RECENZIA Shazam! je príjemným komiksovým osviežením: Užijú si ho hlavne tí, v ktorých stále drieme dieťa

Shazam! Zdroj: Cinemax

#Aj napriek tomu, že väčšina fanúšikov komiksových filmov si zafixovala apríl 2019 ako mesiac, kedy uvidíme vyvrcholenie MCU v podobe Avengers: Endgame, do kín prichádza aj novinka zo stajne DC a Warner Bros. V štúdiu si veľmi dobre uvedomujú, že celý ich prepojený filmový vesmír s názvom DC Extended Universe nedopadol najlepšie.

Sústredili sa preto na samostatné filmy, čoho dôkazom je kopanec do tváre Jareda Leta v podobe sólovky Jokera s novým hercom, no a v neposlednom rade aj premiérujúca novinka Shazam! Pomohla zmena konceptu vytvoriť lepší film, než ako tie predošlé?

Shazam! Zdroj: Cinemax/Warner Bros.

Stačí vysloviť jedno slovo

V každom z nás sa ukrýva superhrdina a k jeho odhaleniu postačí občas trochu mágie. V prípade Billyho Batsona (Asher Angel), stačí vykríknuť jedno slovo – SHAZAM! – a toto 14-ročné decko vychované ulicou sa zásluhou starého čarodejníka môže premeniť na dospelého superhrdinu Shazama (Zachary Levi). V dospeláckej verzii so superbožským telom, no dušou dieťaťa sa Shazam púšťa do všetkého tak, ako by to robil každý tínedžer obdarený schopnosťami – užíval si ich!

Dokáže lietať? Má röntgenové oči? Môže rukami vrhať blesky či vynechať test zo sociológie? Shazam sa rozhodne otestovať všetky svoje superschopnosti. No osvojiť si ich bude musieť veľmi rýchlo, aby dokázal bojovať proti smrteľným silám zla, ovládaných Dr. Thaddeusom Sivanom (Mark Strong).

Shazam! Zdroj: Cinemax

Veľmi dobrý casting

Celý príbeh je jemne zabalený do vianočnej nálady, čo rozhodne nie je na školu. Sledujeme príbeh Billyho, ktorý má nielen problémy nájsť svoju biologickú matku, ale aj zaradiť sa do svojej pestúnskej rodiny. Sirotská linka vo svojej podstate vlastne nedáva absolútne žiadny zmysel, no vďaka nej aspoň predstavuje sympatických nevlastných súrodencov.

Tu sa casting naozaj podaril. Jack Dylan Grazen dostáva spomedzi detských protagonistov najviac priestoru a právom si ho aj zaslúži. Tento 15-ročný talent má pred sebou naozaj žiarivú budúcnosť. Asher Angel si svoju povinnosť splnil obstojne, aj keď stotožniť sa s ním je o niečo zložitejšie. Akonáhle sa však premení na dospelého Shazama v tele Zachary Leviho, všetko začne fungovať tak, ako má.

Výsmech žánrovým klišé

Herec sype z rukáva jeden fór za druhým a drvivá väčšina z nich (chvalabohu) vo filme aj funguje. Ďalším veľkým plusom je aj to, že scenár Henryho Gaydena nemá problém robiť si srandu z typických superhrdinských filmových klišé. Tento nápad sa vyplatil a vo svojom žánri tak síce ponúka klasický príbeh so stoickým záporákom, no v konečnom dôsledku sviežo a originálne.

DC sa konečne vykašľalo na digibordel, ktorý zvykli narobiť vo finálnom akte svojich filmov a tentokrát tak prináša o niečo komornejšiu akciu s príjemným prekvapením na konci. David F. Sandber čoby hororový režisér bol spočiatku prekvapivou voľbou na tento post, no priniesol naozaj schopný film, ktorý je možné (našťastie) sledovať aj bez zhliadnutia predchádzajúcich filmov tohto univerza.

Shazam! Zdroj: Cinemax

Prebuď v sebe chlapca, ktorý túžil byť superhrdinom

Je nutné však dodať, že film cieli na omnoho mladšieho diváka, než sa môže sprvu zdať. Kto čaká akciu a napätie na štýl posledných Avengers by mal rýchlo vytriezvieť. Snímka je určená mladým tínedžerom, o ktorých nepochybujem, že si postavu Shazama zamilujú. Pokiaľ teda v sebe ešte stále vieš nájsť toho malého chlapca, ktorý túžil zo školskej lavice vyletieť cez okno na štýl Supermana, určite sa zaradíš k spokojným divákom.

Dostal si chuť zájsť na niečo do kina? Pozri na program CINEMAXU vo vašom meste!