gaunermi vyriešiť ručne.

Kto by odolal? Grey rozhodne nie. Keď však zanechá prvého z páchateľov v kaluži krvi, napadne ho, či by STEM nemal aspoň trochu pribrzdiť. Otázka znie, či to pôjde? A či to Grey vôbec chce.

Krvavá pomsta

Úvod filmu nám v pomerne rýchlom slede udalostí predstaví postavy, ktoré budú pre postupujúci dej zohrávať dôležitú úlohu. Grey nenávidí technológie, jeho priateľka si ich prítomnosť naplno užíva a geniálny miliardár zase vymýšľa. Keď po brutálnom útoku zomrie jeho žena, muž, ktorý sa dovtedy živil rukami zostáva pripútaný na lôžko. Sledovať mizériu zlomenej osobnosti pravdepodobne zamáva s každým z vás, pretože „nikdy neviete, čo vás čaká zajtra.“

Keď na miechu scénu prichádza STEM, Greyov život sa od základu zmení. To, že môže chodiť a fungovať ako predtým je len špičkou ľadovca. STEM si totiž všíma všetky detaily a je dokonca schopný prevziať na čas úplnú kontrolu nad telom, predvídať pohyby nepriateľa a uštedriť mu veľmi krvavý koniec života.

To všetko je obalené vyladeným scenárom, v ktorom Leigh Whannell vyšperkoval množstvo detailov do dokonalosti. Nechýba tak ani brutalita, no zároveň ani humor či množstvo originálnych momentov, ktoré ťa v kine nenechajú chladnými.

CinemArt

Grey tak postupne pátra po vrahoch svojej ženy, no akosi zabúda na to, že v modernom svete je polícia Veľkým bratom, ktorý vidí a počuje úplne všetko. Policajtka Cortezová mu tak dýcha na krk a postupne odhaľuje, ako je možné, že muž odkázaný na elektrický vozík sa zjaví všade tam, kde nájdu mŕtve telo páchateľa. Aj keď si pravdepodobne budete myslieť, že záporáka poznáte už od jeho prvého vystúpenia na scéne, možno budete nakoniec vo finále prekvapení. A nielen z toho. Akokoľvek totiž predvídate dej, to, čo vás čaká na konci snímky Upgrade, si odnesiete ešte na cestu domov.

Vyladené do dokonalosti

Synopsa filmu divákovi predpovedá ďalšie priemerné akčné béčko, ktoré budú televízie o pár rokov po večeroch púšťať v pravidelných intervaloch. Veci sa však majú trochu inak. Ono je to síce stále typické filmové béčko s niekoľkými nelogickými chybami, ktoré prezentuje outsidera s nadobudnutými superschopnosťami. No tak originálnym, zábavným a akčným spôsobom, že tu máme nielen prekvapenie roka, ale dovolím si tvrdiť, že aj jeden z najlepších B-filmov posledných rokov.

Dostali ste chuť pozrieť si tento film? Pozrite na program CINEMAXU vo vašom meste!

Zdroj: CinemArt, Cinemax