RECENZIA Toto si Iron Man nezaslúžil: Film Dolittle je farebnou jednohubkou s nedotiahnutým príbehom

Dolittle. Zdroj: YouTube/Universal Pictures

#Herec Robert Downey Jr. stál na samom počiatku MCU (Marvel Cinematic Universe) a dal nám najlepšieho Tonyho Starka/Iron Mana, akého sme si kedy mohli priať. Jeho cesta v gigantickom komiksovom univerze sa skončila minulý rok, keď vďaka jeho obete mohol byť Thanos definitívne porazený.

Robert tak po rokoch získal viac hereckej slobody, čo sa rozhodlo využiť štúdio Universal a zlákalo ho do remakeu Dr. Dolittla, ktorého pred rokmi stvárnil Eddie Murphy. Oproti minulej verzii si však hlavná postava nechala len meno a svoju schopnosť komunikovať so zvieratami. Čo všetko sa zmenilo a ako to v konečnom dôsledku dopadlo?

Dolittle. Zdroj: Universal Pictures

Tragédia, ktoré všetko zmenila

Doktor Dolittle bol tak výnimočný, že ho menovali osobným lekárom anglickej kráľovnej Viktórii. Avšak to je už minulosť. Pred pár rokmi ovdovel a od tej doby sa utiahol do ústrania, za múry svojho kedysi veľkolepého sídla, obklopený svojimi zvieracími priateľmi, s ktorými si rozumie najlepšie. To až dovtedy kým mu do života nevstúpi jeden drzý chlapec, ktorý si vzal do hlavy, že bude jeho učňom a navyše ho povolajú ku kráľovnej, ktorá ochorela smrteľne nebezpečnou chorobou.

RECENZIA Bad Boys sú po rokoch späť: Výsledkom je jedno z najlepších pokračovaní poslednej dekády

A pretože liek proti tejto chorobe sa nachádza na legendami opradenom exotickom ostrove, musí sa Dolittle vydať na veľmi dobrodružnú plavbu do neznáma. Samozrejme v sprievode svojich priateľov, medzi ktorými je napríklad vystrašená gorila, strelená hus, cynický pštros, optimistický ľadový medveď alebo neuveriteľne chytrý papagáj. Veľký tím bude potrebný, pretože Dolittle má pred sebou nebezpečenstvá, na ktoré nie je ani trochu pripravený, a v pätách mu je banda zlosynov, ktorá chce jeho plán na záchranu kráľovnej za každú cenu prekaziť.

Dolittle. Zdroj: Universal Pictures

Problémy tvorcov

Nebudeme ti klamať, nový Dolittle sa príliš nepodaril. Réžiu si zobral na starosti Stephen Gaghan, ktorý sa blysol hlavne snímkou Traffic. Počas nakrúcania sa vynorilo množstvo informácií o tom, že CGI nevyzerá dobre a škrípe aj samotný príbeh. Štúdio preto najalo Chrisa McKaya (LEGO Batman), aby mu pomohol s úpravami. Prekvapivá informácia prišla následne na to, pretože Universal od McKaya chcel, aby viedol pretáčky, ktoré mali trvať až 21 dní. To je neskutočne veľa a teda je jasné, že sa toho muselo opravovať naozaj dosť.

Vo výsledku môžeme povedať, že Downey robil všetko pre to, aby zo scenára dostal čo najviac, no problémom sú ostatní herci. Postava Harryho Colletta, okolo ktorého sa film točí, je totálne nezaujímavá a plochá, takže si k nej človek nevie vybudovať žiadny vzťah. CGI zvieratá majú svoje svetlé chvíle, no aj niekoľko momentov, kedy je vidieť, že si zaslúžili omnoho viac práce v štúdiu na ich vizuáli.

Priemerné CGI a deravý scenár

Detskému divákovi to môže byť viac menej jedno, no keď si to porovnáme s novým Levím kráľov či snímkou Pí a jeho život (z roku 2012!), je tu viditeľný rozdiel minimálne dvoch tried. Cítiť, že scenár sa prepisoval príliš veľakrát a preto sa počas stopáže nielen striedajú rôzne filmové žánre, ale viditeľné sú aj veľké dejové trhliny (prečo si vlastne veverička Kevin rozmyslel svoj plán?). Film tak pôsobí v konečnom dôsledku ako veľký neporiadok s nedotiahnutým dejom.

Herec Andrej Remeník o novom slovenskom filme Sviňa: Prišlo mi neuveriteľné, že takéto veci by sa u nás naozaj mohli stať

Na druhú stranu, slovenský dabing (originálnu verziu u nás nenájdete) príliš neškrípe, za čo treba CinemArt určite pochváliť. Výnimkou je ale hlavná postava. Downeyho si slovenský divák už roky spája s hlasom Petra Kočiša, preto výber Štefana Skrúcaného určite nie je ten najšťastnejší.

Dolittle si určite zaslúžil vyzerať inak, čo štúdiu ukázali aj nespokojní diváci (film pravdepodobne prerobí približne 100 miliónov dolárov), no z pohľadu detského diváka môže ísť o príjemnú jednohubku s veselými zvieratkami. Dospelý divák podľa môjho názoru druhú projekciu s čistou hlavou nezvládne. A je to naozaj škoda, Dolittle mal naozaj potenciál na novú a zaujímavú filmovú sériu. Takto je to len jeden veľký krok vedľa, ktorý padne do zabudnutia skôr, ako sa o ňom vôbec stihlo začať hovoriť.

Dostal si chuť zájsť na niečo do kina? Pozri na program CINEMAX vo svojom meste!